Į Klaipėdą su Tall Ship Races 2024 atplauks ir dainuškos


Jei skaitote šį įrašą šviežiai publikuotą tinklaraštyje, tai jau, matyt, džiaugiatės ir už mane atvykusiais tarptautinio festivalio The Tall Ship Races 2024 burlaiviais į Dangės žiotis Klaipėdoje nuo birželio 27-tos iki 30-tos dienos imtinai, po ko jau jie pakels bures išplaukti pavėpsojimo romantikų kituose uostuose pradžiuginti, pakeliui, kaip sako šventės pavadinimas, dar ir palenktyniaudami.

Aš gi savo šį įrašą parašęs į Patreon paskyrą iškart kitą dieną, kai klaipėdiško etapo organizatorių tinklapyje perskaičiau paskelbtą naujieną, kokie muzikiniai renginiai šiame festivalyje numatyti.

* * *

Suprantama, kad kai pirmąkart perskaičiau, kad “koncertuos žinomi ne tik Lietuvos atlikėjai, laukia ir staigmena – žinomas svečias iš užsienio, kuris išgarsėjo atlikdamas šantes – jūreivių dainas, tai aš nebūčiau aš, jei dar vasario 15-tąją nebūčiau parašęs šios šventės komunikacijos ir rinkodaros vadovei Gabrielei Stonkienei laišką smalsaudamas, o kas čia būtų tas žinomas nežinomasis?

Skelbime nepaminėtas! (iš k/f No Country for Old Men)

Džiugu, kad ji man atsakiusi jau po ketvirtą dieną (kita net nesivargintų, kaip tallships.lt tinklapio administratoriai dėl mano pastabos apie burlaivių tipus), bet vis tik ji taip ir palikdama mane kamuotis nežinioje, o tai kas ten toks bus?

Nes, kaip aš jai rašęs, kad “Aš ta jūrinės kultūros dalimi domiuosi, ir apgailestauju, kad be manęs lietuvių toje srityje nėra – papuoštų Jūros šventes ir burlaivių bei jachtų regatas. Pasidalinčiau šia žinia ir savo tinklaraštyje.“ – tai va dabar jau tapo aišku, kas toks koncertuos Klaipėdoje rytoj (jei pagal publikavimą tinklaraštyje, o ne mėnesiu anksčiau skaitę mano Patreon paskyroje), tai ir dalinuosi šia žinia neprašytas ir niekieno neįpareigotas.

Jūsų džiaugsmui pranešu, kad bus škotas Nathan Evans – kaip tik išgarsėjęs 2021-aisiais (apie kurį aš čia juk irgi esu jau išsamiai tada parašęs!) savo atlikta TikTok platformoje australų banginių medžiotojų daina Wellerman:

Tai, aišku, ne darbinė shanty, nors paikai taip ją net įvardiję, bet liaudiška jūreivių daina sea song, arba dar taip vadinama jūreivių laisvalaikio nuo jų darbo (ne darbinė sutartinė, kuo išties yra shanty kaip “skandutė“) arba kubriko, t. y. jų gyvenamosios patalpos po burlaivio priekiniu deniu, vadinamu keistokai tarsi talpa bakas, daina.

Wellerman – tai laivas (kaip bebūtų keista, kad “vyras“, kai angliškai laivai yra “ji“) XIX amžiaus ketvirtojo dešimtmečio (kai pas mus tuomet įvykęs sukilimas prieš rusus ir siautė cholera, nuo kurios miręs saugojęs Rytprūsių sieną nuo mūsų pabėgėlių karo “filosofijos“ teoretikas prūsokų generolas Karl von Clausewitz) banginių medžiotojų australiečių ir naujazalendiečių brolių Joseph Brooks (1802-1835), George (1805–1875) ir (1814–1893) įsteigta Otago Heads (dab. Dunedin) Naujojoje Zelandijoje 1831-aisiais bendrovė The Weller Brothers Co. Ltd.

Nelabai žinant istorinį ir buitinį tokių jūreivių kontekstą, tai nelabai bus suprantama ir dainos tekste perteikiama džiugaus laukimo emocija – nors aš jus dabar paskatinau, tikiuosi, plačiau pasidomėti.

…o po to jie stebisi, kodėl dabar orkos puldinėja jachtas! (iš vikės)

* * *

Jūs visą programą tiksliau galite pažiūrėti šioje nuorodoje, o man belieka tiek padūsauti, tiek ir senoliškai čia pabumbėti, kad…

Aš suprantu – dabar jau atėjo tiktoko karta (aš šia savo jaunesnio vaiko bendraamžių platforma nesinaudoju), todėl organizatoriai tikrai nesumelavo, kai parašė, nors apie TikTok ir nutylėjo, kad šis “išgarsėjo atlikdamas šantes“, net jei shanty dabar vadinama visi jūreiviškų dainų tipai: liaudiškos darbinės ir laisvalaikio sutartinės bei baladės, o taip pat šiuolaikinės buriuotojiškos konkrečių autorių, tampančios tarsi liaudiškomis to laisvalaikio, o ne profesinio amato, net jei jas atlieka profesionalūs dainininkai ir muzikantai, tarp tokių keistokų sėdmaišininkams artojų krašte šiais laikais pomėgių žmonių dainomis.

