Einamieji: dėl Rožinsko knechto


Pirmiausia, tai iškart dėkoju visiems, kurie atėjo vakar paklausyti mano pranešimo “Atrasti [buriavimui] Dodekanesą“!

Suprantu, kad oras buvo ne koks, o ir prasidėjusi Knygų mugė visus inteligentiškos natūros žmones traukia labiau (kita vertus, mugė bus ne vieną dieną, o vakaronė pas Bitlą – tik tą vakarą), bet džiaugiuosi, kad buvo tiek daug, kad buvo ir mano mielų žmonių (visi klausytojai mieli, bet čia gal taip labiau pažįstamus įvardinu), kad buvo klausimų ir galėjau padalinti sponsoriaus Borjomi polo marškinėlius bei solidesniu (nors ir dūžtančiu) prizu apdovanoti šių susitikimų iniciatorių.

Ir kad planavau pakalbėti trumpai (15-20 minučių, po to keli klausimai – ir alaus!), o gavosi, kad buvo ką pasakoti trejas (!) valandas iki 21:30, ir tikrai jau metas buvo eiti namo… Ačiū!

Aš informatyviomis skaidrėmis dar čia pasidalinsiu, performatavęs jas į iliustracijas. Gal kai kam bus naudinga, o jei bus konkretesnių klausimų – rašykite, patarsiu.

Ir informuoju dėl prašymo, kuriuo savo pranešimą užbaigiau – tai dėl Broniaus Rožinsko knechto ir aukojimo. Aš pamačiau iš atėjusiųjų palaikymą ir supratimą – iš tikro, gaunasi, kad čia mes patys gėdą tarpusavyje turime, ir patys sau mygiame ant sąžinės, užuot tą padarę Klaipėdos miesto savivaldybei, jei toji tą sąžinę turi.

Sutarėm, kad neskubam pervesdinėti lėšų į Všį “Burvedys“, nes paprašiau Kipro pasiaiškinti, kaip ir kas yra šioje situacijoje iš tikro, o ne ką perskaitėme iš spaudos su interpretacijomis. Jei Klaipėdai po 10 centų nuo galvos miesto infrastruktūros gerinimui yra didelė suma, mes prašysime tikslinės sąskaitos šitam knechtui finansuoti – ir ten pervesim tiesiogiai, kaip ir aš tai, ką surinksiu čia iki tol.

Suprantu, kad šiek tiek užtrukau (buvo darbai užklupę – mieliau, kai darbų mažiau, o pinigais palyja, aišku), todėl kol kas jokio oficialaus rašto irgi nerašiau. Jei reiks – parašysiu, nes, matyt, iki manęs oficialiai niekas to nedarė dar (gal ir LBS nemato reikalo, nes yra sportiniai organizaciniai reikalai svarbiau – viskas suprantama, čia ne joks priekaištas, nes jau matau, kad iškart į taip bus sureaguota, deja, šįkart joks čia nebaksnojimas).

Bet nesinori kol kas to oficialumo ir formalumo – norisi šį nesusipratimą išspręsti draugiškai, geranoriškai ir su perspektyva į ateitį, nes knechtų, kaip minėjau, norisi dar ne vieno, o iš garbės knechtų alėjos išlošia ne pagarbintųjų artimieji arba koks LBS ir Lietuvos buriuotojų bendruomenė, o labiausiai pats Klaipėdos miestas. Bus apmaudu, jei šitą tik aš suvokiu, o ne miesto valdžios vyrai.

Kipras, aišku, vėl papildė: Klaipėdos valdžios vyrai, panašu, netgi dėl rodyklės link knechtų pridaro problemų – nei juoktis, nei verkti

* * *

Antra dalis, tai kilusi diskusija dėl to, ar Rožinskas iš tikro nusipelno garbės būti įamžintas.

Atrodo netikėta? Na, yra manančių kitaip, todėl bandau atsakyti darkart, nors jau atrodė, kad tekste anksčiau aiškiai įvardinau kriterijus ir priežastis, už ką Bronius Rožinskas nusipelnė tokios garbės, kokios ir nusipelnė.

