Kada kada


Kada, kada pas mane tu ateisi?
Kada, kada pasakysi, kad taip?
Kada, kada tu man atsiskleisi?
Kada, kada mes keliausim kartu?

– Antis “Kada kada“

* * *

Pernai mano draugas Ernestas, buvęs Dodekanese pirmuoju padėjėju, esantis Trakų irklinės ir pedalinės flotilės admirolu, sako, jau mokėjo savivaldybei nuomą už prieplauką nuo balandžio vidurio, kai dar Galvę kaustė ledas ir jokios valties nuleisti negalėjai. Šiemet gi gali navigacinis sezonas, kaip šaipomasi iš kelininkų žiemą, atėjo netikėtai ir nepasiruošus – ledo nėra jau visą kovą.

Tam imkite ir merkite laivus į vandenis gimtuosius, rupke!

Na, aš kai neturiu kokio korpuso mirkyti, tai pamerkiau aną sekmadienį, kovo 23-čiąją, bent jau savo nuodėmingą korpusą į srauniąją upelę vardu Spengla, kuria esu ir keliskart valtimi keliavęs, kai dar jaunas buvau.

Kitas draugas Deivis, kurio valtimi šiuos žygius ir esame darę vos tik ledui pratirpus, tai ne kaip Palangos jūroje kelnes nuskandinęs, bet bent jau kojines, tad matote, kad visa ta veikla, susijusi su navigacija, yra didžiai pavojinga ir nuostolinga. Ir ne veltui lietuvių liaudies daina teigia, kad protelį duoda dievulis, kada į laivelį nesėdi. Arabai gi tiems, kurie iš jūros grįžta po ilgėlesnio laiko, tai ir teisme neleidžia liudyti – sako, nepakaltinami.

kada kada

Didžiausias buriavimo trūkumas, ko gero, yra sietinas su šampūnu (iš sailing423.tumblr.com)

Ir nežiūrint viso to, bet gi atsiranda kasmet vis tokių, kurie pasigauna romantiškąją burių ir vėjo bacilą, ir užsimano merkti laives į vandenėlį, ir kad jau dar prieš tai viso protelio neprarado, tai, sako, reiktų kažkaip pasimokyti to burių valdymo meno. Kai kam ir popieriaus prireikia, patvirtinančio jų kvalifikacinius įgūdžius beigi teorines žinias.

Į mano RSS skaityklę vis įkrenta kokios žinios, kaip LBS kokia nors regioninė komisija vėl rengia egzaminus I ir II eilės rumpeliuotojams. Kartais tiek čia, tiek ir į paštą įkrenta ir klausimas: kada?

Ne, ne kada egzaminai – LBS juos rengia kaip rengusi, ir apie tai skelbia. Va bėda dėl to kada ir yra ta, kad rengia kaip rengusi – kiek laiko praėjo, kada darbo grupė, kurioje ir man teko garbė sudalyvauti, baigė savo darbą, reformuodama (iš tiesų, tai be revoliucijų – tiesiog patobulindama) esamą LBS kvalifikacinę sistemą. Ir aš matau ką?

Tą patį, ką ir jūs: I ir II eilė…

Tai kada gi bus jau nebe eilės, o tie vadai, kaip buvę nuspręsta?

Jei nuoširdžiai, tai aš nežinau. Mes savo darbą padarėm – LBS Tarybai atidavėm. Po to prasidėjo ir jau praėjo visas navigacinis sezonas.

Po to buvo mokslų tarpsezonis.

Ir dabar, prieš pat oficialiai paskelbiamą navigacinį naują (!) sezoną, aš, kaip ir jūs, matau tą patį – I ir II eilė. Kada kada…

Ant švento Nigdės, arba kada bus pagada – sakoma Suvalkijoje (čia tie patys, kurie, neva, bendrinę mums kalbą davė, aha).

Nenoriu spekuliuoti, kodėl sprendimai užstrigo – aš gi nesu LBS narys, o ir Tarybai nepriklausau. Galiu tik spėlioti, kad netgi nelabai daug ką pačiose mokymo programose pakeitus, vis tik pokyčių poreikis nebuvo toks didelis iš senosios kartos buriuotojų pusės, kaip ir buriavimo mokyklų ir instruktorių, nei kad visokiems spirgantiems ir bumbantiems to iš tiesų norėjosi.

Mano požiūrį (kaip ir pasiūlymus anuomet LBS darbo grupei) žinot irgi – aš iš viso manau, kad LBS, kaip nacionalinė organizacija, gali ir turėtų pažiūrėti į visą mokymą globaliai, o ne lokaliai, ir paruošti mokymo modulius, kuriais konkuruotų su RYA, IYT ir panašiomis tarptautinėmis programomis.

