IKEA pradeda ir…?


Kol gandai ir šnekos dar nevirto realybe su keliasdešimt tūkstančių kvadratinių metrų IKEA prekybos centru Vilniaus pakraštyje, Bitlas facebook_e balandžio 1 dienos proga jau pareklamavo IKEA burvaltę.

Ir ne, tai ne pokštas, nes siužetas yra parengtas kovo 21 dieną.

Aišku, tikriems buriuotojams pats toks plaukiojantis baldas su bure sukėlė gardaus juoko – jį (ar ją, jei tiksliau) reikia iš tiesų susirinkti kaip baldą pačiam, kuo IKEA visada ir pasižymi, dempinguodama kainas, nes permeta surinkimo kaštus (liet. sąnaudas) pačiam pirkėjui, užuot mokėjus savo vergams kinietukams darbuotojams ir nuolat turėjusi šiknasopį su sliekų ten beieškančia profsąjunga.

Verslo modelis irgi ganėtinai aiškus: pasiimi savo royalties už konstrukcinę ir inžinierinę mintį bei maržas už prekybą, o už žaliavas pirkėjas panašiai tiek ir sumoka, kiek sumokėtų pirkdamas nedidelį kiekį, kai didmenininkas muša per nuolaidas tiekėjams. Me like, way to go!

* * *

Bet ne tiek apie IKEA čia kalba.

Aš smalsiai peržiūrėjau visą siužetą, ką siūlau padaryti ir jums, net jei nemokate vokiečių kalbos (kaip pasakė man viena vokiečių kalbos dėstytoja alma mater vilnensis : “nedarote jūs progreso, gerbiamas studente“; trečiame semestre enter Andrikytė, buckle up!).

Gerai, gana jau juoktis iš to “baldo“, žiūrėkite antrąkart, kol priepuolis praeis – mintis pati kažkuo patraukli ir žavi, ar ne?

Žinot, IKEA gal ir prekiauja baldais, bet šiuo atveju ji parduoda svajonę.

Visiškai realią berniūkščių svajonę, iš kurios tūlas neišauga ir iki klimakso vidurio amžiaus krizės – pasistatyti nuosavą laivelį ir, išsikėlus bures, artimiausiame bent jau ežere nuplaukti už ano iškyšulio ar užutekio. Nors, tarp kitko, ne vienas tą padarė su kitokiu alibi: nusipirkęs meškerę, kuri yra neblogas būdas pabėgti nuo šeimos rutinos į vyrišką homo neandertalis pasaulį, po to nusipirko ir valtelę, nes “taip geriau kimba“.

Galop, kai žvejoji, tai irgi neatrodai toks dykaduonis, kaip buriuotojas, kuris plaukia iš taško A į tašką A, neveža jokio krovinio, pakeleivius vadina balastu ir jokios naudingos veiklos šiuo savo plaukimu neatlieka – net kuro akcizu biudžeto nepradžiugina, nes gauna vėjo irgi dykai. Su meškere atrodai kiek rimtesnis vyras, o motorlaiviai meškeriavimams dar netapo tiek čia patrauklūs, kiek jie yra JAV pietinėse pakrantėse, nes mūsų rimtas vyras motorlaiviu jau tinklą temptųsi paskui, o ne sliekus mirkytų.

Bet ir ne apie žvejus čia kalba. Apie burvaltes ir berniūkščio svajones!

Nes gal tik man taip atrodo, kadangi vaikystėje galėjau tik pasvajoti apie buriavimo būrelį (artimiausias – per virš pusšimtį km su keliais persėdimais priemiestiniais autobusais), kad vis dar dabar progimnazijose ir gimnazijose yra technologijų (anksčiau jos vadinosi “darbų“) pamokos, ir vis dar jų metu duoda ką nors dilde pabrūžinti ar lobziku siaurapjūkliu papjaustyti, o gal ir kažką visiškai nereikalingo išdeginti kokios Kovo 8 dienos proga pagal trafaretą ant faneros atraižos. Jei jau šios pamokos panaikintos, tai man tik lieka apgailestauti dėl būsimų žmonų su plaktukais bei turtingų šalių buržujų, pas kuriuos emigruos šie paaugę “lenkų santechnikai“.

Mano galva, puiku būtų plėtoti buriavimą ir padaryti jį tikrai masiniu kaip tik per tokių burvalčių pasidarymą patiems moksleiviams.

