Apie pagundas ir kečus


Kai mano apsaugos kolega rumunas darbe naktį knapsi, bežiūrėdamas kung-fu filmus lapu-tapu (aš sakau jam, kad čia kaip porno – jei matei vieną, tai matei visus), aš dažnai skaitinėju internete parduodamų laivių skelbimus.

Nedaug trūksta, ir kurią tikrai imčiau jau. Tame didelė pagunda – va taip palikti visas pareigas krante ir tiesiog išplaukti į vandenynus. Kaskart su šita pagunda kovoju, ir jei JK laimi Brexit šalininkai ir gyvenimas čia tampa neįmanomas, tai pagunda paims viršų.

Nes mano ketinimas yra išplaukti ne tik po Red Ensign, kurio kampe Union Jack, bet ir su JK piliečio pasu (because Royal Navy, goželiai jūs, supjaustę Lietuvos fregatas!) – po 4 metų kreipsiuosi dėl permanent resident statuso gavimo, o dar po metų jau galėsiu ir dėl pilietybės, tad man dar maždaug 6 metai iki mano tos Kelionės prieš Anapilį.

Sail away with me
What will be will be

Sail Away by David Gray

Pastaruoju metu žiūrinėjau kečus, nors Paulius Kovas, tokio tipo laivę turintis, man ir sakė, kad tokią laivę subalansuoti išties nėra taip ir paprasta, ir dažnai jį netgi erzina, kad tai užkyla per daug, tai atkrenta.

Talisman - Main

Kečas (angl. catch) Talisman – kad civiliokai geriau įsivaizduotų (iš charterworld)

Nors šiaip pati idėja turėti burių plotą perskirstytą per du stiebus, kas leidžia dar gerokai iki rifavimo sumažinti buringumą kone perpus, yra nebloga. Ir nereikia itin aukšto stiebo. Antras privalumas – per dvejus stiebus gali paskirstyti krūvą įrengimų tolygiau: windex (vėjamatuoklius), AIS ir radaro atšvaitus, radijo anteną, vėjo generatorių, vėliavakotį (dzūk. flag-štolcą) ir pan.

Gal tuo visi privalumai ir užsibaigia, jei įgulai tektų lakstyti nuo stiebo iki stiebo. O jei dar išvis plauktum vienas arba pamainoje tebūtum paliktas pats sau?

Kita vertus, Joshua Slocum savo kuterį (kai kas sako, kad vis tiek šliupą) perdarė į jolą vien pasatams, ir išvis galvos nesuko, nes Spray plaukė pats sau.

Ne vairinę, bet darbinę burę galiniame stiebe turintis kečas Gypsy Moth IV buvo ir sero Francis Chichester, kuris apmaklino visą gaublį tik su vienu sustojimu (planavo non-stop), ir taip pat plaukė vienas (kaip gerai pastebi mūsų tautinis buriavimo literatūros klasikas Rimtautas Rimšas – ten iš esmės buvo kulinarinė kelionė, jei knygą paskaitysi, tai ir pats Rimtautas dažnai rašo apie blynus arba duonos kepimą kelionėje, nes kai nerašo, tai dešrą nuo legendinės laktos kajutkompanijoje valgo).

Nors man šiaip škunos gražesnės, o tos yra atbuli kečai (arba kečai yra atbulos škunos). Man keista, kad niekas iš vienutininkų nėra plaukęs škuna – arba aš to nežinau?

Klausiate, kodėl? Ne, ne kodėl nežinau, bet kodėl man keista?

Nes pagal logiką iš kokpito gali šniūrėkais kaip ir valdyti pagrindinę bei priekines bures (ypač dabar, kai yra furlingo sistemos ir nereikia eiti ant priekinio denio burės kelti arba nuleisti – teoriškai veikia, praktiškai, tai vis tiek eini, kai užstringa susivyniojimas). Tad škunos atveju pagrindinė burė gi ir taip būtų čia pat, o visos kitos priekinės burės tiesiog turėtų dar ir papildomą stiebą, bet iš esmės viską gali susivesti per virvių sistemą ir furlingus (burvynioklius) į kokpitą, kaip ir taip turi šliupo atveju įprastinėje laivėje. Netgi čarteristams-turistas dabar didburės įsivynioja į stiebą, tai mažesnei priekinei stiebo burei to irgi pilnai pakaktų.

Bet gal tik man taip atrodo, ir niekas nežaidžia dviem stiebais dabar, kai galima vieną ištysti aukštyn. Juolab, kad pagrindinis stiebas trukdytų nusileisti į kajutes, kuomet smaksotų tiesiai ant durų. Padaryti įėjimą jam iš šono pavyktų tik prie platesnio laivo, bet tuomet tai jau ne vienutininko aparatas gautųsi. O apeidinėti kažkaip kitaip – ne pats geriausias dizainas (aha, galvojau jau).

Kaip ir korpuso balansas pasikeistų – svorio centras būtų arčiau galo, palyginus su gerokai dėl priekinio stiebo ištysusiu škunos priekiu. Ant klasikinio ištisinio kylio senoje korpuso apvadų formoje dar tą galėjai padaryti, bet dabar iš esmės laivės turi peleką, nors, formaliai žiūrint, tas platumas korpuso apvaduose juk ir dabar pastumtas atgal, tačiau svorio balansas yra kitoks.

