Parado chuliganas


Ne, čia ne apie Petrą Gražulį ir jo permanentinę kovą su latentiniu nuokrypiu.

Lietuvos Respublikoje, tarsi toji įeitų į britų karūnos Sandraugą (nors kodėl ir ne? Būčiau už! Vien tam, kad nebetektų ištisai galvą kraipyti dėl šalies vadovų – suteikus buduliams ir lemingams teisę rinkti pagal savo supračių, tai tokius va ir išsirenka mums), imama po truputį džiūgauti dėl Jungtinės Karalystės karalienės Elžbietos II deimantinio karūnavimo (nes valdymu tai vadinti sunku) jubiliejaus.

Paprastai deimantinį jubiliejų švenčia žmogus, sulaukęs 75 metų, tačiau karalienės Viktorijos valdymo 60-tį buvo nuspręsta įvardinti deimantiniu jubiliejumi, nes visuomenei jau buvo neramu dėl monarchės uždarumo ir nusišalinimo nuo viešųjų reikalų po šiosios vyro mirties. Britai įsivedė štai tuomet tokią tradiciją, kad monarcho valdymas deimantiniu bus prie 60-ties metų (valdymo laikotarpis, ne monarcho amžius!), tik tiek, kad ta tradicija bus šiemet atkartojama tik antrąkart. Vis tik – tai pakankamai ilgas laiko tarpas.

Palyginimui, vilniečiai ant Geležinio Zombio postamento prie AMBalo mauzoliejaus (kūną tik kažkodėl į smėlio antakalnelį nutįsė – matyt, kad nebuvo negalima įnešti į priestatą tarp šiojo ir Laikrodžio bokšto, tada nafig?) rastų didžiojo kunigaikščio ir Lietuvos “imperijos“ kūrėjo Gedimino valdymo metus: 1316-1341 – ir turėkite omeny, kad jį nunuodijo dėl ketinimų krikštytis ir karūnuotis rusų stačiatikių opozicija, kai ir pats šiojo valdymas prasidėjo jam sulaukus 41-erių, kai pagoniškąjį vyresnėlį Vytenį pagonių dievas Perkūnas šventoje ąžuolų giraitėje nutrenkė.

Gedimino valdymas – bene ilgiausias iš mūsų turėtų istorijoje valdovų (Antano Sniečkaus neskaitant, bet tai šis buvo ne savarankiškas, o komunistinė marionetė).

Elžbietos II karaliavimo deimantinio jubiliejaus angliškasis logotipas (iš wikimedia.org)

Ir kuomet kalbama apie karalienės jubiliejų, ypač Anglijos, negalima nepaminėti karališkojo laivyno ir šiojo parado. Didžioji Britanija yra neabejotinai jūrinė valstybė (kažkada – tas jūras ir valdžiusi), todėl šios šalies vadovas su laivynu susijęs labai tampriai (užvadinti vienintelį karo laivą šalies prezidento vardu – ne visai tas pats).

Šią istoriją, kurią dabar priminė FB mano sekamas puslapis Down in the Sea in Ships apie to meto karalienės karaliavimo deimantinio parado chuliganą, perskaičiau dar brolių Každailių knygoje “Laivai ir jūrininkai“. Priminsiu tiems, kas į bibliotekas nevaikšto (nes torentai yra jų “biblioteka“), tačiau citatoje iš knygos 199 psl. skliausteliuose pateiksiu originalų tikrinių asmenvardžių užrašymą, palikdamas netaisytą rusišką tradiciją transkribuoti, kaip yra originale:

Apie pirmąjį viešą “Terbinjos“ (Turbinia) pasirodymą pasakojama tokia istorija.

