“Tegu“ kelionė į Skandinaviją (4/6)

Tekstą atkūrė ir iliustracijas parinko (c) Valdas Japertas

* * *

Vytautas Andžejauskas: Link Stockholmo ir Hangö

(originalus tekstas iš „Vakarai“ – 1937  liepos 21d.)

Trispalvė vėliava iškyla prieš KSSS klubo patalpas tarp švedų vėliavų. Inkarą esame nuleidę į tyrų škėrų dugną mažoje įlankoje šalia daugybės jachtų. Kaip tik priešais mus šalia tamsios uolos ir šnarančių putų griežia kariškas orkestras ir po grynu oru sukasi šviesiaplaukis švedų jaunimas.

Rytą, papildę benzino tankus, paleidžiam motorą. Dar vis bando ginčytis motoras klaipėdišku užsispyrimu, kol jis visai nusilsta ir nuolaidžiai tuksendamas pradeda virpinti orą. Dar kartą pasisveikinam vėliava, ir septynių arklių traukiami dingstam siaurame škėrų tarpe.

Raudonos granito uolos, šviesiai žalios spalvos beržai ir tamsios pušys – tai nuolatinės škėrų spalvos. Kur nors ramesniame užkampyje po beržu prisiglaudusios mažos raudonos vilos su mėlynomis langinėmis ir rusvais stogais. Kas minutę keičiasi vaizdas ir atrodo, kad sėdėdami kino teatre grožimės įdomia gamtos peizažų filma.

Šį taikų vaizdą pertraukia karts nuo karto praūžiantys motorlaiviai. Tai yra tikri vandenų taksi ir be jų būtų vargingas škėrų karaliukų gyvenimas. Visos sąlygos įsigyti greitą motorlaivį yra labai palankios, nes benzinas, medžiaga ir motoras yra trigubai pigesnis, kaip pas mus. Didelis benzino karas vyksta škėruose tarp Schell ir Standart firmų. Viena ir kita firma įvairiais mitriais spąstais gaudo klijentus ir jiems neblogai sekasi.

Nuo pat ryto labai tvankus oras ir tamsūs perkūnijos debesys užtraukia mėlyną dangų. Vis greičiau ir greičiau artinasi smarkus lietus. Ties Söderby metame inkarą ir valandą vėliau tyrame, gaiviame ore plaukiame tolyn. Vėjas palankus. Motoras nurimsta ir tyliai slenkame šalia aukštų škėrų krantų.

Pusiau aštuonių vakaro praeinam Vaxholm ir įeinam į didžiųjų laivų plentą. Anglų, olandų, vokiečių garlaiviai užtikrintai slenka šalia mažų vasarinių uolų, pavogdami jiems vakaro saulę. Visokie Sandhamn, Vaxholm ir kitokie vandenų ekspresai pasitinka mus, kai esame netoli Stockholmo. Juo arčiau sostinės, juo margesnė vilų karalystė. Ant aukštų uolų veidu į saulėtekį atsisukę iškyla vasaros pilys. Čia pat ligi vandens į pakalnę nusirita minkštas žolės kilimas kartu su alyvų krūmais.

Saulei leidžiantis iš tamsumos išsiskiria aliumininis elevatoriaus bokštas ir milijonas žiburių. Po devynių esame Stockholmo KSSS uoste.

Smarkus siūbavimas išmeta mus lauk iš lovų, kai gavom pajust Stockholmo garlaivių tempą. Motorlaiviai, okeaniniai garlaiviai, buksyrai, kaip kokie vandenų autobusai eina ir nueina.

Kairėj pusėj vaikščioti! Vėl prisimena švediškų gatvių įstatymas, kai sustojom ties Strand-gatan kampu. Iš automobilių nesigirdi joks laukinis signalų birzgimas, tik tyliai įspėjantis, greitai lekiančio motoro garsas.

Tempu, tiktai tempu gyvena moderniškas Stockholmas, kai į judėjimą žvelgt iš 14 aukšto kavinės.