Mes tikrai turime jau vandenynais plaukiojančių buriuotojų. Turime ir apiplaukusios aplink pasaulį tiek viešosios iniciatyvos, tiek ir šeimyninės būdu. Turime nacionalinę buriuotojų spaudą, ne vieną apie buriavimą rašantį tinklaraštį. Turime ne pirmus metus skaičiuojančias ir ne vieną buriuotojų laidą į jūras paleidusias buriavimo mokyklas. Netgi turime buriavimo vadovėlį (tegul vogtą, bet juk turime?). Turime olimpiečių buriuotojų, pasaulio ir Europos čempionų, turime netgi esančių jau įguloje netgi Volvo Ocean Race. Turime uostamiestį, kuris nekart jau priėmė Tall Ships regatas, netgi mokomąjį burlaivį turime, nežiūrint peripetijų su jo vadyba.

(dabar pagalvojau: tai spjaukite į barzdą, kas manote, kad mes vis dar nesame jūrine valstybe, aha)

O va kodėl iki šiol neturime nacionalinės mokymo programos lietuvių ir anglų kalbomis, kuri būtų patraukli ne tik mūsų buriuotojams, bet ir kaimynams ar ES bei netgi trečių šalių piliečiams (ICC gavimo galimybė, manote, nėra palanki mums?), tai aš supratimo (rusicizmas) ir idėjos (anglicizmas) tai va ir neturiu. Ir kada įvyks bent jau tai, apie ką manęs klausinėja, nes gi jau kaip ir pasiūlėme LBS įgyvendinti – irgi neįsivaizduoju.

Belieka tam man pasiūlyti jums padėti išvykti mokytis pas mane irgi į jūrą išvedusį ir mane mokinusį instruktorių Vitalijų – pagal IYT programą Turkijoje (ta pati Egėjo jūra, kur ir Dodekanesas).

Jei mokate rusų kalbą (Vitalijus turi labai daug mokinių iš savo tautiečių, todėl jam mokyti gimtąja patogiau, tačiau galim suderinti atskirai grupei, jei norėsite angliškai), nematau jokios problemos pagelbėti. Be abejo, visas sąvokas gausite ir angliškai, ir ta surusėjusia pseudo-olandiška prokalbe, kurią mėgsta mūsų senoji LBS kalba (ir kuria tik su dalimi rusų ir Romanovų bei bolševikų imperinio bloko tesusišneka, kadangi nauja karta ir Rusijoje jau mokinasi RYA ir IYT, numoję ranka į jų vietinius navigacinius funkcionierius).

Paprastai savarankiškam buriavimui gauti IYT Bareboat Skipper diplomą, tai reikia praeiti tris mokymų modulius (Competent Crew ir Watchstander/Flotilla Skipper) po vieną savaitę, kurių kiekvieno kaina yra 600 EUR, tačiau jau pastebėta, kad mūsų žmonės yra imlesni, todėl galite per dvejas savaites už 1200 EUR pasiekti tą patį – paskaičiuokite laiko, nervų ir pinigų sąnaudas su LBS dabar siūloma alternatyva, ir, ko gero, jums iškart kils tik vienas klausimas: kada kada galėsiu pradėti pas Vitalijų?

Man tikrai apmaudu, kad LBS savo galimybių išnaudoti nenori – dar keletas metų, ir gyvenimas privers keistis drastiškai, paskubomis, su stresu ir per didesnius praradimus, ir šitas mūsų darbo grupės pasiūlymas bus pasenęs labiau, nei dabar yra tos “eilės“. Jei, aišku, tada dar bus kam keistis – gali būti, kad mokytis vaikščiosim į valstybinę kontorą vardu MėSA, ir ten egzaminuojami būsim (būsiTE) kaip Regitroje, tik labiau su mentofsku gaišnykų prieskoniu (kas, iš esmės, gal nelabai bus blogiau už kai kuriuos legendomis apipintus ir dabartinius LBS egzaminuotojus, su kuriais aš, beje, neturėjau savo laiku absoliučiai jokios bėdos per egzaminą).

Todėl tuomkart, tai siūlyčiau prasisukti jachtklubuose ir marinose. Gal kažkam reikia pagalbos nuleidžiant jo laivę. Ir po to įgulos nario. Su šia patirtimi po to lengviau bus ar pas Vitalijų, ar kitur IYT, ar netgi tame pačiame LBS. Vienaip ar kitaip, vis tiek viskas į praktiką susiveda, o jos neišmoksi netgi geriausioje vietinėje buriavimo mokykloje per visą žiemą mokinančioje spoonfeeding metodu (interaktyvaus ar kokio kito nemačiau, bet gal irgi yra?).

O kada kada bus pagada ir LBS pagaliau pakeis kvalifikacinius laipsnius darbo grupės pasiūlytais (rašyti “naujais“ jau kažkaip po metų ranka nebekyla), tai jau ne taip ir svarbu, manau.

