Bet kuris vaikigalis, kurio vaikystė buvo laiminga, nes skaitė brolių Každailių (kurių tas, kuris dailininkas ir knygos iliustratorius, tai po to nupiešė dabartinio Lietuvos herbo etaloną, o tas, kuris ne dailininkas, o rašytojas, tai buvo geriausio ir lankomiausio (!) Lietuvos muziejaus – Jūrų muziejaus, – vadovas ir vienas iš kūrėjų) knygą “Laivai ir jūrininkai“, tai jums išpyškins apie greičiausią iš greičiausių burlaivių, kuris gavo vardą pagal raganaitės miniapatinukus.
Bet tai apie ką vaikėzai bręsdami galvoja… oi, nuklystu.
Taip, tai – kliperis Cutty Sark (kas ir reiškia kuti-kuti kombinukas), ir tai buvo antrasis jau mano istorinis burlaivis (po Sir Francis Drake galeono replikos Golden Hinde II, kuris stovi tarp William Shakespeare teatro Globus ir London Bridge), kurį aš čia tarp darbų galop susiruošiau aplankyti.
Senoji karališkoji jūrų akademija Gryniče – viskas ten šalia jos
Ir ne vienas, o su Virgu, apie kurį Baladėje apie laivę Carpe Diem dainuojama (bet jūs dar tai tik išgirsite – nuoroda bus vėliau). Ir tai buvo vasario 14 dieną, taip kad priežasčių dabar šypsotis turite irgi ne vieną, ar ne? Et, pupuliukai, jūs…
Jei rimtai, tai aš vis tik sudedu čia tos dienos fotoreportažą, tik kelios pastabos apie objektus:
Cutty Sark –
Virginijus: “Nu tu buvai Vasoje [galeone Stokholme]? Kažkaip čia iki to netempia…“
Kas iš esmės teisybė, nes čia yra krovininis laivas: visas korpusas yra triumas (su tokia labai paprasta butaforine instaliacija, įskaitant plastiko inkarus), trys antstatai ant denio kaip būdos įgulai, dvi medinės kiaulės garduose po priekiniu deniu bei kriuksėjimo įgarsinimu ir… viskas, neskaitant stiebų, į kuriuos neleidžia lipti bendrai, o aš dar ir Virginijaus konkrečiai.
Maritime Museum –
Lyginant santykinai britų kaip jūros imperijos ir jų Royal Navy istoriją su tuo, kas čia eksponuojama, ir Lietuvos jūriškumą bei istoriją su tuo, kas yra eksponuojama Kopgalyje, tai… žinote, gavęs finansavimą būtent muziejui, o ne akvariumui-delfinariumui, tai LJM perspjautų šitą britišką lengvai.
Juolab, kad ne šiaip užmiesčio dvare įrengtas, o labai įdomioje jūrinėje prūsokų tvirtovėje iškyšulyje uosto vartuose. Beat this, Royals! Privalumas – nemokamas lankymas kaip visų nacionalinių (“liaudies“) muziejų.
Royal Greenwich Observatory –
Pirma, tai Virginijaus visais tai savo meridianais neįtikino ir jis surado tikrąjį (istorija kaip su Europos centru Lietuvoje, kur parkas ne centre, o centras pažymėtas akmeniu kažkur laukuose gerokai už ribų);
Antra, mano požiūriu, tai labai toks vietinis regioninis muziejus, lyginant pagal reikšmingumą, nes aš taip suprantu, kad Molėtų observatorija su kosmologijos centru tai be skambių vardų ramiai nušluostytų šitiems nosį. Tiesą sakant, Technikos muziejus Vilniuje netgi ne pagal temą, bet kai kuriais eksponatais ir pateikimu (svoris kitose planetose) ramiai deda šituos į pavėsį.
Greenwichmiestelis (kas yra Greater London dalis dabar, kaip koks Žaliakalnis Kaune ar Antakalnis Vilniuje) –
Mielas, jaukus, lankytinas: Starbucks, McDonald’s, Wetherspoon tinklo pub, KFC (be Nemateko vištų šitoje šalyje hipsterio tinklas čiulpia) ir dar kažkas, ko reikia pilnai laimei, čia pat vietoje vos iš stoties išlindus.