Nelabai gražiai užlankstė ponas Gramas, mano galva.

Aš vis dar laukiu pavardės lietuvio, kuris anksčiau už Rožinską perplaukė Atlantą savo vadovaujama jachta.

Įgulą tai nors ir zulusų galėjo susisamdyti – nematau tame trūkumo, kad su lenkais plaukė. Šiaip jau, jis neatsižadėjo Lietuvos Respublikos pilietybės. Manau, kad jo dukra ir lietuvišką “smetonišką“ pasą netgi rastų, tad jis labiau pilietis, nei tie, kurie gavo pilietybę po Kovo 11 dienos. Kad visiems po 1940-tųjų primestą SSRS pilietybę išmainė po karo į Lenkijos Liaudies Respublikos, tai, matyt, jis tuo metu tik tokį pasirinkimą teturėjo. Kiti tapdavo “tėvynės išdavikais“ (SSRS tėvynės – sic!) – bėgdavo į Švediją, JAV ir pan. Dar kai kurie tapo “žydais“ 1972-ais, kad irgi galėtų iš čia nešti kudašių.

Manot, kad žmogui, kurio vieninteles nuotraukas internete rastum tik su Lietuvos kariška uniforma, kuris priklausė patriotinei organizacijai, buvo skautas ir pan. – tokiam labai patiko SSRSe “buriavimo instruktoriumi“ dirbti? Rado būdą – ir nėrė iš už geležinės uždangos. Manau, kad LLR (ten toks socializmas 80 proc. nuo sovdepinio – palengvintas variantas) irgi ne pyragai buvo – pratęsė į JAV kelionę. Dar juokingiau, kad jis “kaltas“ lieka dėl nelabai gražiai pasielgusios įgulos – tipo, “neužskaitykim“. O tai ką užskaitom tuomet?

Ar jis buvo pirmasis lietuvis buriuotojas? Ne. Derėtų laikyti grafą Tiškevičių, matyt.

Ar Miklaševičius buvo pirmasis jūrų kapitonas? Irgi ne – etmonas Katkevičius čia įeina į istoriją netgi kaip admirolas, plius – laimėtas jūrų mūšis. Kitų pavardžių aš nežinau.

Miklaševičiaus faktas yra įdomus, bet kaperiai labai intensyviai išnaudoti jau karuose dėl Livonijos ir dalinai Didžiojo Naugardo dar mūsiškio (!) Žygimanto Senojo ir jo priešo – Moskovijos didžiojo kunigaikščio Ivano III. Bet jūreivių turėjom ir be Kuršo – pirmasis Admiralitetas (Jūrų komisija) yra įsteigtas Žygimanto Augusto iniciatyva, būta ir savų kadrų (gaila, kad trumpam). Tad ne visai čia argumentai yra tinkami – randu tikslesnių. Galop, lietuviškas vytines irgi ne latviai statė.

Ir niekas ribos ant Rožinsko nebėžia – yra pagal vienus nuopelnus pirmeivių iki jo, bet tai, ką jis padarė – padarė pirmasis. O solo plaukimas jachta per Atlantą priklauso jau Svaldeniui – jis, jei neklystu, iš viso po JAV vėliava plaukioja, ir ką?

Aš, tarkime, pasigendu LBS tinklalapyje be garbės narių įamžinimo dar ir nusipelnusių buriuotojų nuotraukų ir vardų – tokios garbės galerijos, ir ne vien sportininkų (netgi mutavusioji LSSR buriavimo sporto federacija šių nesugeba deramai pagerbti). Nors yra tekstai (didžiausia padėka Lietuvos buriavimo metraštininkui Venantui Butkui!) – tačiau nėra aiškios ir paprastos galerijos. Bet čia gal dizaino problemos, ne mąstymo, ką aš žinau?…

Kas dėl knechto Klaipėdoje, tai vis tik argumentai yra mano tekste, ir labai aiškūs: Klaipėda yra uostamiestis, ir būtent čia jau pradėta knechtų alėja (pradėta ir numesta be koncepcijos suformavimo ir tolimesnio vystymo – gėda Klaipėdos miesto savivaldybei, bet, kita vertus, Klaipėda uosto neturi, nes Vilnius turi jūrų uostą, jei taip juridiškai žiūrėti).

