Kelionė į Alandus (Dėdė Romas ir Ko.)

(c) Romualdas Janušauskas, d.ž.k. Dėdė Romas

Taigi, kokį balandžio mėnesį Olandas paskambino ir sako: gal varom į Alandus liepos mėnesį?

OK, sudėliojom plaukimo planą ir įgulos sudėtį:

1. Planas: Klaipėda – Visbis – Nyneshamnas – Stokholmas – Mariehamnas – Ventspilis – Klaipėda.

2. Įgula (visų po 1 vnt): Olandas, Dėdė Romas, Virgas. Nuo Stokholmo prisijungia Virgo seserėnas (originale buvo sudurtinis žodis “tas, kuris labai myli ir pamyli šiojo seserį“ – red.past.) Tomas.

* * *

Nuo pat pradžių pradėjo nesisekti.

Paėmiau Virgą nuo namų ir pro Trakus (man reikėjo paimtį miegmaišį) varom į Kauną pas Olandą. Tarp Trakų ir Vievio mano auto miršta kaip transporto priemonė. Virgas iškviečia savo bendradarbį ir tempiam mano dvėselieną į servisą Pagiriuose.

Palikę auto su visais maišais varom vėl pas Virgą į namus, sėdam į jo auto ir varom pas Olandą. Atsiliekam nuo plano jau kokias 3 val.

Kaune Olandas sugalvoja iškeisti litus į eurus, o Virgas ieško šriubelio laikrodžiui – prarandam dar 2 val. Pagal planą dar turėjom nupirkti maistą ir gėrimus. Vėluojam žiauriai!..

Vakarop, apie 21:30, pasiekiam Šilutę, puolam į pirmą pasiutaikiusį gastronomą (dirba iki 22:00 val.!). Pirmoje eilėje reikia pirkti gėrimus, o kas liko, nusprendėm nupirkti jau Klaipėdoj. Visgi sugebam nusipirkti beveik 30 proc. numatytų plaukimui atsargų. Gerai, kad važiuodamas sugavojau padaryti prekių sąrašėlį.

Varom į Mingę. Iškart išgeriam. Sukraunam  šmutkes ir vėl išgeriam. Virgas dar iki to spėja sulakstyti į Kintus saliarkos.

Atrodo, Klaipedoj teks gerokai papildyti gėrimų atsargas.

* * *

Atsikėliau ryte 5 val. pamyžt ir pagalvojau, kad reik plaukt.

Užkūriau geležį, atsišvartavau, Olandas su Virgu miega, ir varau Klaipėdos link, palei kiekvieną farvaterio bują darau 50g. Apie Juodkrantę išlenda Olandas su Virgu.

Švartuojamės Danėje. Olandas su Virgu varo į miestą dapirkt atsargų o aš einu miegoti. Po 3 val. grįžta atsargų pripirkę – geram kreiseriui pusei metų autonominiam plaukiojimui užtektų! Visi rundukai užkimšti alumi, maistu ir kitom gėrybėm, kajutėj į galvą bumbsi besimaskatuojančios dešros.

* * *

Šeštadienio popietę paliekam Klaipėdą ir, galima sakyti, be nuotykių po 2 parų atvarom į Nyneshamną.

Olandas paskambina Marčiui, kad mes jau Žuvėdijoj. Tas neištvėręs sėda į auto ir iš Stokholmo atvaro pas mus padraugaut. Dušinamės, o Virgas tuo metu varo barterį su kalavijuočių laivo, kuris stovi šalia marinoje, įgula. Vaišina juos raugintais agurkais “malasolnais“ (plaukiant buvo užraugti), o kalavijuočiai bando atsipirkti alumi.

Atlekia Marčius, draugaujam.

Kitą dieną, prisipylę saliaros, motoruojam tarp uolų į Stokholmą Didžiuoju Kontrabandistų keliu. Kanalas tarp uolų, dvi jachtos neprasilenktų, gražu.

