Rinda-bulingas ir 275 kabeltovai


Pernai kitądien savo pandemiškai užkarantinuotą pusšimčio jubiliejų paminėjau dabar šypseną sukėlusiu įrašu: “Olandų admirolas Senelis“ – ne todėl, kad būčiau olandas ar, juolab, koks admirolas, bet manau, kad dar iki senuko likęs geras gabalas kelio.

Kaip per navigacijos egzaminą, pamenu, mums pasakė to meto LBS sekretorius Linas Tamkvaitis: “jūsų šitas paklaidas, kur sakote, kad čia beveik šalia, duočiau nubėgti – tai padustumėte“.

O jei tektų dar ir nuplaukti, tai ne kiekvienas nuo kranto paspirtas ežiukas nuskrenda iki Kuršmarių vidurio, aha. Nors va vietinę Varėnos jūrą – tai aš skersai dar ta proga vasarą perplaukiau. Plaukte perplaukiau, o ne jokia valtimi, nors ir ne iki kelių (dzūk. klupscių) toji.

Varėnos jūroje būna visokių undinių, kai dzūkams nebūna grybų ir uogų (iš giphy)

Tad taip kalbant apie padusimus ar priburbuliavimus apibūdinančius atstumus, tai jei šiandien man suėjusius metus dabar performatuočiau į jūrmyles (čia gi marinistinis tinklaraštis, ar kur?!), tai gautųsi, kaip prieš savaitę rašiau:

“tik 27 jūrmylės, dar 5 kabeltovai ir 38 sieksniai bei 1 pėda su 7 coliais (ir 1/5 colio prie jų)“

Aišku, navigacijoje gal jau smulkiau tų ilgio pėdų skaičiuoti nelabai ką ir gautųsi.

Nes kiekvienas doras (sic!) jūreivis uosto smuklėje, pakeisdamas reise kiek jau įgrisusį skiestą romą, vadinamą grogu, į labiau įvairesnius šildančiuosius gėrimus prie linksminančių uosto žuvėdrų, užtikrins, kad jo paties škertikas yra ne trumpesnis nei rinda-bulingas, ir jei nutrūktų ankerleinas, tai ant jo kabeltovo – linijinį laivą galima parišus taip užinkaruoti!

Tuo rusicizmu rinda-bulingu vadinamas laivo varpo (be S gale, husarai!) virvagalis (angl. bell rope) kilęs dėl dar vieno rus-anglizmo ring + bowline, nors kaip ir tūziko atveju praeitame įraše matėte, kad taip angliškai nesakoma bei prasmės neturi.

Laivo varpo virvagalis su turko galvos mazgu gale (iš skipjack-nautical-wares)

Laive trumpiausias “galas“ (rus. konec ir kanat – skamba panašiai) išties yra laivo varpo virvagalis, kurio ilgis ir yra maždaug viena pėda arba 12 colių.

O va ilgiausias atsirišęs “virvagalis“, aišku – tai bocmano liežuvis. Ir su šiuo nei vienas jūreivis, išsitraukęs savo škertiką, nesimatuoja. Subordinacija, žinote.

Aišku, gal dar man neskamba tas paskutinis pamainos aštuntasis laivo varpo dūžis (dzūkiškai: vachtos aštuntAj skliankei) – dar kiek ankstoka, tikiuosi.

Tad grįžtame prie ilgio matų jūroje – išmatavimo prasme, o ne rusiško keiksmo, kad reikia skaičiuoti. Nes jei reikia daug ir susikaupusiai skaičiuoti, tai kažkas negerai su jūsų navigaciniais metodais.

Paprastai jūrmylių iš kokių nors kilometražų skaičiuoti visiškai nereikia, nes viskas labai logiškai ir paprastai susieta:

greičio 1 mazgas yra lygus 1 jūrmylei per 1 valandą (per valandą būna tik jūrmylės, o ne mazgai, kurie yra jūrmylės per valandą, tai būtų “jūrmylės per valandą per valaną“), o tos 1 jūrmylės ilgis jūrlapyje lengvai be skaičiavimo skriestuvo sprindžiu lengvai atsimatuojamas kaip 1 platumos minutė

Štai taip visi tiek jūreiviški navigacijos mazgai, jūrmylės ir net minutės su valandomis sutelpa į vieną (sic!) bendrą logiką be jokio papildomo skaičiavimo, ir jei jums liepia skaičiuoti laivą supant, tai apsivemsite ne tik nuo jūrligės, kaip ir makaulė visiškai nenusiteikusi tokiomis sąlygomis jokia matematika užsiiminėti (nes čia tik teoretikams nuo kranto atrodo vien dėl savo asmeninybės susireikšminimo, kad tyčia sumaltos paprastos aritmetikos žinios elementarioje navigacijoje pagal nykštį daro juos “išskirtinai protingais“).