* * *

Bet mane, suprantama, kalmarai su lampaisais išjuokė. Sako, tai dar ir gelbėjimosi liemenes mergiščios gali pasiūti, jei jau bernai valtis droš!

Gal geriau valtis, nei linksmakočius. Gal ir liemenes netgi galėtų pasiūti, bet ne smetoniškasis tarpukaris ar nykusis sovokas, todėl šių sertifikuotų gelbėjimosi liemenių visai nesunkiai galima dabar įsigyti, kainuoja ne tiek ir daug – ačiū Kinijos komunistų partijai.

Nedidelės burvaltės puikiai rastų savo akvatorijas – joms nereikia didelių marių, o ežerą ar platesnę upę kone kiekviena mokykla apylinkėse tikrai turi. Mokyklos, kiek pamenu, paprastai turi ir transportą, kuriuo galėtų nugabenti reikalui esant, tad valčių angaras (jis vadinasi elingu) visai nebūtinas pakrantėje, nes ūkvedys nors ir pabumbės, bet su direktoriaus primygtiniu pritarimu vietą suras. Tėvai, manau, irgi prisidėtų lėšomis ar kokiu savo transportu patalkinti prie šio buriavimo būrelio ir savo atžalų laisvalaikio.

Trūksta buriavimo instruktorių visuomenininkų? Puikiausiai galima organizuoti kvalifikacinius kursus tiems patiems darbų technologijų kaip ir fizinio lavinimo mokytojams – panašiu būdu, beje, Sovdepija kažkada masiškai išplėtojo “laisvo stiliaus imtynes apsirengus“ (kas dabar vadinasi sambo).

LBSui (netgi tam, kuris yra mutavusi LTSR buriavimo sporto federacija) čia – itin didelė rinka, didžiulis ir mažai liestas potencialas bei nuolat atsinaujinantis ir pasipildantis naujų buriuotojų šaltinis, kuriuos jau galima sodinti į visokius lazerius. Aukščiausio lygio sportiniams pasiekimams visų pirma reikalingas masiškumas – tikrai dauguma netaps profesionaliais sportininkais, bet buriavimas dėkingas tuo, kad nepasakysi “sportavau vaikystėje“, kadangi buriuoti gali ir toliau, tik kitokiais laiveliais ir kitokiais tikslais.

Atrodo per daug gera idėja, kad net kvapą gniaužia nuo minties, jog buriavimas galėtų tapti pagal masiškumą vienu populiariausių sportų Lietuvoje?

Deja, ir čia gavau “geležinį“ argumentą, kurio mintis tame, kad neįmanoma žaisti krepšinio kiemo aikštelėje su vienu lanku, ypač dar jei tas ir neturi tinklelio – krepšinis yra žaidžiamas tik sporto halėse! Suprantama, kai valstybė jį remia – t.y. duoda pinigus, na, o jau tada tai va galima ir pažaisti, ir vystyti, ir įtraukti, ir… Right, tumbs up in my ass…

Sakote, kliedesiai? Ne, labai blaivi logika (sic!) ir požiūris į tai, kaip galima būtų vystyti buriavimą.

Geriausia juk, aišku, kaip sovietmečiu: KPSS nuleido iš viršaus nurodymą, išskyrė fondus ir materialinę bazę, paskyrė atsakingąjį tovariščių, patvirtino vykdomąjame partijos komitete etatus, pritarė darbo priemonių planams ir org.priemonėms, išskyrė dienpinigius į okrugo spartakiadą, vidurinių mokyklų direktoriams per švietimo skyrių pavedė išskirti mokinukų dalyvavimui. Kultmassovaja rabota – paukščiukas checked-in, ir fizkultpriviet, nes niekur taip žmogus laisvai nekvėpuoja, kaip…

Kalbos apie saugumo reikalavimus buriuojant, kurie, pastebėsiu, niekuo nesiskiria ar su savadarbiu “baldu“, ar su gamykline lodkegoskomsporto, yra iš tos pačios serijos, kuomet nenorima prisiimti jokios atsakomybės, o kai pats nerodai iniciatyvos, tai ir kitų spurdėjimas ima erzinti. Nes pats juk žinai geriau ir padarytum geriau už profanus su geromis idėjomis, tiesa?