Atvarėm į Žuvėdrijos sostinę, švartuojamės prie Vazos muziejaus. Virgas eina pažiurėt švedų skenduolio, atvažiuoja Tomas ir Marčius. Vakare einam prie Vazos atsigerti pigaus alaus po 25 Lt už bokalą. Kažkodėl labai lėtai geriasi.

Kitą dieną water policai užtverią visą farvaterį, nes plaukė didelės jachtos į Gotland Rund regatą. Mes jau 4-se, kuriam birbalą, ir į degalinę – saliaros.

Štilius. Didžioju keltų keliu judam Alandų link, aplink primėtyta akmenų su milijonais kormoranų ir jų nušiktom pušelėm – visai kaip Juodkrantėj. Farvateris gan tvarkingai sužymėtas bujom ir vieškėm (vedlinėmis – red. past.), viskas, kas priklauso, šviečia ir mirksi.

Ryte švartuojamės  Marienshamne: dušas, sauna, alus ir kitka.

Virgas puola remontuoti lėjerio stovą. Olandas iškart sako:

– Vyrai, slėpkit įrankius, nes bus blogai! Ir, gink dieve, neleiskit jam ko nors remontuoti!

Prikarksėjo… Iškart buvo nuskandintas atsuktuvas. Atsinešė kitą. Tada nuskandino varžtą. Bėda…

Virgas, neišlaikes komplimentų srauto jo veiklos atžvilgiu, verda pietus, o pats, pasiėmęs kompą, eina eilinį kartą papykti į forą (forpiką arba laivapriekį – red.past.). Tuo metu gaminamas patiekalas bando putodamas dezertyruoti iš puodo. Bėda…

Nežinau už kokius nuopelnus, bet spėju, dar saunoj, Olandas buvo paklviestas suomių į swaną (jactos modelis – red.past.). Atseit, sužinoti geriausias vietas, kur galima pastovėt pora dienų. Grįžo įraudęs ir patenkintas.

* * *

Kitą rytą varom prie nurodytų akmenų.

Visgi prie pat sustoti, kad išliptum nesušlapęs kojų, neišeina. Trūksta kokių 10 metrų. Tenka maudytis – vanduo skaidrus ir vėsus. Gulim ant įkaitusių akmenų kaip driežai, geriam šaltą alų ir kitus gaivinančius gėrimus.

Alandų driežai (iš Dėdės Romo archyvo)

Bandžiau gaudyt žuvį – nė velnio nekimba!

Virgas siaubia salą: nuplėšė visas samanas, neūžaugas pušeles ir berželius – liko plikas akmuo. Viską, kaip koks bebras, tempė į laivą – atseit, namie darys poliarinį landšaftą… savo darže.

Taigi, mūsų Mičiūrinas nusprendžia reabilituotis, ir, užsidėjęs liemenę, (bangavimas: 0,0 balo; vėjas: 0,0 m/s; stovim prisirišę prie akmens!) eina plaut denio, kurį užvertė metro storumo žemių sluoksniu, tempdamas savo botanikos sodą.

Aš buvau viduje, kai išgirdau sprogimą, o po 2 sekundžių Olando ir Tomo arklišką žvengimą. Iškišu galvą – ant bako (priekinio denio – red. past.) stovi Virgas klaustuko formos veidu ir nemirksinčiom šaldyto ešerio akim, kuriose aiškiai matėsi įtarumas ir nustebimas.

Pasirodo, įmerkė liemenės kampą į kibirą su vandeniu. Aš pagalvojau: norėdamas to nepadarysi, nebent, būtum ekvelibristu ar jogu. Bėda…

* * *

Kitą rytą atsišvartuojam ir birbinam farvaterio link, ir tada – BA-BAAM! – laivelis sudrebėjo, kaip gavęs elektros iškrovą nuo stiebo topo iki falškylio pado. Aš tuo metu buvau viduje – jausmas toks, lyg užmovęs kibirą ant galvos trenktų kas vėzdu per jį!