Bet buvo klaikiai vėjuota, ir dar neapžiūrėjome kitų visos šitos karališkos muziejystės dvarų (čia visas kompleksas jų), kur yra ir senasis jūrinis koledžas ir pan. O, ir nulinio dienovidinio marinistinė parduotuvė Nauticalia čia pat, ir dar turgelis su visais įdomiais kai kuriais niekalais.
Pakeliui Canary Wharf –
Virginijaus vertinimu: “Londonas gali būti ne vien šlykštus“
O man tai tikro megapolio vaizdas (bet man ir City patinka).
Galima pažiūrėti Google Plus sudėliotą automatišką trumpą klipą čia:
arba pilnai visus vaizdus su komentarais prie nuotraukų, tad spausti ant pirmos ir – pirmyn, gardemarinai!
Matyt, knygynas, nes ką daugiau gi ant unitazo daryti?
Cutty Sark stiebai kyšo virš Greenwitch – nepasiklysi!
Kažkas trolina – ispanų galeonas?
Cutty Sark visame gražume
Taip vadinosi Sir Francis Chichester kečas, kuriuo jis apiplaukė aplink pasaulį vos su vienu priverstiniu sustojimu. Tad viskas čia šalia.
Vaizdas link Canary Wharf. Centre, beje, lietuvių šeima, ir jų ne vieną čia sutikau.
Figūra po bušpritu – ta pati raganaitė su arklio uodega rankoje
Trys veikėjai, kurie davė pavadinimui kilmę – gali įlįsti į jų kailį.
Baltakepuris Vilius – jis užsakė laivą. Anglams va yra paslaptis, kodėl tokį pavadinimą parinko, tik ne A. Každailiui (jei skaitėte).
Nannie – ta pati raganaitė, kuri smalsuolio žirgo uodegą išrovė. Každailiui ji buvo Nensi (matyt, vertė iš rusų)
O čia tas vujeristas, kuriam patiko raganaitė trumpais apatinukais.
Nusipirkau suvenyrą, nes raktus vienus pamečiau.
Vairo plunksna (jau viduje: kaina su observatorija, nes muziejus nemokamas, yra £18.50 suaugusiam)
Po kyliu yra arbatinė.
Kliperio, skirtingai nuo vėlesnio vindžamerio, bortai dar buvo mediniai, tačiau špantai jau metaliniai (tiesiog laivas dar buvo apkaltas skardomis 70% vario ir 30% cinko, kad apžalos nekibtų ir korpusas slystų lengvai vandeniu).
Triume – matote ir kylį iš vidaus.
Taip atrodė Cutty Sark, kai ją buvo nupirkę portugalai – barkentina
Originalus ir pilnas Cutty Sark kaip kliperio apiburinimas. Vindžameriai po to taps barkais ir padalins marsines bei bramsines bures perpus, kad dar mažiau įgulos reikėtų burių valdymui.
Indijos ordinas, kurį Baltakepuris Vilius buvo uždėjęs ant Cutty Sark tuo lyg įtraukdamas ją į East India companiją bent jau garbės nariu.
Varpas, kurį portugalai pavogė, po to iš jų pavogė.. žodžiu, istorija.
Įdomi viktorina, ir viskį išties vežė, nors savo vardo viskio sulaukė tik 1923 metais, ir jei jį pirksite, tai paremsite šį muziejų dabar.
Apie šitą istoriją Každailių knygoje nerasite. Beje, kaip ir kliperių maršrutas arbatai ir vilnai buvo ne visai tas pats, nors Clipper Rout vadinama pro Gerosios Vilties, o po to Horno kyšulius.
GPSai. Tų laikų.
Gelbėjimo ratas, ant kurio pirminis ir galutinis namų uostas.
Laisvalaikio užsiėmimai burlaivyje – kelionė trukdavusi 200-300 dienų.
O čai va ir yra tie Trumpi Marškinukai – Cutty Sark.
Inkaro suktuvas (kai suki, dainuoji šantę, pvz., Ką gi daryt su girtu jūreiviu?)
Suktuvo rankenos.
Bėgantis virvynas. Tai, kad laivas nenaudojamas, akivaizdu – virvės turėtų būti juodos, nes impregnuotos degutu.
