The Tall Ship Races 2024 Klaipėda (1/3): …nes ne škuna!


Jau, manau, žinote, kad šiemet birželio galui į Klaipėdą vėl atplaukia The Tall Ship Races regata?

Man liūdna, kad dėl politinių priežasčių nepamatysiu pačių didžiųjų burlaivių transatlantinių windjamer klasės barkų Sedov ir Kruzenštern, po 1945-aisiais laimėto karo prieš vokiečius (sutapimas – kaip tik šiandien pas juos Pobiedos diena) dabar priklausančių Rusijai, kaip ir jų privačia iniciatyva atkurtos pirmosios, po jų mūsų sąjungininkais prieš žuvėdus laimėto Šiaurės karo, Petro I fregatos Baltijoje Shtandart, į kurią anąkart nepavyko pakliūti, nes jie tuomet buvo užsidarę kažkokiam oficialiam priėmimui.

Beje, ten dar nufotografavau vieną kiek mažesnį rusų burlaivį, Petrapilyje padalyvavusį jų abiturientų išleistuvių festivalyje Alyjie Parusa, bet kai vėliau pasikapsčiau šio istorijoje, tai, žinote, jis labai prašosi atskiro įrašo ir pasakojimo (parašyti nesunku iš jau surinktos medžiagos – parašyti trumpiau yra man sunkiau…).

Deja, ir šio šiemet nebus – mes juk “nekariaujame“ su Rusija, todėl rusų laivams įsivedėme sankcijas (dabar tikrai laimėsime, aha).

* * *

Tai va ta proga maklinėjau po lietuvišką šiai regatai skirtą tinklapį, bežiūrinėdamas laivus, kurie vis tik šiemet atplaukia – ir pastrigau B klasėje, kurioje yra ir mūsiškė škuna vadinama, nors burėse pseudo “olandiškų“ rusicizmų dėka esanti kaip brigantina, Brabander, taip gražiai pavadinta pagal vieną iš etninių lietuvių žemių (kažkur tarp sėlių ir jotvingių, nu!).

Žiūriu taip į danišką dvistiebį laivą vardu Betty, kurio tarptautinis kodas yra MMSI 219022124 – ir ką matau parašyta?

Škuna – rašo mums lietuviški burlaivių ekspertai (gi ne kažkokie mulkiai mulkiams mulkinti rašo?):

Žiūriu aš į tą “škuną“ ir galvoju, kad danų Betė duoda rakum (husarai, tylėėėėt!), atsiprašau, atbula plaukia.

* * *

Nes jei čia škuna, tai iš jos dviejų stiebų tas pagrindinis stiebas, vadinamas dzūkiškai (sakau, kad Brabando žemė ten kažkur tarp Dainavos ir Jotvos, nesikeikiant) groto (arba kaip senasis buriuotojas Jurgis Kovas pasiūlęs šią burę vadinti didbure), ir yra galiniu stiebu, nes priekyje yra priekinis, vingių iš Jotvos vadinamas nešvankiai foko stiebu pagal analogišką priekinę šio priekinio stiebo pagrindinę “veislinę“ (oi tie tulpių augintojai…) burę foką (nors lenkai net savo laivėse priešakinę burę ne mūsiškiams įprastai stakseliu, bet irgi foku vadina, tad ant jų vieno stiebo laivėse yra ir fokas, ir grotas, turint omeny šias kaip priešakinę burę ir didburę).

Gi keče viskas atvirkščiai, nors kečus turintys dievagojasi, kad čia škunose yra viskas atbulai, atsiprašant už kalambūrą su Bete ir jos davimąsi atbuline poza, t.y. pasturgaliu link bušprito (ilgaliežuvių bocmanų prašome dabar prikąsti savo dūdukę!), kuris lietuviškai apibrėžiamas pažodžiui išvertus tą naglosaksišką bowsprit iš senovės saksų prokalbės bōchsprēt kaip “laivapriekio žardas“ (na, arba priekinis kuolas, jei taip valstietiškai).

Kitaip tariant, keče pagrindinis didysis stiebas yra priekyje, o priekinio jokio kito nėra, nes kečas turi antru stiebu tik galinį, kuris brabandiškai (nors va minėtoji škuna-brigantina Brabander šio ir neturi…) vadinamas bezanio stiebu pagal šio stiebo pagrindinę burę bezanį, nors išdykėliai naglosaksai šią vadina (oi, Bete, Bete…) išvis šiknapliauškiu (angl. spanker), užvedinėtoju (angl. driver – “baby, you drive me crazy!“), burnele (angl. jigger – kaip 30-60 ml viskelio) ir (į)stūmiku (angl. pusher – nesakysiu į kur ir ko, bet primena minėtąjį bušpritą).

