Apie žymėjimus


Gal pirmadieniai taps marinistiniais, nes va prieš savaitę jau rašiau apie navigacijos ir pilotavimo skirtumus, bet šįkart noriu atkreipti dėmesį į kitą iš ruskių per LBS kišamą kvailystę, kurią noriu pabandyti pataisyti ir padaryti jus dėl to ramesnius ir laimingesnius – visus tuos kurso ir vietos žymėjimus jūrlapiuose, kurių rasite LBS vadovėliu patvirtintame A. Dovydėno plagiate iš rusų kalbos vogtojo buriavimo vadovo anglų kalba.

Taip, ten rusiškų blėnių autorius irgi šiek tiek užnešė į tyrus, pradėjus kurti įvairius vietų pažymėjimo variantus su visokiais žaibų, šakių ir kitokiais kringeliais, kurie iš esmės yra kvailystė (kam paišyti Saturną pagal zodiaką, kai radionavigacija yra miręs reikalas, o kai kurie švyturiai jau atjungę savo signalus?), bet kai papratimas – antra yda, tai po to beždžioniaujama ir toliau pagal tai. Gaila, kad švietimo sistema neišmoko užduoti sau klausimus, o ypač smalsųjį tą – kodėl?

Aš nesakau, kad yra vienas teisingas būdas, o kiti neteisingi.

Jei norite, tai savo laivo buvimo vietą aprašykite nors ir trigonometrinėmis formulėmis (kurias vėlgi lietuviški Baltijos krabai labai mėgsta į log‘us dėti, apie kurį bus kita tema) arba nors ir kinų hieroglifais – koks kieno reikalas, ką jūs savo reikmėms kaip pasižymite?

Tikrai ne mano. Tai va lygiai taip pat ir tų, kurie dabar purkštauja čia man, ko aš čia aiškinu, tai irgi toks tame visiškai sukrancuotas reikalas.

O kas liko toliau skaityti, tai patys spręskite, ar mano pasiūlytas žymėjimas, kuris anaiptol ne mano sugalvotas, yra logiškas ir paprastas. Ir ar nevertėtų prie jo paprasčiausiai pereiti.

* * *

Iškart sudedu savo nubraižytą schemą (grafinis dizaineris iš manęs anaiptol ne Olandas, aišku, bet orientavimuisi pakaks):

dr ir tt

A stulpelis (kairėje) yra supaprastinta sistema, kuria siūlau naudotis ir žymėti per daug neterliojant jūrlapio, o B (dešinėje) – dažniausiai tai, kas gaunasi, kai imi su jūrlapiu dirbti kaip su juodraščiu.

Abi teisingos, abi sutiksite žymėjimuose įvairioje literatūroje ir tarp įvairių burvedžių bei navigatorių, o dabar konkrečiau:

  • DR – dead reckon.

Tai vieta, gauta išskaičiavus primityviuoju būdu kaip nuplauktas kelias pagal kryptį (kursą), gautas laivo greitį sudauginus iš laiko. Priminsiu, kad vienas mazgas (laivo greičio matavimo vienetas) yra lygus vienai jūrmylei (NM) per vieną valandą, arba vienai platumos laipsnio minutei per du laivo varpo dūžius (aiškiau, ar ne?).

Jūrlapyje paprastai ant krypties linijos (visada nubrėžiama ne iki galutinio taško, o toliau jo!) toje numatomoje vietoje braukiamas skersinis brūkšnelis kaip pavyzdyje. Jei norite, dėkite tašką ir apibraukite jį tik puslankiu, bet jei laivą gerai supa, tai lengviau atrasite G tašką savo koko pasturgalyje, nei pažymėsite jūrlapyje prie navigacinio stalo, nei jei arką jam uždėsite kaip vaivorykštės nimbą.

Beje, iškart užbėgdamas į galą pasakysiu, kad būtent todėl ir koordinatės log’e užrašomos brūkšneliu tarp laipsnių ir minučių skaičių vietoje laipsnio apskritimuko viršuje – tą matote schemos apačioje.

