“Tegu“ kelionė į Skandinaviją (6/6)


Tekstą atkūrė ir iliustracijas parinko (c) Valdas Japertas

* * *

Vytautas Andžejauskas: Iš Helsinkio pro Taliną namo

(originalus tekstas iš „Vakarai“ – 1937m. rugpjūčio 3d.)

Helsinkyje

Stiprus lietus nuplovė Helsinkio parko prakaitą, ir gaivus gėlių kvapas dvelktelėjo į mus, kai iškėlėm koją į Suomijos sostinę.

Nuolat plevėsuojantis anglų, danų, amerikiečių, vokiečių vėliavų miškas rodo, kad Helsinkis yra tų tautų vasaros savaitgalis. Ištisos anglų mokyklos atsikrausto į Suomiją, kad aukštai laukinėj gamtoj vestų nomadų gyvenimą.

Ne vien svetimtaučiai keliauja pažiūrėti 1000 ežerų kraštą, bet patys suomiai kasmet pakeičia savo užsiėmimą į žvejo ir medžiotojo. Turizmas Suomijoj išplitęs, ir beveik kas antras Suomijos pilietis yra turizmo sąjungos narys. Turizmo sąjunga duoda puikias sąlygas tolimoje šiaurėje pažinti lapių gyvenimą, pasivažinėti elniais ir paragauti briedienos.

Be kiniečio, margame Helsinkio uoste sutiksi kailiniuose susisupusį suomį, nors pavėsyje termomentras rodytų 40° karščio. Niekas kitas, kaip tik aštriųjų škėrų gyventojų palikuonis atvežė lašišas į turgų. Nuolatiniai škėrų gyventojai bemaž visi yra žvejai ir iš jų niekas neatlieka karinės prievolės. Daugumas jų yra locai, kurie kartu su tėvų krauju paveldėjo visas žinias, liečiančias škėras, reikalingas vasarą gaudant lašišas ir žiemą mušant katinaičius (ruonius – V.J. past.).

Kai Suomijoj gyveno prohibicija, jie buvo avantiuriškiausi ir romantiškiausi škėrų gyventojai. Nežiūrint visų pavojų, jie upeliais paleido spiritą į policijos apsaugotą kraštą. Daugiausiai spiritas buvo atgabenamas tamsiomis rudens naktimis, kurios sąstatan įeidavo šalčiu permirkyta audra ir deginantis lietus.

Helsinki Merisatama vaizdas nuo Kaivopuisto parko 1908 m.(iš wikimedia.org)

Mėlynas autobusas už keletą markių nuneša į Helsinkio industrijos centrą. Vienas po kito užtemdo akiratį raudonų fabrikų sienų rinkinys su savo kaminų mišku. Įvairūs techniški tiltai susikabinę virš galvų verčia žmogų, pamėgusį gyventi ramų gyvenimą, ieškoti apsaugos.

Nei nepasijunti, kai papuoli, taip besislėpdamas prie Indros krioklių elektros turbinų laidų. Visi elektros syvai atlekia Helsinkiu storomis vielomis nuo už 14 km esančios Indros stoties. Nėra abejonės, kiekvienas eskimas turėtų savo palapinėj šviečiančią saulę, jei būtų išnaudotas pilnai to krioklio pajėgumas.

* * *

Namų link

Apžiūrėjus miestą ir jame pasisvečiavus, šeštadienio rytą laisvą vėją pasigavę, saulei tekant apleidžiam mieganti Helsinkį. Tas pats vėjas, kurs taip atkakliai erzino mus Sandhamo ir Hango kelyje, buvo stebėtinai geras ir patogus. Joks kitas vėjas negalėjo būti patogesnis į Taliną, kaip šis.

Prie keturių balų stiprumo ir bakštaginio vėjo “Tegu” bėgo septynių mylių greitumu. Po penkių valandų vandenį beardamas, “Tegu” pabudino Talino švyturlaivį ir po dviejų valandų prisirišo prie Talino jachtklubo krantinės.

— 60 mylių per septynias valandas.

Jachta “Leonore” Talino uoste. Schulmann’ų šeimos archyvas.

* * *

Trumpas sustojimas Taline

Talinas guli mažoje įlankoje ir pučiant rytų vėjui, bangavimo kaip ir nėra. Apie 9 valandą esame netoli uosto vartų. Prasideda vėl vargingas molų ir prikių ieškojimas.

Tarp juodų dūmų, skardaus uosto triukšmo praeinam vokiečių jachtklubą ir prisirišam prie estų klubo bojos.

Kam kam, bet Pienocentrui turime padėkoti, kad gauname tokį sviestą, kaip „Karvutė“. Dvi savaites be ledų netoli karšto motoro „Karvutė“ puikiai išsilaikė. Toks sviestas gali konkuruoti su suomių ir danų.

— Žalčių Karalienė laimėjo Gotlando regatoje pirmą vietą, – praneša mums jachtos savininkas [Salys Šemerys] ką tik grįžęs iš konsulato.

Norisi tikėti, bet taip pat tuojau galvon sulenda priešingos mintys: ”Kaip gi laimėjo, juk tokia stipri konkurencija?!“

Po visų nuomonių pasikeitimų(*) liko tik šiltas pasididžiavimas mūsų buriuotojais.

