Karaliaus Vilhelmo kanalas (3/3): pamatyti perspektyvas


(Pabaiga. O pradžia – čia)

* * *

Tai net ir atvėrus šį Karaliaus Vilhelmo kanalą pramoginei laivybai, deja, joks stebuklas staiga neįvyks.

Visų pirma, kad ten vyktų tas vandens turizmas, tai dar reikia tą vandens turizmą ten turėti.

O iš kur jam rastis?

Ir aš kalbu ne apie tą plaukiojančių porą trejetą didelių laivų, pavežiojančių tarsi ekskursiniai autobusai turistus.

Lietuvių tauta juk yra didi artojų (gi herbe – valstietis ant arklio, tiesa?) ir jūrininkų tauta (sakoma, Kolumbas buvo jogailaičių giminės), todėl ir mūsų buriuotojų laivės visos yra su tokiais sunkiais balastiniais plūgais po kyliu – jomis pritinka vagoti tik gilius jūrų vandenis žuvėdų ir suomių archipelaguose, taip laikantis kuo toliau nuo mūsų šio smėlingo Baltijos kranto.

Kuršmarių burvalės kurėnai 1938 metais pakrantėje prie Nidos (iš archyvai.lt)

Nes labai nesunkiai galima įsiarti į tą Kuršmarių dumblėtą ir sąlyginai labai seklų dugną, nuklydus nuo sąlyginai siauro farvaterio.

Tai kuršiai čia prūsokų laikais savo plokščiadugniais kurėnais tarsi fryzai ir olandai plaukioję – o lįsti dabar su kilojama šliūže (vokiškai – švertu) į gana klastingus dėl permainingo oro Kuršmarių vandenis, kad plaukiotum jų rytine priekrante, yra senolių burvedžių pritarimo nesulauksianti avantiūra.

Fryziškas buriavimas dar ir jūrkaitos skalaujamuose smėlynuose (DuncanImages iš SailingToday)

Nors tik tokia laivė ir tiktų tam kanalui… su sąlyga, kad dar ir mozūriškai jos stiebas bus nuleidžiamas, pralendant pakeliui pro aukštos įtampos laidus bei esančius tiltus.

Tačiau taip turėti laivę, kuri tinka vien šiam kanalui… ir dar – pramogine prasme labai kol kas nykiam kanalui, tai entuziastų plaukioti ten nuolat, labai natūralu, kad yra sunkiai surandama.

Netgi išnuomoti baidares ar įteisintas motorizuotas valtis arba netgi motorines baržas, kurių apstu angliškuose ir prancūziškuose kanaluose (netgi gyvenamų), tai daug norinčių nesurasite – gi ne pro vaizdingas pilis su pakrantėje kviečiančiais geros virtuvės restoranėliais ir naminiu vynu teks plaukti.

Vaizdas iš baržos 2016-aisiais Londone – Regento kanalas prie Kamdeno šliuzo (mano foto)

* * *

Ne, savaime jums jokia “laisva rinka“ savo “nematoma ranka“ to nesukurs.

Nuo Linksmųjų 90-ųjų ir dar po praeitos ekonominės “kubilinės“ krizės jau faktiškai išnyko ir tokios pakelės užeigos Panemunės plente, kurias dar aš pamenu, o ir bendrai Lietuvoje provincija taip klaikiai nyksta (pagal gyventojų skaičių jau sugrįžome į postalininius 50-uosius!), kad va ir Raudonės pilyje buvo uždaryta nuo 2020-ųjų ir čia ilgą laiką veikusi pradinė mokykla (už tai galite įsiropšti į jos bokštą).

Jei išties vyktų pramoginė ir turistinė laivyba Nemune (pasieniečiams kažkokiu stebuklingu būdu nesikabinėjant!), kuriam buvo pinigai prieplaukų statybai be jokių net degalinių seniai “įsisavinti“ (po ko tos supuvo, jas nunešė ledonešis arba šiaip kažkokie nevidonai, nes “blogai gulėjo niekieno“), tai prijungti šį kanalą prie tos jau egzistuojančios vandens kelių sistemos būtų tikrai prasminga.

