Mozūrai: trečias kartas nemeluoja (8/8)


Pradžia – čia.

* * *

  • Vietoje epilogo

Taigi, sėdžiu namų uosto Sztynort tavernoje Zęza, gurkšnodamas viskį Jameson, ir galvoju: va, jau trečiąkart atburiavau Mozūruose, ir juk trečias kartas nemeluoja.

Keistas posakis – tarsi anie du kartai kažkaip primelavo? Ir kuo skiriasi šis trečiasis?

Taip, buriavimas per pastaruosius ketverius metus Mozūruose pasidarė dar masiškesnis, nei buvo iki tol. Per tą laiką jau ne tik aš, pavienis entuziastas, o ir ištisi Lietuvos klubai atrado šias Mozūrų akvatorijas, kuriose rengia regatas, keliauja ar šiaip poilsiauja. Netgi, žinau, nuskrenda privačiais lėktuvėliais keletui dienų vien prasiblaškyti ir paburiuoti.

Galėtų taip vykti ir pas mus – apstu ežerų savaitgalinėms iškyloms, yra marios ir netgi nusileidimui tinkami takai Nerijoje, bet uždaryti, nugalėjus kvailybei. Kuršmarės – kaip rezervatas su keliais vandens maršrutais tarsi išimtimis ir biurokratiškai užslopinta nevystoma infrastruktūra. Tušti ir be laivių ežerai ne iš pajamų skurdumo ir laisvalaikio nebuvimo. Pūvančios už ES pinigus pastatytos prieplaukos Nemune, isteriškai saugantis degalinių. Iššvaistyti milijonai, rausinėjant smėlį Šventojoje. Ir t.t. – gi patys žinote, nieko naujo nepasakysiu, o ir aš apie malonias išimtis žinau, ir labai tikiuosi, kad jos taps taisyklėmis bei akvatorijos plėsis.

Ne apie tai aš. Apie patį buriavimą kaip poilsio ir laisvalaikio formą, kuri suformuoja ir požiūrį bei tam tikrą subkultūrą.

Belaukdami picų, sulaukėme ir gyvo garso koncerto – Tomasz “Gr0m“ Pacziorek atliko savo kūrybos ir kitų šantes: lenk. szanty, angl. shanty – jūreiviškos “liaudiškos“ ir darbinės dainos, o plačiąja prasme – tai dainos marinistine tematika.

Ir tada supranti, kad “Lietuva – jūrinė valstybė“ koncepcijai įgyvendinti dar šio bei to trūksta. Va kaip tik šitos kultūrinės dalies – kad dainos apie vėją, jūras, bures ir visą tą mūsų romantiką, kuri krebžda mūsų galvose, širdyse ar subinėse, skambėtų ir lietuvių kalba. Lenkai rengia ištisus šančių festivalius, kad ir Szanta Claus Festival (o apie savaime žinomą angliškąjį paveldą kaip angliškų tradicijų puoselėtojas™ patylėsiu). Mes gi galime saviškes dainas suskaičiuoti ant rankų pirštų, įskaitant “turiu laivelį mažą, plonų plonų lentučių“.

“Liūdna, merginos“ – kaip pasakė O. Benderis sėbrams.

Nors ne visos Tomašo dainos buvo liūdnos ar ilgesingos – buvo ir romantiškų, svajingų, keliančių šypsnį, šmaikščių, linksmų ir pakilių. Kaip ir turėtų būti. Gal tik man buvo liūdna, kad vakaras paskutinis. Kad klausausi puikių dainų ne gimtąja kalba. Kad vasara baigėsi. Ar kad…

Na Mazury, Mazury, Mazury,
Popływamy tą łajbą z tektury,
Na Mazury, gdzie wiatr zimny wieje,
Gdzie są ryby i grzyby, i knieje.