Tad ne tik kad mažos škunos nenusipirkčiau dėl finansinių priežasčių – jų paprasčiausiai nėra. Netgi sąlyginai jaunesni už jas kečai, gimę iš esmės kažkada jūrinių dyzelių netobulumo pradinėje epochoje motorseileriams (pirmieji Lietuvos Respublikos laivai dar iki Memelio nukrymnašinimo iš prancūzų, adminsitravusių prakišusius karą prūsokus, buvo būtent tokie motorlaiviai, registruoti Jurbarke, kečo apiburinimais: Jūratė ir Kastytis) dabar pamirštami.

O apie tokį grožį, kaip gafelinės burės, kurios pažemina stiebus ir leidžia pataupyti balasto kyliuose (arba padidinti buringumą nieko nekeitus korpuse), tai nėra ko ir kalbėti. Nes halso (čia kai burės buomas iš vienos pusės perkeliamas į kitą pagal vėją) pakeitimas dabar su markoni (arba bermudinėmis – trikampio) burėmis vyksta paprastai: a) tinginio būdu – perlekia pats; b) taupuko būdu saugant stiebo jungtis – prieš tai pritraukus į ašinę liniją, o po to atleidus į kitą.

Gafelio atveju tektų pirma atpalaiduoti gafelį (viršutinę įžambę burės kartį), o po to permetinėti apatinį burės buomą (dzūk. giką) vienu iš šitų dviejų būdų, ir tik po to darkart įtempti gafelį jau vėl aukštyn (taigi, papildomi du žingsniai prisideda). Vat nėra ką veikti, kaip pasakytų Dainius Šilgalis su savo klasikiniu kuteriu Galento, kuris labai gafelio prašosi, kaip tik pypt-pypt-pypt kaskart jam venduojant ar halsuojant.

Tad iš to, ką žiūriu, ko gero, finale bus kas nors banaliai įprastinio dizaino vienu stiebu ir trikampėmis neįmantriomis burėmis.

Tarp kitko, aš dar norėčiau ir vairaračio, bet sako, kad autopilotą vairalazdei lengviau pritaikyti iš vėjamentės, net jei nenori kompasinio elektrinio stūmoklinio tampytojo, nei kad turėti ar dar ir įmontuoti mechanizmą, sukiojantį vairaratį (dzūk. šturvalą) pagal kompaso kursą.

Kiek pamenu, tai Joshua saviškėje turėjo, berods, irgi raguotąjį (mačiau ir kečų Cape Dory su tokiais!) vairaratį, tačiau laivės valdymas buvo puikus burių balanso žinojimas ir nustatymas pasatuose, palikus vairą išvis ramybėje. Nenuostabu, kad netgi tais laikais žmonės stebėjosi, kaip jis gali vienas plaukti, jei niekas prie vairo nestovi.

O su vairalazde gal būtų patogiau. Plius, mano galva, kuo mažiau įmantrių mechanizmų – tuo patikimesnis laivas ir mažiau rizikos, kad kas nors suges reikiamu metu, ir paskui ieškok kokių atsarginių dalių brangiai Galapaguose.

Tai va tiek pabirų minčių iš skelbimų skaitinėjimų. Yra ir daugiau kriterijų, kuriuos žiūriu, nes sąrašas, aišku, nebaigtinis. Turite pastabų ar nuomonių vienu ar kitu aukščiau išdėstytu klausimu – rašykite, mielai išklausysiu.

Ahoy!

Komentarų: 4

  1. O aš jau galvojau, kad straipsnis bus apie kečą (t.y., imtynes), juolab, kad įspūdį sustiprino tas straipsnio pradžioje aprašytas vaizdas, kuriame Tamstos kolega žiūri filmą apie kungfu. 😀 Ir tik po to susivokiau, kad straipsnis tai marinistikos skyrelyje yra. 🙂 Tad šį kartą būsiu apsirikęs. 🙂

    Beje, kaip sekasi su Karatė? Ar treniruojiesi toliau (kada bus juodas diržas, man įdomu būtų sužinoti), ar dėl laiko stokos jau nebe?

    Patinka

    1. Karate yra visam gyvenimui, šito aš neatsikratysiu. Tiesiog mažiau intensyviai treniruojuosi, bet studijuoju. Kaip tas senovės patriarchas: kata ir koks bunkai kaip kihon iš kata. 😀

      Beje, šiomis dienomis tikiuosi baigti redaguoti e-book apie karate, kurią įmesiu parsisiuntimui. Kad pdf bus, tai faktas, bet reikėtų ir formato skaityklėms, kaip manai?

      Patinka

      1. Man asmeniškai tai aktualiausias PDF formatas (kuris, mano džiaugsmui, bus). O dėl kitų formatų, tai nežinau. Jei rinksies dar ir kitą formatą knygai, tai dėl visa ko siūlyčiau pasirinkti tokį formatą, kad būtų galima skaityti ne tik e-skaityklėje, bet ir išmaniajame telefone. Aišku, jei nebus per brangu ir per daug laiko sugaišta. O tos e-skaityklės, kiek man žinoma, PDF formatu beveik visos sugeba skaityti. Tad atskirai, pvz., EPUB formato joms kaip ir nereikia.

        Patinka

        1. Tai aš dar papildomai išsaugojau Kindle formatu, nes populiariausia skaityklė.

          Kodėl pdf patogiausias? Šiaip čia spaustuvės formatas, ne skaityklės. 🙂

          Patinka

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.