Bet grįžtame prie navigacijos simbolių:

  • EP – estimated position.

Tai laivo vieta, sekstantu nustatyta pagal dangaus šviesulius ir išskaičiuota (celestial navigation). Tokią vietą paprastai pažymėdavę tašku apskritime, nes “maždaug čia“ pagal paklaidas, kurios gaudavosi todėl, kad valandą prieš tai buvo Admirolo Valanda (t.y. vienuoliktą ryto), visi įkaldavę grogo ir po to labai jau taip tiksliai buvimo vietos vidurdienį nustatyti nesisekdavę: ką užsupdavo, kieno rankos drebėdavo sekstanto padalas sukant, kam su matematika ne kažką – ar maža ką?

Viską palengvino GPS, kuris išskaičiuoja laivo vietą trianguliacijos metodu, iš čia – va tas taškas trikampyje. Dabar iš esmės visi naviguoja pagal GPS, tai jei jo parodymus žymėsite senuoju EP būdu kaip tašką apskritime, tai niekas per nagus labai neduos. Juolab, kad pašalinis stebėtojas, nagrinėjantis jūsų jūrlapį archyvuose, sakys sau: oho, kaip pavarė – sekstantu kaip su GPS!

  • PF – position fix.

Čia jau iš pilotavimo (ruskių: kabotažinės navigacijos) srities. Paprastuoju būdu (A stulpelis kairėje) žymima jūrlapyje paprastai X, nors itin skrupulingi anal retentive ima bent jau tris pelengus ir jiems gaunasi susikirtimuose dažnai trikampis, kurio centre pažymi didelį riebų tašką, o norintys apsidrausti – dar jį apibrėžia ir apskritimu (B stulpelis dešinėje).

Esmė tame, kad tuo X, pats dažnai dirbdamas su jūrlapiu kai reikia dreifą dėl srovių skaičiuoti, pasižymi numatomą DR poziciją, todėl gali ne visada pakakti kaip A, kur susikerta du skriestuvo braukiami puslankiukai nuo pelengų (arba azimutų, kaip sako partizanai), nes gaunasi ta raizgalynė kaip B, kadangi vis tik derėtų imti į tris orientyrus dėl tikslumo – net jei nesusikirs bendrai viename taške, tai trikampio zonoje dėsite patys riebų tašką, kad ten ir esate. Ir apibrauksite, kas reiškia “išskaičiavau“, o ne “spėju“ kaip DR pusapskritimio atveju.

  • WP – Way Point.

Tai dabar daugiau jau planavimo pačiame elektroniniame chart plotter pasekmė, tačiau anksčiau irgi tas kryžiukas buvo dedamas dirbant rankiniu būdu – kaip minėjau, taip būdavo pasižymima DR gautina ar norima pozicija, į kur plaukiama arba kur bus keičiamas kursas.

Kadangi vieta nerodo jokio realaus iš realybės išskaičiavimo, o tik skaičiavimą nuo popieriaus (kaip rašė apie Krymo karą A. Tolstojus: гладко было на бумаге, да забыли про овраги), tai tas kvadratas savotiškai forma ir primena lapą.

  • Water track, Ground track, Current

Čia žaidimui su trimis vektoriais ir jų sudaromu trikampiu, kada skaičiuoji dreifą ir kokiu kursu derėtų vairuoti, kad kompensuotum nunešimą.

Kursas vandeniu, aišku, yra water track, ir jis įprastai taip ir žymimas krypties rodykle, nes jis išties nukreiptas yra į DR menamą tašką, kada nekreipi dėmesio į nunešimus, arba į WP, jei skaičiuoji tuos nunešimus (todėl va DR, WP ir būsima PF tiesiog pažymima iš anksto kryželiu jūrlapyje – dabar logiką tarp žymėjimų sąsajų matote?).

