Marinistika

Jūrinis turizmas lietuviškai

Kartais ir Delfis pralinksmina straipsniais į mūsų temą.

Straipsnis pernykštis, ir kai metų gale publikuotas, tai ir praėjo nepastebėtas tarpušvenčiu, tačiau prieš artėjantį sezoną verta prisiminti, ką apie 2014 metų jūrinį (sic!) turizmą Gintautas Indriūnas rašo:

Štai kažkodėl Turizmo įstatymo leidėjai sumanė Lietuvoje paskelbti, kad yra tokia „jūrinio turizmo paslauga“. Atrodytų, lyg į temą, juk turime savą jūrą. Tik va ta jūrinio turizmo paslauga Lietuvoje reiškia, kad tai yra, cituoju įstatymą – „automobilių keliai, pėsčiųjų (dviračių) takai, specialiai suplanuota teritorija turistams, pastatai,…“ ir taip toliau ir toliau neplaukiant, o važiuojant ant ratų.

O juk paslauga iki šio įstatymo naujos redakcijos reiškė tam tikrą veiklą, kuria tenkinami žmonių poreikiai… Dargi, studentai puola dėstytoją taisyti, kad jeigu yra jūra ar kitokie vandenys, tai ne dviračiai ar automobiliai juose nardo, o laivai ar jachtos turėtų plūduriuoti, ir dar, – kokios ten jūroje autotrasos gali būti.

Jie jauni, dar tik būsimi turizmo specialistai aišku „klysta“, juk įstatymo leidėjas negali būti toks visiškas …, kad neskirtų jūros nuo žemės. Vis dėl to, čia viskas su protu padaryta, nes ta jūrinio turizmo paslauga yra tik forma, o tikslas – Europos sąjungos pinigai, kurių užsimanius, ne – užsimojus, galima būtų gauti vadinamam jūrinio turizmo plėtojimui. Dar neaišku, – taigi rengi projektą, paraišką rašai tam jūrų turizmui, ir nieks nedrįs prieštarauti ir ginčytis su įstatymu, kad jūriniam turizmui reikalingi automobiliai ar dviračiai.

Tik kodėl dar Lietuvoje liko neįteisinti tokie garsūs pavadinimai – oro turizmo ir žemės turizmo paslaugos, gal ten būtų valtys su jachtomis atsiradę.

Aš manau, kad šitoje ištraukoje yra visa esmė ir išdėstyta – gobšumas ir gviešimasis svetimų pinigų.

Ir nereikia kaltinti tik lietuvių kažkokį artojiškumą – seniai nebe artojai, nes daugiau jūros turinčios valstybės nei pusės tiek buriavime nepasiekę, ką daro lietuviai buriuotojai tiek sporte (olimpiniai, pasaulio, Europos čempionai ir vicečempionai, prizininkai pasaulinėse prestižinėse regatose, jau ir dalyvis Volvo Ocean Race yra!), tiek ir tolimojo plaukimo (kiek šalių gali pasigirti turintys horniečių, t.y. apiplaukusių Horno ragą, buriuotojų?), tiek ir pramoginio buriavimo (privačios kelionės laive aplink pasaulį, organizuojami plaukimai kaip projektai Kapitono Granto Vaikai ar Radvilos Našlaitėlio projektai, ir net maniškė Borjomi Odisėja, kurie tikrai ne vieninteliai, tik skirtingai nušviesti).

Ir tuomet palyginkite entuziastų dėka atsiradusį tikrą ir pilnavertį Mingės jachtklubą plynoje vietoje, ir už ES ir mūsų valstybės pinigus “nugaivintą“ laivybą Nemune, pristačius prieplaukų, arba Drevernos uostelį. Akivaizdu, kad ir “jūrinis turizmas“ (vien ko Šventosios uosto “gaivinimas“ vertas!) yra tik gera proga anaiptol ne “artojams“, o visokio plauko sukčiams papylavoti babkių, kada ir Smiltynėje, nesuprasi, kada galės vėl laivės raištuotis, kai pontonai baigia ir supūti, belaukdami atidarymo.

korea

Korėja užsimojo tapti šiaurės rytų Azijos jachtingo centru (foto iš korea.net)

O apie tai, kad toks Seimo narys jau a.a. Veselka pasistengė prastumti įstatymo projektą, draudžiantį uostelių plėtrą (skaityk – net ir jų atstatymą faktiškai, nes apie tai, ką toks įstatymas reiškia Vilniaus jachtklubui Trakuose, tai jo direktorius Kastytis Jurevičius ne vieną tikrą istoriją papasakotų) Nerijoje, tai net minėti neverta. Dar stebiuosi, kad Mingėje to jachtklubo niekas neuždarė, kaip anąkart sriūbaudami dėl iškirstų krūmų prie kanalų ir polderių, skatinusių eroziją dar nuo prūsokų likusioje infrastruktūroje.

Jūra? Na, juk kam ta jūra, jei iš jos pinigų neprisivogsi. Vienas toks ralistas gerai papylavojo visą žvejybos laivyną savo laiku – tiesiogine prasme papjaustė. EMSW, AMB, vsio zakonno™. Netgi kai anas žmogus-hesas dar ir Nr.3 garbės narys LBSe. Bet juk prokurorai (kurie kišeniniai šnauceriai čia galėjo?) neįrodė, tai ką jau aš čia…

Bet ne to čia susirinkome. Lauksime jūrinio turizmo populiarumo pliūpsnio – tik vat dar vieną kitą dviračių taką, ar keliuką kokį prie pajūrio vilos paasfaltuoti, dar gal kokį mūrą-rūmą pastatyti.

Negi gaila? Pinigai tai Europos arba valdiški, ar ne?

Reklama
Standartinis

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s