Dabar gautųsi, kad plauki ilgai ir nuobodžiai per pievas gana nykiame peizaže, kur nei mergų, nei šnapso – tiek čia tos “jūrinės kultūros puoselėjimo“ neaišku kokiu laiveliu ir kokiais tikslais tam paskirti savo atostogas vėl ir vėl.

Nebaidariškos olandų atostogos vidaus vandenyse – galėtų būti ir kažkur taip prie Svencelės ar Drevernos (iš CampingItWiid)

Kaip suprantate, visa tai reikėtų suorganizuoti ir daryti kompleksiškai bei ne per vieną vasaros turistinį sezoną, o ne projektėlis-pinigėliai-gabaliukas-nukniaukiukas-ataskaitėlė.

Antraip – ir vėl bus kaip su rausiamu-neišrausiamu ir statomu-nepastatomu Šventosios uostu.

* * *

Juolab, kad gal dar reikėtų pajungti vardan gerokai masiškesnio turizmo čia ir rusų pusę, atnaujinus taip istoriškai šitą būtą susisiekimą tarp Klaipėdos ir Karaliaučiaus šiais kanalais bei upėmis.

Ir gal net būtų galima vėliau prijungti jau denacifikuotus rusus toje iniciatyvoje į pietus prie lenkų link šių Mozūrų, atkuriant laivybą Angrapės upe (jų buriuotojai apie tai išties svajoja!) ir gal neužbaigtu per Antrąjį Pasaulinį karą Mozūrų kanalu, kurio po 5 šliuzus turi atsidalinę lenkiška ir rusiška pusės – pagalvokite apie galimybę nuplaukti savo burvalte ar kateriu taip nuo Klaipėdos per Karaliaučių iki Mozūrų ežerų.

Atstatytinas Mozūrų kanalas, kuriuo vietoje Angrapės galima būtų pasiekti Prieglių, o iš jo čia kažkodėl nepažymėtais kanalais bei upėmis – ir mūsų Klaipėdą (iš doičevikės)

Tik, deja, visi suprantame, kad tas būtų įmanoma tik ne prie tokios toksiškos ir su visais aplink tik kariaujančios mūsų valdžiukės, kur pagal patarlę nothing is worse than a reformed whore ir mūsiškė partškolinė dukart ekselencija vaizduoja didžiausią patriotę bei antiputinistę, skatindama tik karą.

Kaip, aišku, iki tol būtinai dar ir denacifikavus pačius rusus, po to, ką jie jau pridirbo su tuo Ukrainos karu, kaip ir visomis savo nepamirštamomis imperinėmis ambicijomis, virstančiomis mirtimis ir sugriovimais iki tol, nes juk ne jų carui Huilo, bet tai jų bendrai valstybei terūpi tik vikšrinis “turizmas“ tankais.

Juolab, kad ir taikos metu dar mūsų kaimynai lenkai patys su rusais savo Aistmarėse jau tiek prisibendravo, kad savo Naujojo Pasaulio kanalą link Elbingo per Aistmares ir Vyslos Neriją baigia jau išrausti – nes suplanavo lenkai ne “galimybių studijas“ (jas dar minėtas prūsokų Fricas bei po to “mūsiškis“ bendras Steponas Batoras senų seniausiai pasidarę) tik svetimų pinigų nusavinimui, bet susiplanavo savo pinigus ir dabar sukurs praktiškai sau tas galimybes.

Lenkų rusai neblokuos – iš Aistmarių išsiraus sau kanalą į jūrą ir per neriją (iš twojapogoda.pl)

* * *

Taip ir gaunasi, kad be apsukrių žmonių, atrandančių galimybes tik pasipelnyti tokių vasiukiškų projektėlių finansiniu pamasturbavimu, realiai šio Klaipėdos kanalo čia niekam nereikia.

Todėl ir vadinasi jis taip ne Klaipėdos, kaip naudojamas pagal paskirtį, bet tik vien prisiminimams istoriškai Karaliaus Vilhelmo – nes nei mūsų, nei mums.


Ačiū nuolatiniams rėmėjams Patreon bei tikslingai balsuojantiems per PayPal!

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.