Kad nelėktum kaip į gaisrą


Dega eglutė smagiu laužiuku,
Kai ją palaistė prieš tai benzinu.
Tegul ją griebia liepsnelė smagiai –
Vilnius prieš Kauną laimės jau tikrai!

– vaikiška dainelė iš sovietinio animacinio filmuko “Naujametė pasaka, arba – Kaip vilniečiams Kalėdos Kaune anksčiau atėjo“

* * *

Tikrai nemanau, kad tai kažkokios vilniečių ugningos varžytuvės su kauniečiams, taip kasmet matuojantis eglutėmis (sic!) – ypač po to, kai Trakuose sudegė vilniečių jachtklubo sandėliukas, o va Kauno marių pakrantę dar per praėjusį sezoną vietos krabai kol kas buldozeriais nenulygino lietuviško buriavimo šimtmečio proga.

Bet šįkart aš išties norėčiau pakalbėti apie gaisrą laivėse.

Ko gero, nieko baisiau laive negali nutikti, kaip tik gaisras, kuomet, atrodytų, vandens aplink gerokai virš kelių, kad jo ir gersi-neišgersi, o laivas smagiai, jei tas žodis tinka, pleška, ir net pasprukti nuo tos ugnies nėra kur.

Taip juk ir mūsų LDK didysis etmonas Jonas Karolis Katkevičius pirmąjį (ir paskutinį bei vienintelį) Lietuvos jūrų mūšį prieš žuvėdus laimėjo, kai paaukojo keturis branderius (ne brabanderius, o padegamuosius laivus!), iš kurių du ir padegė Salacgryvos reide besislėpusius nuo žiemos audrų Baltijoje Rygą blokavusius priešo karo laivus.

Padegamieji laivai Hudsono upėje – Geoff Hunt

Išvis, sudegti ant vandens – tai tik toks savotiškas mirusių vikingų atrakcionas, bet tai raguoti plėšikai iš jūros vis tiek krikščioniškai finale buvo apšlakstyti švęstu vandenėliu ir savo ugningą aistrą plėšikavimams apmalšino.

Kai kurie jų taip – net ir šventaisiais tapo!

Kaip toks “ukrainietis“ Vladimiras iš Kijevo (d.ž.k. pagal variagiškus metrikus kaip Valdamarr), kuris nužudė savo brolžudį įbrolį Jaropolką ir visos savo norvegiškos karaliaus Haakono paskolintos kariaunos (pagal kuklesnę versiją – tik jos tėvų ir brolių, kuriuos po to visus nužudė) akivaizdoje išžagino to nėščią našlę Rognedą, prieš tai, kiti teigia, buvusią graikų vienuole, ir kurią karo žygio metu iš Polocko parsibogino šitų tėtušis ir jos šešuras Sviatoslavas (arba variagiškai Sveinaldas), kol už jį tėvo Igorio Riurikovičiaus (arba tiksliau – Ingvarr Hrøríkrsson) našlė ir jo motulė taip ir irgi šventoji Olga (arba Helga, po krikšto Jelena, Elena arba Helena tapusi), valdė.

Tad va taip iš meilės ir santarvės, kaip būsimiems tikriems krikščionims priklauso, dinastijos pratęsimui gimė sūnus Sviatopolkas Prakeiktasis, kurį Eymund saga taip pat tapatina su Burizlafu, nes tas irgi skolinosi lenkų karaliaus Boleslovo kariauną demokratiniams rinkimams Rusioje organizuoti vikingams (arba rusėnų variagams) būdingos biologinės atrankos būdu, kaip ir jo abu tėtušiai, kuris ten tikruoju pagal DNR bebūtų, buvo įpratę tuos reikalus spręsti.

Visas šis veiksmas vyko dar iki niekaip dėtus dėl šventojo Brunono nužudymo dabartinio Gižicko arba anuometinio Lėcio apylinkėse, labai tinkamose buriuoti Mozūruose, ir netyčia pirmąkart kronikose jau lietuvius paminint, kurių paskesnė Gediminaičių dinastija, kai ankstesni dinastiniai reikalai nepaėjo su apsikrikštinusiu karaliumi Mindaugu bei jo irgi kažkaip įtartinai vikingišku polinkiu savintis svetimą žmoną iš bendražygio Treniotos, dėl ko buvo nužydytas to su sėbru Daumantu, kai pastarasis pasekoje pabėgo į Pskovą, kurį ir uoliai gynė nuo lietuvių, kol tapo stačiai tikinčiųjų šventuoju Timofėjumi.

Degantis vikingų laivas Up Helly Aa ugnies festivalyje Šetlando salose (iš AFAR Magazine)

Kaip bebūtų, bet lietuviai ir dabar kariuomenės vėliavose naudoja susipaprastintus Gedimino Stulpus – akurat, iš ano kijevietiško šventojo Valduko herbinio Trizūbco.

* * *

Bet grįžkime prie gaisro laive, kuris šiame istoriniame lyriškame nukrypime išties yra ne mažiau kraupus.

