Muzika

Liudvės Antroji ir dar antroji dalis ne jo

Kada tu, rupūžioke, gyvai klauseisi Liudvės “Mikroautobuso“ Muštahoveno Antrąją simfoniją – aš savęs klausiu? Kad CD rinkinį ir dar po keletą versijų skirtingų dirigentų, jo simfonijų mašinoje turėjai, tai čia nesiskaito – gyvai kada, klausiu?

Ir atsakau: ogi niekada.

Nes Lietuvoje paprasčiausiai niekas nemoka groti Ludwig van Beethoven – kaip fašistų kompozitoriaus (nors šiaip jis karjerą Vienoje padarė, save labiau austru laikė, kadangi Vokietijos dar ir nebuvo, nors protėviai iš olandų). O apie kokį Wagner, pagal kurio valkirijas kultiniame filme amerikiečių oro kavalerija su būsimo Lietuvos generolo Jono Kronkaičio personažu civiliokų vietnamiečių kaimą išbombino, tai ir kalbos nėra – tas ir fašistas, ir imperialistas. Imperialistą ir kolonialistą Šekspyrą leido prie Chruščiovo, nes anglai ne visai jau buvo fašistais, jau prasidėjo SSRSe atšilimas, o jaunas Vinokentijus Smogtunovskis, suvaidinęs Hamletą, amžiams savo įrašė į rusų teatro genialių aktorių sąrašą, nors ten ne tiek jo nuopelnas, kiek Geležinės Uždangos sukurto vakuumo ir mano karalystės Bardo tekstų įtaigumo.

Ketvirtis amžiaus praėjo – balvonai nuo Žaliojo tilto nuimti “remontui“, kito balvono vardas už tai suteiktas HESui, o Lietuvoje visa russkaja škola iki šiol ir mirksta čehoffnašievsio stiliaus kultūrinėje (?) terpėje. Tai Prokofjevą, Čaikovskį ar Rachmaninovą – prašom. Dar Mozart popso, nes laidotuvėms chaltūrkės tinka ir mobylkių populiariausias kompozitorius – bet realiai, jei peržiūrėsite repertuarus, tai teatrai ir filharmonija yra tokie patys vatiniai, kaip TV3 ir LNK filmų repertuaras. Bet nepainiokime kuljtiūros su politika, aišku, o ir snukį eikite Wilhelmui Čepinskui daužyti, nes jis irgi panašiai apie savo lietuviškus pedagogus yra atsiliepęs.

O ir Beethoven geriausia klausytis Vienoje, ar iš bėdos Berlyne, o ne Londone. Tačiau kai pamačiau, kad yra koncertas ir nesikerta su darbo grafiku, o ir šalia mūsų parapijos bažnyčios, tad lengvai randamas, tai kaip nenuskuosčiau tekinomis?

Oval Space salėje koncertavo The Little Orchestra, kurie parengė programą Back 2 Back: pirmoji dalis – Antroji simfonija, o antroji dalis – Samuel Barber koncertas smuikui su orkestru.

Šiaip beefburgeris pradžioje buvo toks hipsteriškas, kad nepaliko organizme jokių neigiamų liekamųjų reiškinių ir jokių pozityvių prisiminimų. Vynas vokiškas, šiaip sau, bet tiko – kainos būtų “normaliai“ kaip Lietuvoje, bet čia Londonas, tai kaip ir brangoka. Bet juk ne ėsti ir lakti atėjau – gi dvasinio peno.

Dirigentas apie trisdešimt metų, lieknas ir truputį garbanotas, puikių manierų pagyvenęs jaunuolis. Pakštelėjo į žandą pirmam smuikui, kuri ne mano skonio, nes primena administratorę iš Monsters Inc. jaunystėje. Pasakysiu, kad kai po to groti ji pradėjo, tai suprantu, kad lovoje ji tikrai yra ugnis ir svajonių moteris, tad nenuostabu, kad laukiasi, ir įtariu, kad nuo dirigento (va ir sakyk po to, kad don’t have honey where you make money, bet bohemoje ten savi dėsniai).

Truputį sėdėjau arčiau bosų su mušeikomis – ta mergina prie timpanų taip mielai savo būgnus paglostydavo, tarsi atsiprašydama, ar ne per stipriai uždavė. Gi žinote Liudvę – to muzika yra be palauk, emocinė ir nestokojanti stipresnių necenzūrinių žodelyčių. Nors antrą dalį visą prasėdėjo tuščiai – gi Andante, ir ten be būgnų apsieinama, tai jei mokėtų už išdirbį, tai gautų ketvirčiu mažiau algos, tik už tris dalis. Tai va ta juodbruvė mušamųjų dievaitė man buvo “pirmas smuikas“, bet aš kažkur čia užbėgau jau ir nuklydau.

Dirigentas trumpai papasakojo, kuo svarbi yra Antroji, o aš jums parduosiu už tiek, kiek pirkau, ir jei netingėsite, tai pasiskaitykite plačiau google ir wikipedia, gerai?

Antrąją Liudvigas parašė jau po penkerių metų gyvenimo Vienoje, kurią užkariavo kaip pianistas (antrasis Mozart! – tuomet kalbėjo, bet jis niekada nenorėjo būti antruoju), o ir išgarsėjo jau kaip kūrėjas savo Pirmąja simfonija. Vieną vakarą su nuomininku gerokai apsiginčijo dėl muzikos, piktas grįžo namo kažką rašyti toliau, o tas, matai, nenurimo, grįžo išsiaiškinti akis į akį – ką ir padarė, nes nokautavo kompozitorių (bet tai kaip tuomet aistringi žmonės Vienoje gyveno, kad dėl muzikos susimušdavo!).