Vis tik 27-tąją per atidarymo ceremoniją dar ir Korvalio “peraugusių berniukų“ jūreiviškų dainų netiktokinis choras Bryher‘s Boys koncertuos, į ką tikrai siūlau nueiti ir prisiliesti truputį arčiau tos shanty tradicijos, nes manau, kad šiems dėmesio skiriama tikrai per mažai:

Nežinau, kas tie apibendrintai pavadinti “tarptautinio nematerialaus kultūros paveldo festivalio „Lauksnos“ atlikėjai iš Lietuvos, Lenkijos, Suomijos ir Sakartvelo“, bet kirba toks įtarimas, kad tai bus artojų, o ne jūreivių liaudiškų dainų atlikėjai – jei ten apsilankysite, tai duokite žinoti, ar nesuklydau čia, prašau.

Jei tokio stiliaus muzika neįdomi, o burlaivių atvykimas yra tik pretekstas nueiti “pasitūsYti kap žūsinAms“, tai bus jums ir klaipėdiečių grupė Royce, ir DJ Jovani, ir Saulės kliošas (tikiuosi, su Taraila!), ir BA, nieko bendro neturintys su jūrine tematika (nebent kliošas su aliuzija į jūreiviškas platėjančias kelnes):

Vilko kliošas (iš a/f Nu pogody!)

* * *

Čia gal derėtų man pačiam save nekukliai pacituoti, ką atsakiau į jos laišką aukščiau paminėtai Gabrielei (ne, kaip pasišaipo garsistas ir bosistas Tomas iš Dublino, jokio iš to sekusio kvietimo pabrazdinti gitara savo shanty lietuviškai aš negavau!):

“[…] spėliojau, ar Sean Dagher, ar The Longest Johns, o jei jau kaimynai lenkai, tai ten išvis sąrašas ilgas būtų (kai kuriuos užsiprenumeravęs youtube – nesu lenkas, bet jų kalbą vaikystėje iš televizoriaus Suvalkijoje pasienyje išmokau), kai jie kasmet turi net tris tarptautinius shanty festivalius, neskaitant visokių vietinių ir grojimo per vasarą kone kasdien kokiuose Mozūruose visose tų ežerų uostelių smuklėse. […]

O shanty išties yra mano toks keistas pomėgis ir savotiškas hobis – versti ir adaptuoti lietuvių kalbai buriuotojiškas ir klasikines darbines jūreivių dainas (kuo ir yra shanty) iš anglų, lenkų ir rusų kalbų (kitų tiek gerai nemoku): https://skipperltu.wordpress.com/category/muzika-dainos/ – čia yra daugiau ir plačiau apie tai, įskaitant mano paties sukurtas, ir dar aprašymus bendrai apie shanty, kas tai yra, ir kontekstus konkrečiai kiekvienos tokios klasikine virtusios dainos. Galima smulkiau susirūšiuoti dar pagal grotžymes: […]

Aš tikrai nežinau nei vieno lietuvio atlikėjo, kuris šiame žanre dirbtų, kaip ir lietuviškai žinomų plačiau jūreiviškų dainų yra vos keletas – todėl sakau, kad gaila, nes lyg ir “jūrinė valstybė“ turėtume būtų, o mūsų pačių jūreiviškų ir buriuotojiškų dainų atlikėjų yra visiškas nulis, manęs net neskaičiuojant, nes aš tai tik mėgėjas pats sau ir draugams (čia ne visai shanty, bet liaudiška airių dainuška Whiskey in the Jar lietuviškame mano variante).[…]“

Tai va paskutinė pastraipa, deja, ir apibūdina tą tikrąją padėtį, kurią mes turime su jūrine kultūra ir bandoma taip pat per tokius puikius burlaivių festivalius ir jachtų regatas įjūrinti lietuvių tauta.

“Ant kalno mūrai! – dainuoja lietuviai!“ (buriuotojų sąjungos jungtinis škiperių choras “Kablys dugnan“)

Kol tauta nepradės dainuoti šių lietuviškai jūreiviškų liaudiškų dainų ir jau kurti savo (kas aš toks, o ir kas mano tinklaraštį čia skaito?…), tol apie tą mums neprisijaukinamą jūrinę kultūrą kalbėjimas prisigiriant bus toks labai ir labai sąlyginis (kai kaimynai lenkai turi, primenu, bent tris tarptautinius shanty dainų festivalius, nekalbant apie jų smuklėse buriavimo sezono metu nuolat jų skirtingų atlikėjų skambančias dainas!).

Todėl būtinai nudrožkite tiek į paminėtų kornišinių berniukų chorą, tiek ir kitądien į šio tiktokerio solinį pasirodymą, palaikydami juos savo skanduotėmis ir entuziastingais pritariamais balsais priedainiuose!

Patikėkite, shanty tam yra labai tinkamas ir be galo smagus žanras, o kada dar bus kita tokia proga?!

Ahoy!


Didelis ačiū rėmėjams Patreon, kur šis įrašas buvo publikuotas 2024-05-28, o taip pat dar dėkoju atskirai balsuojantiems savo pinigais per PayPal!

Parašyk atsiliepimą čia:

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.