Esu užsiprenumeravęs tokių dviejų buriuojančių keliautojų mielų balandėlių (ir nesvarbu, kad ji jam tinka į dukras – turi mergaitė ir rimtų buriuotojiškų privalumų) Youtube kanalą Emily & Clark’s Adventure, kur vienas teksasietis padegėlis Brock Taylor pasipasakojo, kaip jo laivė Silver Star sudegė ir paskendo inkaruotėje Dominykoje (jis dėkingas visiems, kurie nepagailėjo bent kibiro vandens laivei skęstant…), šiam taip palikus tik plika šikna tiesiogine šio žodžio prasme, kai naktį iš gulto iššoko į kokpitą.

Patys galite paklausyti (galima juk pasileisti subtitrus [CC] ten roboto vertime ir į lietuvių), ką jis pasakoja – kam čia man perpasakoti dabar:

Gaisro priežastis neaiški ir dabar.

Turėkite omeny, kad jis pats yra elektrikas, ir užsidegė toji dalis, kur neturėtų teoriškai niekas degti, juolab, kad yra saugikliai, o ir jis pats ten savo rankomis instaliaciją perklojęs.

Sutapo, kad išvakarėse perkėlė ten knygas, pritrūkus vietos, virš toje vietoje saugomų cheminių skysčių ir alyvos talpų, ko jis pats niekada iki tol nedarė. Žodžiu, netyčia taip prakuromis pasirūpino…

Ir jis pripažino, kad nebuvo jo blaškymesi nei vieno teisingo veiksmo ir sprendimo – panika apėmė jam pačiam netikėtai, net jei jis nėra šiaip į ją linkęs kitomis aplinkybėmis. Ir netgi perbėgo per visą laivo ilgį ir pro ugnį į lauką (pasišaipykite dar iš katukų, kurie skuodžia į kitą kelio pusę, kur juos pakeliui ir suvėžina), nors už nugaros gi buvo liukas, pro kurį ir taip galėjo sėkmingai išlįsti.

Ugnis gavo deguonies – liepsna išsiplėtė nebeužgesinamai.

Įdomiausia, kad jam po ranka buvo didžiulis gesintuvas, ir bendrai toje patalpoje buvo net 5 (!) gesintuvai – nepasinaudojo nei vienu, nors turimo argoninio po ranka būtų iš pradžių pilnai pakakę gaisrą iškart užgesinti (schemoje pažymėti E raide):

Bepigu čia taip nuo sofkutės jį dabar teisti, nors jis ir pats save, manau, visaip kaip nusiteisęs ir apsikaltinęs.

Išvados aiškios: be visų gelbėjimosi priemonių ir atidirbamų procedūrų – buriuotojams, net kaip mėgėjams, tiesiog privalu atidirbinėti ir galimo gaisro scenarijų.

Tai reiškia, ne tik apgalvoti, bet ir praktikuotis, kaip praktikuojamasi su MOB procedūra “žmogus už borto“. Susidėlioti kuo racionalesnius veiksmus ir kartoti iki automatizmo, kol taps pasąmonės įpročiu, nes, kaip padegėlis ir pripažino, iškart jo smegenys ir mąstymas išsijungė, vos pamatė tamsoje rusenant ugnį salone.

Kadangi Lietuvoje ugniagesiai nurodo dvi gaisrų priežastis (be dar ir nevalyto kamino, bet ne visi su įrengtomis žiemos buriavimui buržuikėmis gi čia plaukiojate – tačiau yra viryklės ir dujų balionai!), kaip kad “girtas rūkė lovoje ir užmigo“ (šiukštu, vaikai, rūkyti bei gerti alkoholinius gėrimus!) bei “netvarkinga elektros instaliacija“, tai būtina reguliariai tikrinti turimą elektros instaliaciją: izoliacija, sujungimas, jos atjungimas nuo srovės šaltinio (jo laivėje buvo dar buvusio savininko instaliuotos papildomos ličio baterijos), saugikliai – jam pastarieji, kaip matote, nepagelbėjo.

Aš jau nekalbu apie dujų balionus, kurie suveiktų sprogdami kaip bomba… Po to jau ir gesinti nelabai ką lieka.

Ir dar svarbu nepamiršti, kad vanduo aplink neapsaugo nuo gaisro, net jei pasąmonėje taip susišviečia, ir ypač kai viduje laivės yra nuolat drėgna – būtini tiek dūmų davikliai (šis buvo tik V-kajutėje priekyje, o kajutkompanijoje, kaip nekeista, tuo nepasirūpino, nes, kaip galvojo, ten nebuvo kam užsidegti, kai viską prieš miegą atjungia), tiek ir gesintuvai.

Ir šiais išties reikia treniruotis naudotis (kai jau tie galiojime yra į pabaigą, tai, matyt, ir nebegaila).

Svarbiausia – tinkama praktika! (iš tenor gif)

Gal čia tik man susidaro toks įspūdis, bet gaisro prevencija – labai ne prioritetuose. Ir ne tik lietuvių buriuotojų.

O susimąstyti ir pagalvoti, ką pats darytum gaisro atveju, vis tik vertėtų.

Buriuokite saugiai!

Ahoy!

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.