Su geležiniais šalmais žiūri į blizgantį asfaltą ir lekiantį automobilį ant arklių sėdi arba kardu pasirėmę įvairių generacijų švedų karaliai su manifestacijomis rankose…

Tik gėlių parkuose atsigauni, kai sąmonėje pradeda tvarkingai organizuotis motorizuotas Stockholmo gyvenimas, geltonos gatvių tvarkos linijos, reklamų plakatai ir Stockholm sight show autobusai.

„I sing only Broadway melody“ vakare kala šokių orkestras kartu su šnabždančia šokių minia.

Tivoli — magiškas Stockholmo vardas.

— Kur susitiksime?

— Tivolyje!

Taip susitaria meili porelė, biznieriai, studentai ir šiaip laimingi Švedijos piliečiai.

— Viena krona ir jūs gaunat savo karikatūrą.

— Pabandykit automobilius lenktynių arenoj!

Panašūs šposai vargina turistų kišenę.

Tivoli – tai linksmas metų jomarkas. Kam neįdomu pavažinėti laiveliu po Capri grotas, palaipioti lakiojančiais laiptais ir paragauti tivoliškų patiekalų. Taip pat 10 örų žada tau šokio malonumą tam tikroj salėj ir su linksmu Cuban Boys orkestru. 12 valandą kartu dar All sing, sing, sing meliodija, patenkintas apleidi Tivolį.

Šeštadienio rytą, dar miglai neišsisklaidžius, Tegu dingsta iš Stockholmo uosto.

Vėl tas pats įdomus dešimties valandų škėrų peizažas, nors vis tiek atrodo, kad pirmą kartą plauktume, ir penktą valandą vakaro Sandhamn KSSS vėliavų stiebe šalia vokiečių vėliavos iškilo ir mūsų.

Greiti pietus, papildoma vandens atsarga, ir atsisveikiname su linksma Švedijos Karalyste. Lengvas NW vejas nuneša mus pro Corso bokštą į besilinguojančią Baltijos jūrą. Dar sutinkame vieną švedų gafelinę jachtą ir pasisveikinę nauju kursu traukiame į šiaurę.

Stebėtinu greitumu suka vėjas į šiaurę, kartu augdamas į mažytę audrą. Foką esame nuėmę ir plaukiame tiktai didburėmis ir kliveriu. Dangus niaukiasi ir atrodo, kad audra prasidės. Bet vis dar negali susikaupti tinkamam momentui.

Apie 12 valanda naktį peiliuojame Svenska Hogarne šviečančią boja 280°. 9 valandą ryto pamatome Borgskären boją.

Vėjas eina vis stipryn, ir mūsų sekmadieniški pietūs virsta tik gražiu prisiminimu. Vėjas jau visiškai atsisukęs į rytus ir pučia 6 balais. Kartą į metus rytų audra lanko Suomijos įlanką, ir kaip tik mes turim ją suvalgyti. Kad bent būtų patogu kreicuoti, bet lyg tyčia. O kriokia iš tos siauros gerklės.

Skaudžiai trankosi Tegu sunkioj jūroj, atrodo, kad kiekviena lenta dreba šokdama šį šokį. Laimingai užlipame ant aukštos bangos ir šniokšdami krentam žemyn į vandens daubą. Joks kombinuotas valgio paruošimas negalimas, ir tik šilta kava šildo šaltą buriuotojo nuotaiką.

Sekmadienio naktį rytų vėjas stipriai laikosi, kartais užkaukdamas septyniais balais. Velnio dalykas trankytis prie tokio oro.

Hangö uostelis apie 1936 m. (iš sjohistoriska.se

Tik pirmadienio vakare šiaip taip pasiekiame Hangö. 10 valandų atima mums miegas po sunkių 48 valandų. Gaila, kad sugaišom tiek brangaus laiko.

* * *

V dalis

Pradžia čia

Parašyk atsiliepimą čia:

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.