Kai atsigavo – ūžė ausyse. Ir nors dalinai klausą atgavo, toji ėmė silpti. Daktarai niekuo padėti negalėjo, vienas pasiūlė važiuoti į kurortą, nes SPA ir grynas oras turėtų padėti atsigauti. Tai šitas nebūtų darboholikas, kad kalnuose neparašytų Antrąją simfoniją – joje jūs išgirsite ir tuos piemenų tralialiavimus, ir erdvę bei kalnų šlaitų pievas.

Iš laiškų broliams, tai Liudvigas dėl prarandamos klausos ketino nusižudyti, nes gyvenimas sužlugo visiškai. Bet užbaigė grįžęs Antrąją, ji turėjo milžinišką pasisekimą ir savotiškai jį išgelbėjo, nes po to nusprendė rašyti ir toliau – parašė iš viso devynias.

Tai ne toji Likimo ta ta ta taaaa, ir ne ES himno, kurias žinote, tai kuo šita dar man įdomi? Joje išgirsite iš esmės visus būsimų simfonijų riff ir lick, gitaristų žodžiais kalbant. O turėdami omeny parašymo kontekstą aukščiau, ji yra tai, kas Beethoven padarė tuo Beethoven, suteikusi jam viltį ir tikslą, o mums – jo muziką.

Čia tebūnie Herbert von Karajan, nes niekas be jo geriau neinterpretuoja, variantas D major, kas yra Slash (Guns N’ Roses) ir mano vienas mėgstamiausių raktų (arba tonikų, kaip sako russo-italų mokyklos absolventai):

Antroji dalis buvo Samuel Barber, ir aš prisipažinsiu, kad tokio nebuvau girdėjęs – darkart sovietinis kultūrinis išprusimas. Jūs irgi be google girdėjote?

Nenuostabu – žydas iš JAV, praeito amžiaus pradžia, vienas žinomiausių šiuolaikinės (klasikinės) muzikos autorių. Todėl ir negirdėjote – žr. aukščiau, kad rašiau apie rachmaninovus su prokofljevais, pridėjus Stalino instaliuotą Sovdepijoje antisemitizmą. Nors legendos kalba, kad kompozitorius kiek persistengė paskutinėje dalyje su sudėtingumu, ir ne vienas dirigentas bei smuikininkas jį už tai keikė.

Solistė smuikininkė buvo kinė, o ta tauta dabar jau nukonkuravo smuike žydus – savo darbu, užsispyrimu ir atkalta technika. Todėl jie man mažai patinka, nes juose paprastai trūksta emocijos. Nors šiai pretenzijų neturėjau – gal kaip tik jos technika ir ištempė.

Čia jums BBC orkestro variantas:

O pakeliui namo traukinyje parašiau angliškai šešis stulpelius naujos dainos (kol kas tik žodžiai) Under the Fig Tree, ir grįžęs dar vieną pridėjau (tai kaip dainai, tai gal ir per daug). Pirmas dvi eilutes turėjau dieną prieš tai – ten truputį su aliuziją į Zen. O po to man Rūta “Em Vienas Plius“ sako: parašyk dainą apie katukus – tu gi gali. Nusprendžiau, kitas dvi eilutes prijungti, kad jau taip… ir, jergutėliau, kur tai mane nuvedė! Kikenu dar ir pats iš teksto iki šiol, o jūs pakikensite kada bus padaryta iki galo.

Dabar pasakysiu, kad toks laisvalaikis išties suteikia gerų emocijų. Ir tai viskas, ką jums reikia žinoti apie galvų sukinėtojus iš čikenfektori.

Reklama
Standartinis

One thought on “Liudvės Antroji ir dar antroji dalis ne jo

  1. RasaT parašė:

    Čikenfektori… nebūk, sere, šabloniškas. Taip, jie užgožia „normalius” savo durnystėmis ir debiliškumu, bet nėra jokio reikalo kilmingam kraujui su jais tapatintis. Prisipažįstu ir sutinku su tavim: nepamenu, kada klasikos klausiau, o tuo labiau Beethoven. Paskutinį kartą Rinkevičiaus orkestro (mat mano pusbrolis ten smuikuoja, ir „suveikė” bilietus). Dar Kolobovaitė su Globiu Kotrynos bažnyčioje. Buvo labai aistringas latino vakarėlis. Po ko be jokio vargo iššifravau savo auto numerių raides. Juk ir durniui aišku, kad tai Humanitarinis-Materialinis Zanūdizmas nr. (toks ir toks). Muzika visokia yra gėris, o klasika-gėris virš gėrio. Verčia prisimint, kurt… jei matei Utomlionnyje solncem, taigi beveik finalinėj scenoj represuotam Stalino bendražygiui, be išdaužytos fizionomijos, dar teko paklausyt ir muzikos, kuri jam priminė momentus su mylima žmona. Trumpai-žmonės, geriau klausykit muzikos, o ne politikuokit ir užsiiminėkit „krabizmais”

    Paspaudė "Patinka": 1 person

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s