1897 metais Anglija šventė karalienės Viktorijos jubiliejų. Ta proga Duvro uosto reide (ne, šis paradas įvyko pagal britų tradiciją – visiškai ne sąlyginai arčiau Londono, kaip sostinės, esančiame Duvro mieste Dover sąsiauryje, pranc. d.ž.k. Pas de Calais, o prie Spithead, Solento įlankoje, kuris yra prie britų pagrindinio karališkojo laivyno bazės Porthmouth, Hampshire grafystėje – mano past.) įvyko karinių laivų paradas. Galingi šarvuočiai ir kreiseriai sustingo rikiuotėje, laukdami karališkosios jachtos (iš tiesų, tai jie tos jachtos nelaukė, nes karalienė Viktorija tądien dėl prastos sveikatos neketino net įlipti į savo karališkąją jachtą HMY “Victoria & Albert II“, o paradą iš karališkosios šeimos stebėjo ne karalienė, bet Velso princas – mano past.).

Ir staiga vietoje iškilnios jachtos (120 metrų ilgio tristiebis mentratinis garlaivis – mano past.) į reidą įplaukė neišvaizdus garlaiviukas. Admirolas, vadovavęs paradui, įsakė sulaikyti pažeidėją (faktas nepatvirtintas, juolab, ne admirolas paradui vadovauja, nes tam yra paskiriamas štabo operatyvinis karininkas, šiuo atveju, matomai, būtų kapitono laipsnio, tačiau reiktų pasitikslinti, kas iš tiesų vadovavo – mano past.). Į priekį metėsi pats greičiausias pakrantės apsaugos kateris (ne, į vijimąsi metėsi laivyno keli picket-boat, kas atitiktų veikiau tvarkdarių ir pasiuntinių laivus, ir uosto policijos laivai – mano past.), bet kur ten! – pažeidėjas rūko ir nurūko. Jūreiviai (nes karininkai skaityti nemokėjo ir paprastai binoklių nesinešioja… – mano past.) vos spėjo perskaityti laivo pavadinimą – “Terbinja“ (o paskui karininkai vargo su spelingu? – mano past.).

Kaip Parsonas (seras Charles Algernon Parsons) ir tikėjosi (manau, kad bauda buvo niekis, palyginus su numatomu užsakymu, o ir pati reklama jo įmonei ir šiam laivui, vėliau pramintam “Šiaurės jūros kurtu“ (“ A Greyhound of the North Sea“), apsimokėjo net ir tuomet, jei užsakymo tamkart negautum, nes “Turbinia“ buvo keleivinis, o ne karo laivas – mano past.) jo ne tik kad nenubaudė už tvarkos pažeidimą, bet maloniai paprašė į admiralitetą (nebent tik tam, kad pasirašytų sutartį dėl turbinos ir sraigto, kurio patobulinimas, greta ilgo ir siauro laivo korpuso, iš tiesų ir buvo svarbiausiais greičio “kaltininkais“, gamybos, nors jis taip pat pateikė patobulinimus laivynui dėl elektrogeneratoriaus, paieškos šviesų ir optikos, tame tarpe ir teleskopų, o admiraliteto nariu jis nebuvo, nors tapo, tarkime, Karališkosios Draugijos, maždaug Mokslų akademijos, nariu – mano past.).

O štai taip atrodė pats užfiksuotas chuliganizmo aktas:

“Turbinia“ skuodžia, drumsdama ne tik reidą, bet ir parado rimtį (iš wikimedia.org)

Koks gi šio laivo “fenomenalusis“ greitis tuomet buvo, kad jo nepavijo?

Maksimalus pasiektas nurodomas 34.5 mazgo. Tuomet greičiausias britų karališkojo laivyno laivas įvyniodavo iki 27 mazgų.

Pagal to meto standartus, tai buvo labai daug, tačiau “Turbinia“ siūlė ženkliai daugiau pagal savo technologijas, kas nedelsiant buvo įgyvendinta: turbinos (torpedinis naikintojas HMS “Viper“, tarkime, pasiekė 36.5 mazgų greitį, nors HMS “Deadnought“ su turbina išvystydavo “tik“ 21 mazgą), efektyvesni sraigtai (tobulinama iki šiol), naujos korpuso proporcijos ir siluetas.