Tai ir nedarom nieko. Jums, ponai, kurie tikrai kažką galit, yra gerai – o man gi, amžinai pramušta idėjomis galva (ketvirtadienį bandžiau pramušti dar snukiu namuose grindų plyteles – lygiosios, 1:1) tai gi ir dar geriau, antraip, mano tokio pobūdžio tinklaraštis tebūtų vienas iš daugelio panašių tinklaraščių, o ne kažkoks nišinis ir netipinis (nors kas čia ypatingo, kad vadinčiau “unikaliu“?), kuo yra dabar.

Juk, kaip dainavo a.a. Freddie Mercury:

I’m just a singer with a song,
How can I try to right the wrong?
For just a singer with a melody
I’m caught in between with a fading dream…

* * *

Aš nežinau, tiesą sakant, kuo dabar buriuoja Lietuvos jūrų skautai. Kelios skautės prasitarė apie joles – jos, matomai, lietuvninkės iš Trečiojo Reicho, tai apie burvaltes negirdėję. Bet kokie ten laivukai ir ką jie bei jos nuveikia – liko neaišku.

Sakote, kad jaunimas yra jau “kompiuterių karta“? Bet aš nelabai ką tesurandu internete, ką jie iš tiesų veikia. Netgi atskirti, kurie jūrų skautai iš trijų skautų organizacijų yra “tikrieji“, nėra taip ir lengva. Tikėtina, kad jie tiek užimti, kad nespėja apie tai pasipyarinti papasakoti. Jei tik tiek bėdos, tai įsiveskite dar kokį nors geek-scout antsiuvą, ir tegul vardan jo kažkas padirbėja internetinėse baltose lankose, guldydamas eilėmis juodas aveles.

Arba siūlau dar paprasčiau: turite mano kontaktus – kodėl gi manęs nepakvietus į savo sueigas?

Bitlas, kažkaip tikiuosi, iš to tik išlošė, tai kodėl ir jums tuo nepasinaudojus? Patiks – parašysiu, o mokėti už jokius užsakomuosius straipsnius tikrai nereiks.

Galop, ir man smalsu, ir mano skaitytojams, o šiuo momentu, kai rašau, turiu vidutiniškai (!) bemaž po 200 unikalių peržiūrų kasdien (!), bus tikrai įdomu (o kad būtų įdomu, tai padirbėsime, gerbiamieji, kartu: jūsų – produktai, mūsų – patiekalai!). Jūs nelabai turite laiko ir lankomumo savo internetiniuose projektuose – čia gaunate geranoriškai ir dykai (mainais į, tikėtina, padidėsiantį jau jūrų skautų dėka srautą čia, tad, manau, čia yra viešas ir labai dalykinis pasiūlymas).

Bet aš ne dėl kritikos ar viarslo (“monkės biznis“ čia man pasakytų koks krabas) jūrų skautus prisiminiau. Ar žinote, kuo buriuoja olandų jūrų skautai?

O gi va kuo – Lelievlet burvalte.

Olandukų jūrų skautų Lelievlet bendranacionalinė burvaltė (iš hetkontakt.nl)

Tai yra bendra ir vieninga Nyderlandų Karalystės jūrų skautų burvalčių klasė.

Taip, ji yra plieninė, o tai reiškia, kad vaikams atkrito būtinybė daug krapštytis prie laivelių, nuolat juos remontuojant (nebent jie turėtų puikius mokytojus per darbų pamokas, kurie yra kvaištelėję dėl buriavimo, tačiau kiekviename miestelyje yra ir autoservisai, kur suvirinimo apratą turi). Bet standartizavimas ir masinė produkcija tokių laivelių įsigijimą tikrai padarė olandams prienamu – šešių bambyzų tėvai susimestų padėvėtam, o kiti, žiū, funduotų ir naujesnį netgi pas mus.

Sutinku, kad nebūtina griebti šį, nes galima surasti kažką prieinamesnio ar tinkamesnio (?) mums. Kitas pradės brukti netgi kokią olimpinę klasę… tik bėda su tomis sportinėmis – jose tunto (ar tiksliau – skilties?) vaikų nesusodinsi, o olandiškoji burvaltė talpina 6 ekipažo narius (mūsų jūrų skautai skiltį, berods, vadina “laivu“), kaip ir pats laivelis skirtas ne tik buriavimui, bet jį galima ir irkluoti bei vairinti (nežinau, kaip lietuviškai vadintųsi irklavimo vienu irklu iš laivagalio būdas sculling, o jo kursuose čia niekas ir nemokina, todėl ir lietuviškas atitikmuo dar neparinktas).

