Muzika

Muzikinis penktadienis (1): apie demo

Kaip jau maždaug sutarėm, tai penktadienius skirsiu muzikinėms temoms. Šiandien truputį apie įrašų demo versijas.

Žinote, jūs esate išpaikinti.

Taip, ypač jaunimas su aifončikais ir kitokiais divaisais, kuriais dabar pasidaro HD ir HQ kokybės versijas daug geresnes, nei to pakaktų išvis socialiniams tinklams, kur visa medžiaga finale ir nusėda. Kai kurie tiek įsijaučia į režisierių ir montažo technikų vaidmenį, kad savo meistriškumu jau realiai konkuruoja su profesionalais, kurie mokėsi filmus karpyti celiuloido juostelėse (bet kokio mikrofono nesugeba iškirpti iš kas antro kadro kokiame lietuvių filme “Dievų miškas“ – bet rusai iki šiol filmams išvis garsą įrašo atskirai studijoje, kai jau vaizdas sumontuotas).

Apie tai, kad kiekvienas dabar net ne su nusipirkta kamera, bet su smartfonu gali tapti nors ir porno, jei taip norisi, žvaigžde ar režisieriumi, kaip ir dokumentalistu ar TV pramoginių laidų publicistu (kuo tapo Youtube), tai nėra ko ir kalbėti – tokios išties puikios dabartinės technikos savybės, kurių daugumą redagavimo funkcijų išvis gamintojai automatizuoja: filtrais, spec.efektais, karpymais ir redagavimo paketais – tiesą sakant, jums Google savo Photos backup paskyroje iš padrikų klipų ir nuotraukų gali sudėlioti bendrą klipą, parinkę net muziką.

Kokybė mėgėjiško darbo tiek pakilo aukštyn, kad dabar kiekvienas su smartfonu jaučiasi įgalus kritikuoti vizualiojo meno pavyzdžius tarsi augęs old money aristokratiškoje meno mecenatų šeimoje ir dar baigęs prestižinį meno koledžą.

Aš nesakau, kad tai blogai – atvirkščiai, tai yra puiku!

Problema tame, kad išties reikia profesionalo, kuris supranta iš demo versijos, ką iš to juodraščio galima padaryti gero, ir žino kaip. O kas net ir iš HD medžiagos gali eiti tiesiai į šiukšlyną, nes tais visais efektais save ir išsėmė.

Kalbant apie muziką, pirmą savo albumą po Nirvana jos būgnininkas Dave Grohl rašė išvis dviem kasetiniais nešiojamais magnetofonais (kurie, jei ne dydis, tai dabar kokybe neprilygsta ne tik diktofonui, bet ir telefono garso įrašo įrenginiui), įgrojęs visus instrumentus savo garaže paeiliui pats: pirma plastmasiniais žaisliniais būgnais įkalė ritmą; po to vienas magnetofonas grojo įrašą, o jis įrašinėjo bosą; po to vėl grojo naują įrašą su “būgnais“ ir bosu – ir įrašinėjo gitarą, ir taip iki galo.

Šita demo kasetė tapo vėliau pagrindu studijiniam pirmam Foo Fighters albumui. Beje, dainas jis kūręs ir įrašinėjęs dar mušdamas būgnus Nirvana – kam ten rūpėjo, kuo kažkoks būgnininkas užsiima laisvalaikiu, juolab, kad jis nesikišo į Curt Cobain dainų kūrybos procesą. Rašė vos ne iš esmės “tik sau“ – prirašė virš 100, iš jų dalis tapo pirmomis dainomis, kai kurių riff panaudojo ir kitoms.

Dabar Foo Fighters yra viena iš roko grupių monstrų, surenkanti stadionus klausytojų, o ir pats Dave Grohl žinomas ne tiek kaip būgnininkas (ką jis mėgsta ir toliau daryti ir yra trečias pagal turtą būgnininkas pasaulyje), bet kaip roko dainininkas ir gitaristas. Dainuoti išvis, sako, nemokėjo (kramtoma padeda atpalaiduoti žabtus – išbandžiau tą pirmiau, nei pastebėjau, kad kramto koncertuose ir paaiškino, kodėl), o gitara ir būgnais išmoko groti pats, netgi savo hitui Everlong nežino, prisipažįsta, kaip formaliai akordai yra įvardinami (tai jums galiu pasakyti pagrindinės temos: Dmaj7, Bsus2, Gsus2 – jis pats nepagrotų, jei paprašytum paimti pagal pavadinimą, nes jis pats į gitarą žiūri kaip būgnininkas; čia kita tema).

O va norite, duodu jums Guns ‘N Roses demo įrašą jų super-hito November Rain:

Dabar pakelkite ranką, kuris išklausėte visą įrašą nuo pradžios iki galo. Ir kuris nenorite atklausyti dabar galutinį oficialų sumiksuotą variantą su visu orkestru?