Tualetai, kurie yra priekyje (narvuose kiaulės kriuksi – tokie gyvi šviežio maisto “konservai“).
Jūreivių kubrikas pirmame antstate (kliperyje po baku arba forecastle gyvena tik kiaulės).
Laivo dailidės dirbtuvės.
Kambūzas arba virtuvė.
Priešgaisriniai kibirai – beje, su skyle dugne tarsi vazonėliai.
Triumo pompos.
Priešgaisrinis kibiras savo vietoje.
Nurodymas, kur rasti kapitono kajutę (nemanau, kad užrašas buvo tuo metu, kai laivas dar plaukė)
Vairo mechanizmo traukės.
Virginijus vairuoja… atbulai. Taip, vairuoja išties dviese, ir jie stovi iš šonų vairo stipinams.
Busolė, džk naktouzas, arba dėžė su kompasu.
Virginijus nori sukalibruoti kompasą, nes jo GPS rodo tiksliau, bet nepasiėmė atsuktuvo.
Kažkoks piratas iš galeono.
Kapitono kajutė: gultas ir stalelis. Šiaip ne karo laivuose kapitonai vadinami ne kapitonais, o Master.
Ponai karininkai į priekį neina, jų heads yra šalia kajutkompanijos.
Skirtingai nuo dabartinių laivių, tai kajutkompanijoje stalas neturi bortelių, kad indai nenučiuožtų supant, tačiau kabo stiliukams ir buteliams patogus “abažiūras“.
Antrojo padėjėjo, kuris buvęs navigatoriumi (džk šturmanas), kajutė.
Stiuarto, arba kapitono virėjo ir tarno, aptarnavusio ir karininkus kajutkompanijoje, kajutė – erdvesnė nei padėjėjų, tarp kitko.
Skirtumas tarp šepečio, gremžtuko ir šveitiklio.
Viktorijos laikais jūreiviai nebuvę labai aukšti – Virginijus vis tik susirangyti tilpo.
Virginijus traukia brasą.
Laivas iš šalies, o kam tos ambrazūros falšbortuose, taip ir neaišku.
Patraukiau po kyliu – čia yra arbatinė, kur galite gerti arbatos, dėl kurios kliperis ir pastatytas, tik su arbata padarė vos 4 reisus, nes 1869 metais atidarytas Sueco kanalas ir garlaiviai banaliai trumpesniu keliu lėčiau plaukdami laimėjo (didžiausias fiksuotas Cutty Sark greitis yra 17.5 mazgo, kas dabar juoką kelia konteinerių laivams).
Virginijus susirado vienišą raganaitę – sako, buka kaip buratinas.
Šitoje eilėje ji vienintelė buvo be kepurės, todėl klaidą ištaisėm.
Kolekcija laivo figūrų.
Labai Mark Twain primena, bet išties kažkoks generolas.
Mergos ir bičas su dildo – va tokios nešvankybės būdavę laivų priekiuose po bušpritais.
Virginijus po foršteveniu.
Schema kaip namo parplaukti.
Kepurių eilė.
Po laivo kyliu.
Laivapriekis žemiau vaterlinijos.
Keista būtų, jei nerastume buriuotojų parduotuvės šalia.
Čia toks diedas škiperis iš senos kabotažinės škunos.
Jūreivystės muziejus. Iškart sakau – Klaipėdos muziejus gali nesikuklinti, nes įrengtas daug smagesnėje vietoje.
Švyturys.
Viena iš burvalčių, kurios padarė madingu tokį laisvalaikio būdą.
Karališkas limuzinas.
Limuzino aprašas.
Toks greitaeigis kateriukas, kas keisčiausia – sraigtinis, ne turboreaktuvinis.
Ne vėjo malūnas.
Torpeda.
Laivė, per kurią visas jachtingas ir prasideda.
Tada ir dabar.
Abordažiniai kardai – posh style.
Du plaukiojantys švyturiai iš Nore.
Keliauk per vandenynus!
Burlaivio laivagalis.
Keturi ademirolai, aiškinantys, kur tau eiti.
Greitmatis, turbo versija.