Tam, gdzie fale nas bujają,
Gdzie się ludzie opalają,
Wschody słońca piękne są
I komary w dupę tną.
Gdzie przy ogniu gra muzyka
I gorzała w gardłach znika,
A Pan Leśniczy nie wiadomo skąd
Woła do nas, do nas, do nas…
 …“Paszła won!“ [zaraza żeglarska!]

Žodžiai ir muzika – Mozūrų šančių tėvo Lucjusz Michał Kowalczyk. Ir ši daina “Na Mazury“ iš tiesų yra, net dabar jau neabejoju, tos vietos hitas, dainuotas taip pat ir Tomašo bei publikos, bei niūniuotas ir cituotas inkaruotėse ar prieplaukose. Visiškai pritarsiu ir dėl tų apdainuotų pasturgalį kandančių uodų. Do dupy!

Nors Tomašo dar labai patiko daina (nerandu internete) apie baro istorijas, kur kuo daugiau išgeriama, tuo vėjas pučia stipriau ir bangos pasakojimuose aukštesnės. Kažkiek savotiškai saviironiška, nes autorius yra ir buriuotojas. Ir tuomet jau mozūriška istorija, nutikusi Vengoževe, apie jo draugą Harį, ruošiant laivę išplaukimui – apdainuota šmaikščiai tikra istorija ir tikras asmuo, beje, kuris turi svajonę festivalyje sudainuoti priedainį finale, kad jis ir yra tas Haris su raktu nuo… ko?

Tai gal ir paklausom apie kilvaterio raktą, kurį dar jam pasiūlė bocmanas:

* * *

Vairuodamas namo vingiuotais Rytprūsių keliais, veikiau primenančias medžiais apaugusias alėjas, mintyse sau svarsčiau, ar nevertėtų sukrapštyti vis tik sau kokį mažutį laivelį su bure – kad ir medinuką. O gal tiesiog padaryti dar paprasčiau ir prie pripučiamos valties prisitaisyti burę?

Ko juokiatės? Jūrų skautų sukūrėjas Warington Baden-Powell burine kanoja, tarkime, Baltiją apiplaukęs.

Ir gal tai – jau būtų pradžia naujų pasakojimų čia?…

O tuomkart – ačiū, kad skaitėte. Ahoy!

Komentarų: 12

  1. Nors kvailybei ribu nera, bet Nidos aerodrome jau galima leistis legaliai! Tiesa, apsaugu if visokiu apribojimu jie ten mase sau pasiliko, bet EYND jau nebera vien monumentas kvailybei.

    Patinka

    1. Kiek trunka maršrutas Vilnius-Nida tokiu lėktuvu ir kiek tai kainuoja? Visai neblogai šią temą būtų pavystyti.

      Patinka

      1. Gryno skrydzio – priklausomai nuo vejo krypties ir stiprumo – gautusi 1:20-2:00 valandu.
        Valandos kaina, velgi priklausomai nuo lektuvo, gali svyruoti nuo 120 iki 400 LT/hr.
        Sioje vietoje ekonomine nauda jau gali matytis, nes bent jau kol kas tupimas EYND yra nemokamas, kaip ir is atvykusiuju niekas nerenka ekologijos mokescio.
        Tokiu budu, skrendant dvivieciu lektuveliu kaina i abi puses gaunasi apie 500 LTL. Tokia kaina jau nera nepalyginama su alternatyviais keliones budais, o laiko ir ispudziu prasme – gerokai pranasesne.
        Jei imti keturvieti lektuveli – kaina zmogui sumazetu iki kokiu 300 LTL (cia skaicius is lempos).
        Parduodama?

        Patinka

            1. Paimkim Ernestą – jam vis tiek tuoj į pensiją, o jis ir taip kasdien Lukiškėse sėdi, tai kaip ir pripratęs bus. 😀

              Patinka

                1. Tai mielai, bet vis tiek verslo plano reikia. Ir investuotojų. O pasodinti jį visada spėsim.

                  Patinka

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.