Galima būtų gal netgi buvę tos IKEA priprašyti kokio surenkamojo “Optimist“ – ta kampuota “vonia“ iš esmės yra artimiau savo forma, nei IKEA burvaltė. Bet pastaroji gal todėl ir nėra optiku, kad royalties už licenciją gaminti ar tiražuoti kainuotų.

Štai todėl aš siūlyčiau pagalvoti LBS apie nacionalinę klasę. Rusai ją turi ir vysto jau, teigdami, kad senosios įprastosios jau paseno morališkai, o va jau jie dabar… žodžiu, nebūtų jie rusai, bet – pavydu, kad jie daro, o ne kalba ar dūsauja valdžios vyrų sueigose, kai tokių dėmesio prisiprašo.

Vilius, kaip laivių konstruktorius, tik visai teisingai atkreipė dėmesį į du dalykus:

    1. LBS nieko negali nuleisti iš viršaus, nes tai yra klubinė sąjunga, ir patys klubai gali tik susitarti, o jau Taryba padėtų suderinti sprendimą.
    2. Nacionalinė klasė įmanoma vystyti tik jau esamų tarptautinių klasių pagrindu – dėl masinės produkcijos, kuri mažina gamybos kaštus, o Lietuva, aišku, per maža turėti tokią prabangą, kaip “nuosavą dviratį“.

Tačiau jis kalbėjo, manau, iš sportininkų rengimo požiūrio taško, turėdamas omeny vienutininkus arba bent jau buriuotojus su porininkais, bet juk aš apie ką kitą – ir jau skaitėte aukščiau apie IKEA idėją. Va, jei apjungti progimnazijas ir gimnazijas, buriavimo mokyklas ir būrelius, jūrų skautus ir šitą masiškumo idėją su DIY ir open code principu bei nacionaline burvaltės klase – žiū, ir turėtume masinio buriavimo fenomeną!

Vaikai to patys nepadarys. Jokia Vyriausybė ar valdžia už didelius dėdes, kurie buriavime pūdą druskos suriję, kai aš tik palaižyti per stiklą gavau, irgi neateis ir nepadarys už ką nors.

It’s not easy now, knowing where to start 
While the world we love tears itself apart

(ten pat)

Bitlas juokais pasiūlė, tai imk ir būk projekto vadovu, bet čia nerimtas pasiūlymas. Nes ne penkiems diedams feisbuke pasaulio užkariavimo planus dėlioti. Kai bus rimtai – bus ir atsakymas, o kontaktai mano čia nurodyti.

* * *

Olandas (ne tas, kuris jūrų skautas) gana liūdnai konstatavo, kad jų jachklubas pernai organizavo Mingėje vaikams buriavimo stovyklą, tačiau susidomėjimas buvo itin menkas. Suprask, nieko doro ir nesitikėk su dar labiau crazy idėjomis, nei jų visai reali ir praktiška ne tik idėja, bet ir jos įgyvendinimas bei bazė – jų komodoras netgi akvatoriją “išmušė“ iš valdininkų, ir dabar vaikai galės jau šiemet ramiai buriuoti Krokų Lankų ežero pirmame užutekyje.

O kad nepavyko pernai, tai gi visaip būna – pirmas kartas juk. Gal nėra ko itin labai ir tikėtis, kad pasiseks savaime?

Antra, gal reiktų išanalizuoti, kame tos nesėkmės arba menko pasisekimo (nelygu kaip vertinsite) priežastys? Gal kaina buvo neįkandama ir per aukšta, gal vieta ir laikas nelabai tinkami, gal reklamos mažokai, gal dar kažko pritrūko? Gal vaikams vasaros laisvalaikio alternatyvos pasirodė patrauklesnės ar perspektyvesnės (nepamirškite, kad krepšinio naudai dirba visas ne tik dabartinis įdirbis, bet netgi legendos iš Lubino ar Sabonio laikų!).

Blogiausia būtų nuleisti rankas ir iš viso nieko už tai nedaryti, nes, matai, nesuprato ir neįvertino, nedėkingieji sprandagraužiai!