Ahoy!

Komentarų: 7

  1. Turint II eilės vairininko pažymėjimą, apie 3000 mylių, 40 parų jūroje, VHF į kokią skipper poziciją galima taikyti pagal IYT? Dėkui už atsakymą

    Patinka

    1. Galiu užklausti Vitalijaus, kuriam jis gali paruošti, nes taip primetus, tai gaunasi bent jau Yachtmaster Offshore (Power or Sail), po kurio jau Yachtmaster Ocean eitų. Tačiau IYT taip nelabai likusi dalinti už “stažus“ – čia ne LBSas. 🙂 Ir ne todėl, kad babkių nori už visus lygius – jų programa yra sudėliota nuosekliai, ir patirtis ateina su laiku. Net ne tiek jiems jūrmylės svarbu, kiek žinios ir praktiniai gebėjimai. Todėl klasės užsiėmimams laiko ne tiek ir daug skiriama, o gyveni laivėje ir buriuoji, buriuoji, buriuoji – t.y. praktiškai esi tiek įgulos narys (va tau ir jūrmylių formalus stažas), ir pamainos viršininkas, ir laivo vadas bei navigatorius, su visomis iš to išplaukiančiomis pareigomis, plaukimų planavimais ir pan.

      Kad išsinuomotum laivę čarteryje ir plaukiotum sau pramogai, tai pakanka to, ką aš turiu – Bareboat Skipper. Su tavo stažu ir lygiu, tos dvi savaitės pas Vitalijų neturėtų būti labai sunkios. Bent jau gelbėti krancą (MOB) ir švartuotis – tai atkalsi iki užmerktų akių ir automatikos lygio. 😀

      Tą ir rekomenduočiau, nes, matai, kitur (gal ir Vitalijus, neklausiau) gali paprašyti prieš tai išsilaikyti ir kvalifikacinius egzaminus žemesnių lygių, jei pretenduosi į Coastal, Offshore ar Ocean lygius. Iš bendro išsilavinimo gal Bareboat ir išlaikytum, pasėdėjęs prie vadovėlių, bet kam to reikia? Labai nedaug čarterio bendrovių rasi, kurios reikalauja aukščiau Bareboat Skipper lygio, nes išnuomoja ilgesniems plaukimams, pvz. iki 60 nM (Coastal lygis).

      Jei domina, galiu paklausti dėl pastarojo tuomet, jei pirmą savarankiško jūrinio buriavimo pakopą IYT peršokti ketini.

      Patinka

      1. Dėkui už atsakymą. Kol kas Vitalijaus netrukdyk. Vasarą ir taip pargyvensiu, o jeigu “ant žiemos“ LT nieks nepasikeis į normaliąją pusę turbūt reiks pasiorganizavus keletą bičiulių plaukt į YIT kursus. Mano planas per kokius 4 metus gauti kapitono licenciją neribotam plaukiojimui.

        Patinka

        1. Jei nuosava laivė ir plauki nekomerciniais tikslais, tai laisvame pasaulyje visiškai dzin, kokią ten turi ar neturi licenciją atviruose vandenyse – labiausiai to reikia tik draudimo bendrovėms. Gi CEVNI reikalauja Europoje jau ICC, bet ir tai ne visur (graikai pasirašė tik 5-tą, kai mes 40 JT rezoliuciją dėl pramoginių laivų, lenkai, tarkime, ratifikavę 14-tą – griežčiausia yra 40). O ICC gali ir per LBS pasiimti, nes tai yra II važnyčiotojo eilė. 🙂

          Visi tie ir IYT diplomai reikalingi daugiau patiems žmonėms (tai čia sovoko mada viską įsigyti už korupciją, o ne sąžiningai), kad jie jaustų atitinką tam tikrą akvatorijos lygį pagal savo realiai turimą kvalifikaciją (nebent eini į komercinį jachtingą, o ten kiti IYT laipsniai), kada plaukia nuosava, arba – kai išsinuomoja čarteriui svetimą laivą atitinkamam plaukimui ir to reikalauja čarterio bendrovė, nes iš jos to reikalauja draudimas arba įstatymai.

          Vis tik taupyk pinigus – aš jau esu skeptiškas, kad LBS sukrus ir tie nauji laipsniai bus įgyvendinti iki rudens, o tau bus galima pasikeisti į ką nors adekvatesnio.

          Patinka

  2. Tarp kitko, Vitalijus Turkijoje jau savo mokyklą atidaręs (Vitsail), su visais IYT sertifikatais, nebe svetimoje instruktoriumi dirba. Ir turi pagalbininką puikų, su kuriuo teko susipažint- Andrejų, kuris instruktoriauja. Patikint galiu- abu puikūs žmonės ir mokytojai.

    Patinka

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.