Kur buriavimo sostinė? Kaune. Galima ten statyti, kodėl gi ir ne! Galima netgi prie buriavimo muziejaus, kuris yra… o va jo irgi nėra: nei prie Jūrų muziejaus, nei prie LBS būstinės. Pradžiai virtualaus pakaktų netgi. Bet imkit ir padarykit vieną kartą.

Netgi klausimai vis dar kyla, tai Rožinskas pirmeivis, ar ne. Dar ir nukrapštykim Vydūną nuo 200 litų – tas žmogus neturėjo Lietuvos Respublikos piliečio paso: nors jam siūlė – atsisakė gi, o juk tuo metu buvo Lietuvos Respublika, skirtingai nuo Rožinsko pasirinkimo, kada valstybės tai nebeturėjom! Tad kažkaip gėda net klausytis užuominų, kad jis išdavė Tėvynę, “lenku“ tapdamas.

Mano galva, tai yra tuščias ginčas, juolab, kad ginčinantys Rožinsko nuopelną (net jei tikslas labai “savanaudis“ – emigruoti iš šito durdomo kuo toliau!), taigi nieko protingesnio ir nepateikia – nėra gi kito vardo.

Gal ne Kolumbas pirmasis iš Europos į Ameriką nuplaukė, bet yra priežasčių, dėl kurių jis laikomas netgi atradėju. Ne Gediminas Vilnių pastatė (jis sostinę iš va jau jo pastatytų Trakų, dab. Senieji Trakai, į Vilnių perkėlė), bet kažkaip jį kreivai-šleivai, o Šventaragio gatvėje (turėtų būti – aikštėje, bet Marijos Žemėje su toponimais yra religinių problemų) vis tik įamžinom. Lietuvos karalių teturėjom vieną, bet… lietuvių karalių turėjom ne vieną Mindaugą. Pirmąja jachta pasaulyje laikoma olandų dovanotoji Anglijos karaliui “Marytė“, o pirmasis buriuotojas yra ne šis, bet… dar antikos laikų poetas (galėsiu rasti vardą pas Rod Heikell, jei įdomu). Ir ką?

Tai gal sutarkime pradžiai dėl kriterijų, nes gaunasi, kad vieni apie špangautą, kiti apie rangautą, o bendram knechto reikalui ir buriavimo propagandai tai niekaip nepadeda.

Ahoy!

Komentarų: 4

  1. Heh, gal nereikia taip egzaltuotai kažkokią kregždutės pozą laužti – niekur nesakiau, kad Rožinskas nenusipelno garbės būti įamžintas. Amžinkit kiek telpa. Aš tik sakau, kad rimtai abejoju tuo pirmumu, kad nėra įrodyta, jog jis yra pirmasis lietuvis, perplaukęs Atlantą po burėmis. Mano abejonės tavo misijai nieko nereiškia, o jei komentarai nepatinka – ištrink. Bėda tame, kad istorija nėra pakankamai ištyrinėta, bet nėra abejonių, kad žmonės iš Lietuvos daug plaukiojo per Atlantą, kai tai padaryti buvo įmanoma tik didesniu ar mažesniu laivu su burėmis. Taip neskubėdamas pasidomėk emigracijos į tą pusę istorija, ir pamatysi, kad ir į Ameriką, ir į Karibus buvo plaukiojama nuo 1632m – pirmas reisas Kuršas-Tobagas. Lietuvis Karolis Aleksandras Dr. Karolis Aleksandras Curtius buvo olandų West-Indies Company pasamdytas ir atgabentas į Ameriką 1659 metais irgi ne traukiniu, o burlaiviu BEVER (spėju, kad tikras to West-Indies Company laivo pavad. BEAVER). Kaperį Miklaševičių jau minėjom anksčiau. Dar galim paminėti lietuvius kariavusius Kosciuškos būryje JAV pilietiniam kare, paskui bajorų iš LDK emigraciją į JAV po 1761m sukilimo, ir t.t. – buvo tikrai daug plaukiama per Atlantą.
    http://aidai.us/index.php?option=com_content&task=view&id=3228&Itemid=260