Beje, klipo vaizdo įraše orkestras negroja – ten kompiuteriais elektroniniu būdu padarytas “orkestro“ fonas, nes tais laikais dar nemokėjo garso teisingai subalansuoti tarp simfoninio orkestro ir roko grupės – pirmieji tą sugebėjo jau padaryti (technologijoms išsivysčius ir boom-operatoriams įgavus įgūdžių), berods, tik Metallica su San Franciso simfoniniu albumui S&M (kuo pavadinimu dar ir aplenkė dabar madoje esačius 50 atspalvių), tačiau visi šventai tiki, kad GNR buvo pirmiau už Metallica.

Queen vėlesni albumai buvo irgi jau kompiuteriais kuriami, kaip ir Bohemian Rhapsody, kurią vis tik išmoko dalinai tiek jie patys koncertams, tiek ir vėlesni aranžuotojai nuo-iki sugroti. Bet ne įrašuose, kada darė. Demo versiją aš norėčiau išgirsti, jei tokia išvis buvo – archeologiniam smalsumui patenkinti.

O štai dar viena versija – ne demo, bet kaip ir solo bei akustinė. Neabejoju, kai jis kūrė, ji taip ir skambėjo ar dar prasčiau:

Na, bet jis bent turėjo gerą garso operatorių ir mikrofoną. Įrašinėtų smartfonu – nepatemptų ir balsu, o jūs sakytumėt, kad fe (reikia išties man nusipirkti mikrofoną, tik nežinau, kur prijungčiau – gal prie iPhone5?).

Net neabejoju, kai atbogino savo demo versiją prodiuseriams, reikėjo išties būti profesionalu, kad suprastum, kaip įrašų studijoje iš to bus padaryta daina su visomis harmonizacijomis, aranžuotėmis ir garso redakcijomis – ir kaip iš to juodraščio padaryti hitą. Nors abejoju, ar įrašinėjo kaip Dave Grohl kokiame garaže kasetiniu magnetofonu – tokio atavizmo jau norėdamas dabar nerastum, nors vinilinės plokštelės ir atgimsta ne vien hipsteriukų tarpe.

Galop, nebe pankų DIY laikai, kada bet kokia kokybė tiko, nes buvo gi originalu ir tikra. Dabar ir DIY, kaip sakiau, galima padaryti aukštos kokybės, investavus į gerą mikrofoną ir programinę bei techninę įrangą, prieinamą kone buitiniam naudojimui (išlepinti jūs, sakiau?). Netgi įrašų studijos dabar smulkėja, ir dažnai yra prakutusių muzikantų pačių įsirengiamos jų pačių ir draugų reikmėms – tradicinei įrašų pramonei atėjo sunkios dienos per visą šitą uberizaciją, kai kurios studijos tiesiog bankrutuoja.

Ir, kalbant apie plokšteles, duosiu dar vieną įrašą – darytas nors ir ne kaip demo, o klausymui, bet pagal to meto garso atkūrimo kokybę, tai įrašo kokybės pilnai pakako. Čia originali “Trakų pilies“ arba House of the Rising Sun, kuri padėjo išgarsėti roko grupei The Animals, versija:

Aha. Taip.

Tai truputį papjausčiau jūsų klausą, ne?

Tai va, kai kitą kartą raukysite nosytes dėl to, kad kažko ten jums trūksta, tai pagalvokite, ką išties vertinate – garso operatorių darbą, techninę įrangą, atlikėją, choreografus, scenografus, muzikantus ar teksto autorius su kompozitoriumi.

Nors geram galutiniam produktui, be abejo, reikia visko, ir aukščiausios kokybės bei dermės tarp atskirų sudarančių segmentų. Tačiau kaip įvertinsite, jei norite mokytis, kokius nors senus gitaros meistrus, jei jų įrašai skamba garso kokybe klaikiau už dabartinius demo?

Mokytis tenka, o jūs, kaip jau sakiau, išlepinti esate. Ar nesakiau? Sakau: išlepinti.

Bet kitą kartą gal apie tai, kaip išlepote profesionalėjant ir atlikėjams? Likite prisijungę.

Reklama
Standartinis

2 thoughts on “Muzikinis penktadienis (1): apie demo

  1. Rasa T. parašė:

    Na kai jau taip parašyta, beliko paimt ir išklausyt “November Rain“ iki galo ir pakelt ranką. Įdomi versija, bet man asmeniškai gražesnė su visu orkestru. Nors visada įdomu paklausyt ir kas liko “už kadro“. Esu die-hard ABBA fanė, tai irgi gaudydavau kiekvieną pasirodžiusį gabaliuką visokių demo, cut-uncut, edited, unreleased ir kt. versijų. Tikrai buvo padaryta daug įdomių atradimų. Ir vokalinės partijos jų ištobulintos iki begalybės, nors prie galutinių album version dainų gal irgi technika prisidėjo (neužmirškim, kad nuo 1978 m. jų Polar Music studija kurį laiką buvo turbūt labiausiai state of the art studija Europoj, ten įrašinėjo ir Led Zeppelin). Nes “gyvai“ dainuodama ex-ABBA Agnetha kartais labai į šoną nupjaudavo. Dabar mokėt dainuot (turbūt, ir grot beveik) iš viso nebereikia 🙂 Paimkim visas tralialiaškes-pupytes-leides ir panteras ar tai gazeles

    Patinka

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s