Privati paieškos ir gelbėjimo tarnyba


Jeigu kurį mūsų buriuotoją paklaustum, kaip jis žiūri į mūsų pakrančių apsaugą, tai kitąkart švelniausias žodžis bus rusiškas “pograncy“ (suprask, pasieniečiai). Jau nekart anie parodė, kad saugo Rusijos sienas nuo lietuvių paklydėlių, arba labai mėgsta ieškoti įsivaizduojamos kontrabandos ten, kur tamsu, nesueina ir paprastai yra svarbiausias buriuotojo raumuo.

Todėl visiems buriuotojams aktualią informaciją prieš keletą metų, kad SARSą (search and rescue at sea – paieškos ir gelbėjimo jūroje tarnyba) Lietuvoje iš VRM, kuriam priklauso ir VSAT su PGT, perduodama KAM žinion su visais trimis naujais SAR sraigtasparniais, taip bent prieš NATO sąjungininkus formaliai padidinant mūsų KOP, visi sutiko ganėtinai abejingai, pasipliekus viešumoje tarpusavyje tik liberalams su krikdemais dėl meilės tėvynei, socdemams tuo metu kikenant iš pasitenkinimo, kad kur du dešinieji pešasi, ten rinkimuose laimi kairieji.

Galop, ir mūsų KJP iš esmės yra pakrančių apsaugos pajėgos, o nebe karo laivynas, tačiau ne VRM ir jo VSAT, o KAM pavaldume – na, vis kažkiek karinių pajėgų formaliai turime daugiau, nors gynybai neišgalim ir minimalių 2 proc. nuo BVP paskirti.

Man gi begoglinėjant RSS sraute po Yachting Monthly užkliuvo straipsnis apie tai (atsisėskite, nes nuvirsite!), kad britai privatizuoja savo SARS. Tiksliau, uždaro valstybės išlaikomus statutiniais pas mus vadinamus pakrančių apsaugos padalinius (HM Coastal Guards), kurie buvę Royal Navy (RN) ir Royal Air Force (RAF) pavaldume per MCA (Maritime and Coastal Agency), ir verčia juos išvis civiline tarnyba, gavusia užsakymą ir sutartį su Transporto ministerija dešimčiai metų.

Lyg ir ne Geležinės Ledi laikai, bet kažkaip paskaičiavo, kad kariškius išlaikyti SAR tarnyboje yra brangiau, nei kad samdyti civilius. O ir pastaroji tarnyba investuos į tinkamesnius ir naujausius kokybiškus sraigtasparnius bei visą reikiamą įrangą, išplėsdami iki šiol turėtas SAR galimybes ir, kaip sakė atidarymo kalbose, perlipdami per aukštai iškeltą kariškių SAR kartelę.

Pirmosios civilių Bristow Helicopters Ltd. valdomos Jungtinės Karalystės paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnių bazės atidarytos nuo 2015 metų vasario 26 dienos – Humberside oro uoste. Iš viso dešimt tokių bazių, kur yra didžiausias SAR paslaugų poreikis, yra atidaroma nuo 2015 metų balandžio 1 dienos, o Caernarfon ir Kent pradės veikti nuo 2015 metų liepos 1 bei St Athan nuo spalio 1 ir Prestwick bei Newquay nuo 2016 metų sausio 1, o likę trys Lee-on-Solent, Sumburgh ir Stornoway – jau 2017-taisiais.

Tad nenustebkite, kad jei būsite britų vandenyse, tai jumis rūpinsis privatininkai. Na, britai ir kariauti per privatininkus jūrose mėgę, vadinę nebe piratais, o privatieriais, kaip ir jų karališkasis laivynas į priešo laivus žiūrėjęs kaip į prizus ir pasipelnymo šaltinį pergalės atveju.

091108-N-5812W-004

JAV Pakrančių Apsaugos, kuri yra atskira kariuomenės rūšis pas juos, gelbėtojai (iš vikimedijos)

Ar taip galėtų būti pas mus, kaip kad jau turime privačias, tarkime, saugos tarnybas?

Net nežinau. Įmanoma, aišku. Kodėl ir ne?

Tarkime, Danijoje FALK Security yra ne tik apsaugos įmonė, bet ir priešgaisrinė ir gelbėjimo bei pirmosios medicinos pagalbos tarnyba. O danai kaip ir socializmą savo karalystėje sukūrę – tik karališkąjį, ne bolševikinį, tad kitaip viskas ten ir atrodo.