    http://www.iseivijosinstitutas.lt/lietuviai-pasaulyje

    http://www.ebooksread.com/authors-eng/william-heard-kilpatrick/the-dutch-schools-of-new-netherland-and-colonial-new-york-2pl/page-12-the-dutch-schools-of-new-netherland-and-colonial-new-york-2pl.shtml

    Dėl Rožinsko – jis pats niekur neteigia, kad buvo pirmasis.
    Jo dukra niekur nesakė, kad Rožinskas buvo pirmasis.
    Pirmuoju jį padarė žurnalistė Vakarų Ekspreso straipsnyje 2010 m. ir kažkokie iniciatoriai, o balvonai iš miestelio tarybos tik atkartojo.

    Dar toks dalykas yra, kaip namų uostas. Mano nuomone, kuri šiuo atveju vėlgi nesutampa su mūsų miestelio valdžios “be koncepcijos“ – jei nori knechto Klaipėdoje, tai atsirišk arba prisirišk Klaipėdoje, kaip Ambersail’o vyrai, ar kitos įgulos, turinčios tuos simbolinius knechtus Dangės krantinėje. A.Varnui kažkaip nesušvietė dėl Klaipėdos kažkodėl, nors Lietuvos buriavime už p.Rožinską Varnas tikrai žymiai daugiau nuveikė. Vienintelė Rožinsko sąsaja su Klaipėda – vienas sezonas buriavimo mokykloje Smiltynėje 1938-1939m. O kad Rožinsko atminimas kažkaip bus įprasmintas – kodėl ne, surinksi lėšaqs – ir pirmyn.

    O dėl tavo drąsaus teiginio, kad Klaipėda tik kažkoks priedas prie dj svarbaus Vilniaus, turinčio čia savo uostą, ar Kauną kaip absoliučią buriavimo (gal tik užtvankoje?) sostinę – nu vėl mano nuomonė kiek kitokia …

    Patinka

    1. Daugiau nei vieną nuorodą Akismet “nukilina“. Šiaip perspėju, kad galiu kitąkart nepastebėti, o nukeliaus į spam ir gali prapulti. Nes man tavo nuorodos vis tiek įdomios. 🙂

      Net jei Rožinskas nebuvo pirmas po burėmis, jis buvo pirmas lietuvis buriuotojas, perplaukęs Atlantą – priedo, dar ir savo jachta, ir tai jachtai vadovavo. Burlaiviai – kiek kita kategorija. Būtų smagu man juos irgi įamžinti, nes kol kas Jūrų muziejus pirmumą pripažįsta “Jūratei“ ir ”Kastyčiui“. Andrius Varnas, su visa derama pagarba, bet irgi nėra pirmasis buriuotojas, kuris apiplaukė pasaulį jachta, nors aš jam ir simpatizuoju. “Ambersail“ įsiamžino patys, nes nors projektas ir buvo unikalus, bet nei joks ne pirmeiviškas buriavimo prasme.

      Namų uosto argumentas čia negroja – duodu nuorodas, kad Klaipėda vis tik turi Buriuotojų krantinę. Tokios iniciatyvos nėra nei iš Kauno, nei iš Trakų, nei iš Nidos ar pan. Mingė už tai elgiasi kaip tikras jachtklubas, nes net ir būdami anarchistais, bet Varną įamžino sau. Bet mes kalbam apie skirtingus dalykus.

      Šiaip jau, pabandyk kokiam Venantui įrodyti, kad Rožinskas yra nevertas ir yra ne pirmas. 😉

      Patinka

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.