Vis tik jei žvilgterėsite į Betty nuotrauką, tai aiškiai pamatysite, kad čia tikrai ne jokia škuna, bet kečas.

Ir jei jau skamba pastarasis žodis vyriškos giminės, tai ši Betė yra mergina su “bušpritu“ (kaubojams nuo Kuproto kalno žodžio irgi niekas čia nedavė!), kurią veikiau mes pavadintume kokiu Benu.

Bet laivas yra danų, o jie yra toli pažengusi netradicinių santykių tolerancijos kryptimi, todėl prie pavadinimo nepriekabiaukime, o vis tik paprašykime organizatorių savo tinklapyje pakeisti burlaivio tipą iš škunos į kečą (ką aš paprašiau, bet vienas kovo zuikis dar ne pavasaris, sakoma).

* * *

Apie patį danų kečą Betty aš daug informacijos internete jums atkapstyti nesugebėjau, ir net nežinau, ar jie turi tam skirtą tinklapį – rasite, pasidalinkite, prašau.

Kečas pastatytas Danijoje dar 1913-aisiais kaip angliškų pietinių Kornvalio nuo Falmouth darbinių mažesniųjų laivų krabų žvejybai Atlante bei Lamanše (angl. crabber) replika ir jau tada buvo skirtas jaunųjų danų jūreivių pradiniam apmokymui, o ne tiesiogiai pramoninei krabų žvejybai – kaip ir dabar tą savo mokomąją funkciją jau 111 metus atlieka.

Laivo ilgis čia nurodytas 13.20 metrų (kitur nurodomas korpuso ilgis 13.9 m) yra buriuotojams labiau įprastinis pėdomis kiek daugiau 43, o tokiomis čarterinėmis burinėmis jachtomis tūlas, žiū, ir Viduržemio jūroje nekart plaukiojęs atostogų metu, nors dabar dėl seniai įprastos ir modernesnės gervių sistemos tokiam ilgiui pakanka ir vieno stiebo – vis tik dvistiebės laivės turi savo žavesio, sutikite.

Ankstesniuose The Tall Ship Races įrašuose (dalyvavę 2019, 2022 ir 2023 metų regatose) pas kokius nors estus laivo ilgis nurodytas ir kaip 17.65 metro (tai jau beveik 59 pėdos!), todėl reikėtų ir šią informaciją patikslinti, ar matuota su visu minėtuoju bušpritu, ar tik pats laivo korpusas (šiaip bušpritas priskiriamas prie špangauto konstrukcijų, t.y. laivo korpuso, o ne prie rangouto, t.y. laivo stiebų).

Vis tik mokomasis burlaiviukas nėra didelis ir savo įgula, kurią įprastai sudaro 4 pastovūs nariai (škiperis, šturmanas, bocmanas ir kokas) ir 6-7 kursantai (praktikantai, studentai, kadetai ar gardemarinai – kaip bepavadinsite).

Žinote, tokiu tradiciniu klasikiniu burlaiviu išties būtų galima ilgesnes iškylas per atostogas rengti, nes 3-4 kajutės čarterinėse laivėse paprastai irgi sudaro 6-8 (kartais dar du lietuviai dėl taupumo paima miegoti kajutkompanijoje) žmonių įgulą – tik nemanau, kad tokias replikas ar nurašytus pardavimui kraberius taip lengva įsigyti, nes per šimtmetį ir du pasaulinius karus šie darbiniai laivukai faktiškai išnykę.

Kaip bebūtų, jei jau būsite Klaipėdoje šiemet per šį burlaivių festivalį – užmeskite ir jūs į šį gafelinį kečą Betty akį, nes dabar šiek tiek čia pažinote artimiau, o įgula, manau, mielai papasakos apie savo laivą jums gerokai daugiau.

Ahoy!


Didelis ačiū rėmėjams Patreon, kur šis įrašas buvo publikuotas 2024-05-07, o taip pat dar dėkoju atskirai balsuojantiems savo pinigais per PayPal!

Komentarų: 2

Parašyk atsiliepimą čia:

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.