Kita vertus, JAV, kaip liberalizmo bastionas, išvis pakrančių apsaugą sukarinusi, tad mūsų sraigtasparnių ir paieškos bei gelbėjimo jūroje tarnybos priskyrimas kariškiams nestebina – amerikiečiams irgi US Coastal Guards yra atskira kariuomenės rūšis (kaip ir US Marine Corps yra nei laivynas, nei armija).

Bet net aršiausi mūsų liberalai tokio privatizavimo kol kas įsivaizduoti negali, nepaisant sveiko proto deklaravimo, dūsaudami, kad valstybės funkcijų tolimesnis privatizavimas neįmanomas be didesnio skaidrumo, o kol veši korupcija, suprask, tai vyks ir prichvatizacija, o ne privatizacija. Nors aš manau, kad kuo daugiau outsource paslaugų pirkimo, suteikiant tiekėjams ir rangovams galimybę konkuruoti, tuo ir skaidrumo daugiau. Nes funkcijas vienaip ar kitaip dera finansuoti, ir jei finansuoji nepakankamai, tai jos pasifinansuoja vis tiek per kyšius arba sukčiavimą (ir ne, jei neduosi pinigų, nes sukčiaus ir vis tiek ims kyšius, tai problemos apsimestinis finansavimas valstybės lygiu irgi neišsprendžia, kaip matome iš medicinos, švietimo, teisėsaugos ir t.t.).

Bet gal aš esu per didelis liberalas kaip buriuotojas, o mūsų senoji buriuotojų karta yra iš esmės visi socdemai – anksčiau buriavimas buvęs nomenklatūriniu užsiėmimu, tai kokia aristokratija, toks ir hobis. Dabar gi jaunimas arba perima šias vietos tradicijas, arba tiesiog išmoksta buriuoti emigracijoje, ir jiems atvirai visos mūsų vietos problemos yra svetimos.

Jei ne dabar, tai manau, kad ateityje vis tiek privatizuosime ir savo SAR britų pavyzdžiu. Ne todėl, kad blogai veikia. Tiesiog tie žmonės irgi turi gauti adekvatų savo sunkioms pareigoms uždarbį.

Komentarų: 10

  1. Labryt, škiperi. Pas tamstą web logas gan indomus, bet… norėtųs kai ką pasiūlyti. Vat gal pasisemti įdėjų iš .. nenoriu dėt gatavo linko, todėl gūglinam žodžius barbos cat name. Tema tokia pati, tik ten daugiau paveiksliukų 🙂

    Patinka

    1. Su Filu alų gėriau Buzukkale 2010 metais, jei taip įdomu, mes esame pažįstami – tada jis kaip tik savo katamaranui stiebą buvo nulaužęs ir vežė turistus su čarterine fricų bavarke. 🙂

      Patinka

  2. Niekas nieko neuždaro, tik sraigtasparnius (geresnės kokybės) tieks ne karinės tarnybos, o privati įmonė.

    Patinka

      1. Netiko tai, kad prikūrėte pasakų apie uždaromus HM Coastguards ir padarėte sensaciją iš nieko.
        HM Coastguards niekada nebuvo karinė organizacija, tik skolinosi kariškių paslaugas, nuo kurių dabar bus mažiau priklausomi.

        Patinka

          1. “Man gi begoglinėjant RSS sraute po Yachting Monthly užkliuvo straipsnis apie tai (atsisėskite, nes nuvirsite!), kad britai privatizuoja savo SARS. Tiksliau, uždaro valstybės išlaikomus statutiniais pas mus vadinamus pakrančių apsaugos padalinius (HM Coastal Guards)“

            Patinka

            1. Tai bus nebe valstybiniai, o privatūs – vienus postus kaip valstybės išlaikomus uždarė, kitus atidarė. Kad britai turi privačias mokyklas, kurios finansuojamos dalinai ir iš valstybės, tai jos kaip dabar: uždarytos, valstybinės ar vis tik privačios?

              Aš dar suprantu, kad angliškai galima nemokėti perskaityti, bet panašu, kad iš tiesų bėda su teksto suvokimu jaunimui jau ir gimtąja kalba. Skaitykite daugiau, gal padės (kokią knygą šiuo metu skaitote ir taip tris knygas atgal nuo jos pavardinkite, prašau, ką?).

              Patinka

            2. Na, kaip ir reikėjo tikėtis – tuo pokalbis pamaskatavus linksmakočiu ir baigėsi, pademonstravus nebūtą “erudiciją“. Net tekstą peržvelgiau – viskas surašyta teisingai, galite užsitvoti į sieną. Ačiū.

              Patinka

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.