Vergavežis, kuris tapo uždraustas nuo 1807 metų.
Fregata ir desantinis laivas (masteliai nesutampa).
Two-decker nuo kurių pavadinimą gavo ir Londono autobusai.
Vat per šitą galvapjaustę ir prasidėjo ilgas karas tarp Anglijos ir Prancūzijos.
Kviečia savanorius į laivyną. Algos yra pagal mėnulio mėnesį (£1=20 šilingų, o 1s=12 pensų arba d).
Virginijus siučia linkėjimus Petrui (with a tongue in cheek)
Linijinio laivo įgula.
Katė devynuodegė. Kaip sakė Sir Winston Churchill, visas Royal Navy yra girtuoklystės, plakimas ir sodomija.
18a. antros pusės flag-officer (nuo komodoro iki admirolo) kitelis.
18a. antros pusės kapitono kitelis – antpečiai atsiras vėliau, jau su Napoleonu kariaujant.
18a. antros pusės leitenanto kitelis.
74-gun two-decker – Royal Navy stuburas karų su Napoleonu metu.
Nilo mūšio herojus Nelsonas.
Vaizdelis iš susišaudymo.
Šitas sviedinys atlėkė į Nelsono laivą Trafalgaro mūšio metu.
O čia labai žiaurus ir tam tikra prasme nekonvencinis ginklas – jame įkaitindavę sviedinius, kurie padegdavę priešo laivą, buvusį perpirkusį degutu ir medinį. Burlaiviuose praktikavę retai, nes ir paties patranka gali sprogti, ir laivas sudegti, o va pakrantės baterijos mielai neprašytus burlaivius pašerdavę.
Modernus britų išradimas Napoleono laikais – caronade, arba smasher. Šitie būdavę dažniausiai priekyje ir lupdavę priešą tarsi kūju iš artimos distancijos.
Nelsono kitelis.
Kaip Virginijus pasakė, tai Nelsono kalsonai čia kaip Jėzaus drobulė.
Virginijus šalia modeliuko.
Į stiebą pataikęs nedidukas sviedinys, nes didesnis paprastai stiebą nugriaudavęs.
Čia kažkoks ne toks figurehead.
Kuo nori būti: kairiarankiu kapitonu ar…?
Vaizdas nuo tiltelio.
Šitoje kapsulėje gali patirti, kaip Volvo Ocean Race jaučiasi dalyviai – kas buvo jūroje, ten nelipa.
Ten toli ant kalniuko – garsioji Greenwitch observatorija.
Standartiniai matai iki ES nesąmonių.
Mano batas atitinka pėdos standartą.
Čia toks labai tikslus saulės laikrodis.
Čia yra nulinis dienovidinis, bet Virginijus abejoja, nes jo GPS rodo kitaip.
Vaizdas nuo kalvos.
Observatorija.
Net karališka observatorija negali apsieiti be Citroen.
Karališkos observatorijos kupolas.
Vienas iš senųjų teleskopų.
Daug atradimų padaryta paprasčiausiai sėdint.
Vienas iš pirmųjų nulinių dienovidinių.
Ir dar vienas nulinis dienovidinis.
O čia kaip laikas skiriasi GMT nuo UT.
Stilingas saulės laikrodis.
Vieni pirmųjų GPS, tame tarpe ir Sir Robin Knox-Johnson (#2)
Tradicnis lagas, kuriuo matuota greitis mazgais.
Džiugina padalinta Rusija.
Telefonai, o tas įvyniotas, tai gal bomba?
Virginijus sako, kad va šitas lazeris kažką su tikru nuliniu dienovidiniu daro, o ne visos tos dekoracijos.
Virginijus atranda tikrą nulinį dienovidinį netoli pušelės.
Nulinis dienovidinis su vaizdu į Londoną.
Va šitas takelis nuo kalniuko ir eina iš tiesų per nulinį dienovidinį – iš kairės jo yra Rytai, kaip ir priklauso, nes Vakarai yra dešinėje (right).
Gatvių kliperis, kuriuo užsuki arbatos išgerti.
Metro grąžto galvutė.
DLR traukinio mašinistas sėdi su visais salone, nes kur tu jį pagrobęs važiuotum?
Komentarų: 4