“Turbinia“ (iš wikimedia.org)

Dėl pastarojo, štai “Turbinia“ techniniai duomenys:

Ilgis – 104 pėdos (31.93m)

Plotis – 9 pėdos (2.7m)

Grimzlė – 3 pėdos (0.91m)

Palyginsiu su jūrine laive – pavyzdžiui, Beneteau Oceanis 58, turbūt, didžiausia, ką šis vienas žinomesnių laivių gamintojų turi pasiūlyti iš savo burinio laivyno (lyginu su tuo, kas mums, buriuotojams įdomu, o ne su speedboat motoristais, kur yra jau glisuojama):

Korpuso ilgis – 58 pėdos ir 3 coliai (17.75 m)

Korpuso plotis – 16 pėdų ir 9 coliai (4.99 m)

Jau akį užmetus akivaizdu, kad Oceanis yra dukart platesnis, bet bemaž dukart ir trumpesnis. Palyginsiu ilgio ir pločio santykius, rodančius laivo eiklumą:

“Turbinia“ 104/9=11.56 arba 31.93/2.7=11.83

Oceanis 58/17=3.41 arba 17.75/4.99=3.56

Matosi, kad korpuso proporcijų koeficientai skiriasi daugiau, nei 3 kartus. Inžinieriai tuoj primestų, kad dėk į Oceanis turbiną – greičiau už “Turbinia“ šis neplauks. O pastaroji su burėmis, matyt, vis tiek gerokai kilvateryje paliktų ir Oceanis.

Kažkaip per daug paprasta, sakote, nes “turbina – tai tau ne vėjas“?

Gerai, lyginkime Volvo Open 70 (Ambersail yra 10-čia pėdų trumpesnis):

Ilgis – 70.5 pėdų (21.5m)

Plotis – 18.7 pėdų (5.7m)

Santykis čia yra 70.5/18.7=3.77 (arba tiek pat ir 21.5/5.7).

Jau matau, kaip kikenat – ne ką daugiau už Oceanis, bet pastarąjį palieka toli paskuigalyje! Aišku, dar svarbu ir kiti korpuso parametrai, ir šie, panašu, yra dar svarbiau šitų laivių varžytuvėse.

O, vis dėlto, koks gi Volvo Open 70 greitis?

Burvedys Torben Grael su savo įgula pirmoje 2008-2009 Volvo Ocean Race atkarpoje laivę “Ericsson 4“ prie užklupusio šalto stipraus fronto, kuomet vėjo greitis buvo iki 40 mazgų, pasiekė vidutinį greitį – 24.8 mazgus!

Kaip burinei vieno korpuso laivei, sakyčiau, yra tikrai daug. “Dreadnought“ tokia laivė jau aplenktų!

Deja, bet su “Turbinia“ varžytis būtų sunkiau, nebent bloginti šiosios sąlygas (atviras vandenynas ir vėjas iki 40 mazgų). Tačiau uosto akvatorijoje ir Volvo Open 70 ne ką teparodytų.

O man vis tik įdomu: ar kažko panašaus į “Turbinia“ chuliganizmą sulauksime per šį deimantinį karalienės valdymo jubiliejų?

Nors sprendžiant iš to, kaip tesugebama nukeverzoti karališkų iškilmių logotipus (žr. aukščiau), tai britai technologijomis ir jūroje jau nebenustebins. Na, o dabartiniam Velso princui Čarlzui humoro jausmo, kartais prilyginamo chuliganizmui, nestinga, tad jei ne viena, tai gal bus kita?…

Kaip iš tiesų atrodė Julijiejinis Savaitgalis, galima pamatyti Royal Navy FB puslapyje.

Ahoy!

Komentarų: 5

  1. Estai irgi isvede nauja skaliku veisle ir pavadino;- estooonsskaja borzaja…dlia zagona ranennich ulitok i bolnich cerepach..

    Patinka

  2. maza pastabele: North Sea greyhound: reiketu versti Siaures juros kurtas 🙂 (skalikai cia ne prie ko)

    Patinka

    1. Hound yra ir skalikas, bet kad kurtas (“pilkasis skalikas“) yra greitesnis ir neambrija pakeliui lėkdamas, tai pataisau.

      Patinka

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.