Bet ką aš išmanau – esu gi netikras buriuotojas, angliškų jūrinių tradicijų puoselėtojas (ar kaip ten išmaniųjų jūrvilkių citatose?).

Ir sakau, kad esu išvis ne buriuotojas, o šis tinklaraštis yra skirtas artojų tautai įjūrinti (ir tik tai daliai, kuri to nori). Esu tik menko protelio meškiukas pliušine galva, kimšta pjuvenomis, rašantis murmeles vardan šio bei to.

Asiliuko uodega vietoje rindos-bulingo (iš Винни-Пух и день забот)

Aišku, ant tos ilgos laivavirvės, vadinamos ship’s log (dzūk. lagas), kuria matuojamas laivo greitis vandens paviršiaus atžvilgiu (nes GPS jums duoda planetos arba žemės atžvilgiu, kas nepaveiku srovių greičiams beigi vektoriams laivo korpuso bei šio judėjimo atžvilgiu – pakankamai aiškiai čia?), tai per skaičiuotojo jūreivo delnus praslystantys, vieną galą įmetus į vandenį su “faneriniu stabdžiu“, mazgai suraišioti maždaug 47 pėdų atstumu vienas nuo kito, kas seniai mums yra praeitas eitapas (o gaila…).

Na, bent jau kabeltovas, kurio ilgis atitiko, tad taip ir vadinasi angl. cable, maždaug vieną “pilnametražio“ (linijinio dvidenio) inkaro virvės ilgį, yra 1/10 tos jūrmylės dalis. Kas ne itin patogu, kai tenka persiskaičiuoti minutės sekundes į jūrmylės dalis tais kabeliais.

Tai tikrai gerai, kad to nedažnai teprireikia, tiesą sakant, ir juolab, kaip sakiau, nuo laivo dydžio pareina ir tas ilgis pačios inkaro virvės – dzūk. lynas nuo angl. line, bet čia vis tik rope, kuri yra cable, ir net ne sheet ar haul that yard, Johnny, haul, kad būtų tas pats falas, tik kitoje rankoje.

Iš ko susideda optimistas (pagal windcheck magazine)

Ir va kitaip tariant, tai tie mano šiandienos amželio metukai ne tik nesudaro pilno bent vieno laipsnio (ša, husarai, čia ne apie tuos laipsnius!) kilometrais ar, juolab, jūrmylėmis (va kilometrais – tai aš ilgesnis, kaip sakė smauglys beždžionėlei).

Ir gal todėl salų virtinėje tarp Japonijos, Taivanio ir per rytinę kinų jūrą nuo Fudzianio gyvenantys dabartiniai okinaviečiai į vyrus iš “jaunuolių“ priima tik nuo 60-tiems metų (kai tų minučių jau pilnas laipsnis susidaro – 111 kilometrų).

Iki tol, sako tie ilgaamžiai, kur apsčiai (“į sveikatą, Pelėda!“ – “aš nečiaudėjau, Pūkuotuk!“) šimtamečių ir į kai kuriuos karate (Okinava yra karate gimtinė) klubus (jap. dojo) priima išvis tik nuo 80-ties, dar esate tik pacanas, gerbiamasis. Ir su jumis kalbėsis tik “per gastranomą“ – subėgiokite, nes sauso nieks neklauso.

Tad ir jums taip sakau – gana čia man postringauti, nes mano tostas užsitęsė, ir rinda bulingas jums į rankas ne-at-ly-gin-ti-nai, tai yra dovanai, kad ir jūsų laivų varpai dar garsiau suskambėtų!

Ir te plaukiai laivai, te kelia jūsų laivės bures, te vėjas būna palankus – visus ateinančius metus!

Бей барабан, веселей играй труба
Жизнь это праздник, нам врали, что жизнь борьба
Пусть ломятся столы и льётся вино рекой
Если все корабли сегодня вернутся домой
Я знаю, все корабли сегодня вернутся домой
Надеюсь, все корабли сегодня вернутся домой

Kai pagalvoji, o gi šita rusų bitlomanų grupė juk net metais už mane vyresnė…

Ahoy!

Komentarų: 2

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.