Ground track yra CMG (course made good) – tai yra, kur laivą velnias išties nunešė (arba dar nuneš, jei dirbate su vektoriais iš anksto) pagal jūrlapį veikiant srovėms. Todėl jo gale paprastai yra EP, nes ten reikia pasitikslinti, kur minėtieji ir nunešė. Aišku, jei tai tiesiog atkarpa (leg), tai bus tas pats kryžiukas iš PF.

Na, o tie minėtieji velniai ir yra srovės, kurios žymimos rodykle iš trišakio – kaip ir velnių trišakiai pragare. Kai kas sako, kad Neptūno, bet katalikams – kas Senis, kas Belzebubas, abu labu tokiu.

O apie log‘ą, kad manęs jau paprašė, tai parašysiu kitąkart.

Ahoy!

 

Komentarų: 10

  1. Popierizmo ne per daug? Navionics Boating ir Sailgrib WR tablet’e, Adrena arba Maxsea kompe ir kad ramiau gyventi butu koks WatchMate app’as telefone kiseneje. Visa kita для любителя. Ir taip taip seni iprociai nerudyja, pamokslai apie popieriaus ir piestuko svarba neikainojami.

    Patinka

  2. Cit.: “Gal pirmadieniai taps marinistiniais, …“

    Na va koks puikus paskirstymas. 🙂 Siūlyčiau taip ir padaryti: pirmadieniai tebus skirti marinistikai, penktadieniai – dainoms, trečiadieniai – Punkonomics’ui, o antradieniai ir ketvirtadieniai – Karatė ir kitiems kovos menams (pvz., antradieniai) bei savigynos temoms (pvz., ketvirtadieniai). Kaip Tau mano pasiūlymas?

    Patinka

  3. Tai to tak… draugai buvo pakvietę kelis kart paplaukiot po Trakų ežerus, tai kai gavau su giku per galvą, atsiminsiu, kas tai yra visą gyvenimą. Davė palaikyt ir rumpelį 🙂 🙂 irgi žinau, kas tai. Žinau, kad negalima lipt ant jokių virvių. Neit į jachtą su aukštakulniais 🙂 🙂 Komandoj turi būt sutarimas ir jokių ginčų. Viskas išmokstama, kai reikia 🙂 Bet va, plaukt nemoku. Baisu man 😦

    Patinka

    1. Tai aš į pačius principus vietos nustatyme nesiplėčiau, aišku. Jei kas mokėsi, tai jiems tik priminimas ir patarimas, kaip paprasčiau žymėti, ir kodėl taip, o ne kitaip.

      O pabandytum praktiškai – ir viskas tau būtų paprasta ir aišku. Sakytum: ką, tik tiek? 😀

      Patinka

  4. Sir Giles, turiu klausimą:
    Kodėl rusai pyzdindami viską daro taip bybiarankiškai? Ta prasme civilinę policiją sugeba pavadinti militia, kas iš esmės visiškai neteisinga.

    Patinka

    1. Tai jau atvadino atgal pagaliau. 🙂

      Ir taip, milicija yra sukarinta civiliokų grupuotė. Prie karinio komunizmo raudonieji milicininkai būtent tokiais ir buvo, o po to tiesiog nebepervadino, nes “policija yra buržuazijos gynėjas, o milicija – liaudies saugotojas“ (todėl nusikaltėliai visada žvengdavo: mano milicija mane saugo).

      Beje, milicija buvo ir 1918-1920 metais Lietuvoje kovose dėl Nepriklausomybės, ir išties ne raudonoji, o “taribų“ (kas tuo metu reiškė ne sovietus, o Vasario 16 Tarybos šalininkus).

      O kad ruskiai viską iškraipo vogdami, tai apstu ir Lietuvoje: paklausk bet kurio buriuotojo dėl jachtų uosto – jei atsakys, kad tai jachtklubas, taip ir pystelk į barzdą!

      Patinka

Parašyk atsiliepimą čia:

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.