Bet žiūrėkite iš dalykinės pusės per verslo prizmę – ar kalti klientai, kad nevertina tokios kilnios ir geros paslaugos? Gal iš tiesų nekalti ne tik jie, bet ir jūs, verslininkai (plačiąja prasme), nes rinka paprasčiausiai nesubrendusi idėjai?

Gal tada reiktų tą idėją brandinti ir vystyti – sėk, o broli, pasėlio grūdą! (ar kaip ten tie klasikai tarpukariu ragino?) Prieš keletą metų aš irgi negalėjau įsivaizduoti dar, kad šis projektas internete pasieks šiandieninį tašką, kuomet kitus dvejus paprasčiausiai užmečiau, nes čia matau didesnį jau įdomumą sau ir susidomėjimą iš “klientų“ pusės (nors gal kabučių ir nereikėtų čia). O juk aš dar turiu minčių į ateitį!

Todėl tikiu, kad Mingės jachtklubas galop tą idėją vandeningiausiam Lietuvos kraštui tikrai įsuks. Būtų gerai, kad ir kiti klubai Lietuvoje pasisemtų įkvėpimo savo darbams ir veiklai iš tų idėjų, kurias išdėsčiau aukščiau, nes gautume tikrai masinio buriavimo proveržį. Ir, kaip manau, labai netgi prieinamo.

Viskas padaroma, tikrai. Ir – darymo būdu, be abejo.

We never listen enough, never face the truth…

(ten pat)

* * *

Durr Wise nuotrauka (iš gallery.photo.net)

O dabar pakelkite rankas, kurie skaitėte Arthur Ransome knygas iš serijos “Swallows and Amazons“?…

Apie tai, ar skaitėte tą pirmąją bent jau knygą vaikystėje, matyt, klausti beprasmiška. Nes ir lietuviškai neišversta.

Paskaitykite originale, nes tą padaryti niekad nevėlu.

Dar nevėlu.

Komentarų: 9

  1. Apie terminus. Fiziškai apčiuopiamiems daiktams, sukurtiems pagal atviro kodo principus, yra netgi terminas — open hardware. Turi gana plačiai naudojamą logotipą http://oshwlogo.com/logos/ohw-logo.png , kuris sulaukia įvairiausių improvizacijų. Kaip pavyzdį galima pažiūrėti kad ir http://www.atvirasalus.lt.

    O iš kitos pusės, iki paskutinio taško privertė perskaityti įkyruolė mintis „na kada gi bus parašytas privalomas šiam blogui atsiliepimas apie kiek netradicinį ensino tvirtinimą Ikea’os stebūkle“. Neradau 😦 Kaip liepsite šitai suprasti?

    Patinka

    1. Patiko apie logotipą, nežinojau. Galima skipper.lt tokiu pagrindu sukurti. 🙂 Ačiū!

      Kas dėl laivo vėliavos, tai tiek IKEA burvaltėje, tiek ir olandų skautų Lelievlet burvaltėje, ji tvirtinta prie laivo galo – viskas kaip ir pagal mano anksčiau aprašytą “olandišką“, o ne “anglišką“ tradiciją. Tačiau man tai kiek primena lipdukus ant kokio ZAZ ar Mini, kur rašoma “Kai užaugsiu – būsiu džipas“. 🙂

      Laivo vėliavos nusipelnę yra tik laivai ir laivės, o ne valtys, burvaltės, luotai ir pan. Lietuviškai išsiversti ensign kaip “laivo vėliava“ yra netgi itin paranku – iškart aišku, kad ne valčiai skirta. Na, vaikai tai nori vėliavos kaip “tikram laivui“, juolab, iš patriotinių organizacijų.

      Burvaltėms paprastai yra skirta vėlukai, o apie juos dar tema bus. 😉

      Patinka

      1. Tai va tame ir fikusas, kad pritvirtinta ne prie laivo korpuso, bet prie vairo plunksnos. Ir maskatuojasi kaip padūkusi nuo rumpelio sukinėjimo. Nežinau, čia baldininkų ar tv’išnikų išmislas.

        Patinka

          1. Tai lygiai taip pat kabo ir ant Lelievleto. Ant burvaltės kitaip nelabai ir pakabinsi, nebent būtų gafelis, bet niekas daug tampytis su falais (hm…) nenori.

            Patinka

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.