Ankstų sekmadienio rytą pakeliam bures. Šiek tiek sugaištam laiko su uosto formalumais.

Juo toliau į pietus, juo labiau mus užlaiko visokie dokumentų reikalai. Švedijoj užsienio jachta užsiregistruoja klube, dar mažiau formalumų Suomijoj, nes kartais šveduose į laivą ateina locas, Estijoj jau turime reikalo su policija, Latvijoj su muitine, o namie veikia jau pilnas uosto sąstatas su policija ir muitine. Tą ypač puikiai pastebi vykstant į pietus, kuomet nori išplauki aštuntą valandą ryto, o išplauki dešimtą.

Nieko tokio, norėjom išplaukti šeštą, išplaukėm aštuntą valandą. Laiko mums netrūksta.

Sekmadienio vėjas (mūsiškai kalbant labai elegantiškas) ištempia baltasias bures, ir pamažu slenkam iš Talino. Saulės spinduliai nuvaro paskutinius debesėlius nuo dangaus ir virš mūsų belieka tik gili mėlynė.

Lengvas vėjas leidžia vėl mums ištraukti lauk savo marškas, ir „Tegu“ su foku, kliveriu ir didburėm patenkinta skrodžia Estijos vandenis.

Keturias jūrmyles išėję už uosto vartų, sutinkam pavėjui atslenkanti tokį pietų škūnerį. Jachtai sudaroma įgula iš keturių, penkių asmenų, o toj romantiškoj dėžėj sėdi tik du žmonės. Tai jau turi būti jose kas nors, kad atstotų didesnę įgulos dalį.

Toli prieš mus išaugo Baltiski port (Paldiski – V.J. past.) iškyšulys. Ir tas greit prabėga. Namo, greičiau namo. Vakare esam prie Odensholm (Osmusaar – V.J. past.) salos. Vėliau visai sutemsta. Mus laukia sunki nakties navigacija.

Vėjas nusilpsta ir eina miegoti. Už kokių dviejų mylių praeina garlaivis. Taip aiškiai girdisi mašinų triukšmas. Pažįstam šį garlaivį tik iš šviesų; turbūt, kursuojantis tarp Talino ir Ezelio (Saarema – V.J. past.) salos.

Tačiau migla atėmė likusią orientaciją. Grįžtam namo su surambėjusiais pirštais nuo šotų plėšimo po Stockholmo audros, o čia vėl naujas kantrybės bandymas. Atrodo lyg „Tegu“ būtų plaukiojanti buriavimo mokykla, kuriai sulig pareikalavimu ateina audros, miglos ir tyka.

Migla eina tirštyn, ir už kelių dešimčių žingsnių akis bejėgė pralįsti pro rūko sieną. Šaltas, drėgnas rūkas lenda pro rūbus iki pat odos.

Iš ryto kritusi miglos skraistė pakėlė vėją, ir su putojančiu števeniu įsispraudėm į Nucky Worms (Vormsi – V.J. past.) kanalą. Miškas, pievos, samanotos bakūžės. Tas pats vaizdas lyg važiuotum traukiniu Lietuvoje.

Istorinis Vormsi laivelis “ruppa” (iš rumpomae.ee)

Vėjas šoka nuo 3 ant 4 balų. Praplaukiam Hapsalu, Rohokuella uostą. Ties Pater Noster (Viirelaid – V.J. past.) švyturiu virėjas mus apdovanojo bulviniais blynais.

* * *

Latvijos pakrantėmis

Tylus, mėlynas rytas. Mįslingas Latvijos krantas iškyla kairėje pusėje. Greitai praslenka baltas, storas Lisaort (Ovišu bāka – V.J. past.) švyturys. Toli jūroje ties raudonu švyturlaiviu pasivejam švedų jachtą su dviejų žmonių įgula.

Raudonas Ventspilis maudosi ramioje popiečio saulėje. Prieš keletą dienų mūsų buriuotojai iš čia išvyko skinti laurų. Dar pasisveikinam su keliomis latvių jachtomis ir tik kitą dieną galime pasakyti:

– Ahoy, Liepojus!

Vakare ištikimas motoras ištraukia mus iš Liepojaus laisvojo uosto.

Liepojos uostas tarpukariu (iš flickrhivemind.net)

Už vartų kapų tyla. Vos keletas žvejų krapštosi mirusioje jūroje. Vėl motoras padeda išsikapstyti iš tos košės iki Bernatų.

Nemažai daužosi virš mūsų galvų burės mėnesienoje kratomos lengvo bangavimo. Paskutinei jūrų vakarienei vėl mus apsupa migla. Naujas kantrybės bandymas. Rytą dar prisideda stiprus, priešingas vėjas.

Ir jau namie…

Po pietų šeštą valandą su stipriu lietum, audringu škvalu ir nerefuotom burėm įlekiam į Klaipėdos uostą.

* * *

* – lengviau tuos ginčus, atsisakius dalyvavimo regatoje, galima suprasti sužinojus… tikrąją ir iki šio neskelbtą (!) “Tegu“ nedalyvavimo Gotlando regatoje priežastį, ir šią surado Šemerausko rankraščiuose Valdas Japertas, todėl – skaitykite post scriptum!

O pradžia čia

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.