Olandas sako, o blia, ir jungia atbulinį.

Vėjo be, tai motoruojam Klaipėdos link. Pagal grafiką spėjam, kad į Ventspilį jau neplauksim, o Tomas spės į darbą ir iš Klaipėdos.

Prasideda nikotininės lomkės

Buvo išverstos visos kišenės, visi rundukai – surasti 2 (du!) 1 cm dydžio kancarai. Olandas į juos žiūrėjo įsimylėjusios karvės akimis. Bet tiek – nabašnykui kompresas! Žmogus geso akyse – jokių vachtų, jokio maisto, jokios veiklos. Ir taip – gerą parą.

Papučia vėjas, buriuojam. Pagal kursą – bukas bakštagas: genutė (čia: genuja, didburę plotu viršijanti priekinė burė – red. past.) nestovi nei vienu halsu, arba tada reik varyt į kalavijočius, arba į braliukus latvius.

Išsikočioja banga, Liepojos traverze gaunam vietinės reikšmės štormą. Šiaip ne taip susukam genutę ir, užsikūrę variklį, su grotu įlekiam į Klaipėdos uostą.

Tomą išleidžiam Danės krantinėje. Olandas dingsta.

Grįžta rūkydamas iškart 3 cigaretes. Surūkė 2 pakelius, tada jo akyse atsirado spalvos, pradėjo kalbėti, net juokauti.

Biskį apsiprekinom ir į Mingę.

Tai ir bus viskas. Generaliniu kursu buvo nuplaukta apie 650 jūrmylių.

Komentarų: 16

1. Beveik nieko nepamiršai paminėti, gal tik, kad išplaukėm bakuose neturėdami nė lašo geriamo vandens ir apie tai nustebę sužinojom tik kelionės pabaigoje kai pasibaigė alus. Dar, kad naktį vos nepataikėm į Faro salos centrą ir spėjom pakeist kursą likus gal 2 jūrmylėm iki kranto. Ir dar, kad Chartploteryje nebuvo Stockholmo škerų ir pakeliui į Marienhamną naktį naudojomės pasenusiais popieriniais kuriuose neatitiko pusė viechų ir švyturių signalų. Ir dar, kad labai buvo smagu, kad gyvi pargrįžom. 🙂

Patinka

1. Žavios detalės… 😀 Kažin, kaip Olandas dėl geros jūrinės praktikos čia pasiteisintų? 😉

1. del Faro autorius nutyli, nes buvo nuvyts nuo rumpelio, del jurlapiu , neturiu pasiteisinimo, Stockholme naujesniu nei 2011 metu tiesiog nebuvo…

2. Pamientam, iš po šiokio tokio štormo į Klaipėdą jie užsuko, subaladoti šiek tiek genujos prasme, Dėdės Romo rimtu veidu atsakymas klausimu į klausimą ko tiek trumpai Alanduose viešėjo – O kiek ten gali būt, jei alus 24 Lt kainuoja?

Ir kodėl locija apie tokią neteisybę nutyli…

Patinka

3. Suklydai dėde Romai dėl geneologinio medžio. Mano ir Tomo sutuoktinės yra seserys ir kažkas nežinia kodėl mus pavadino sistrajobais. Ir prilipo. Kai Martynas antrą kartą atplaukė į Ios salą, net gruzinas nuomojantis motorolerius jį identifikavo – “aaaaaaa….. čia tas kuris su sistrajobais buvo atplaukęs!“ 🙂

4. 5 su +, uzskaityta, tik. genute- turejau omeny- ne genakeris (tokio pas olanda tiesiog ner) o genuja..to biš didelis stakselis…:) che che- seserenas…ir sugalvok tu man jie gi abu vienas kito seseris turi… as pavadinciau kitaip……ui, ui, che che..

1. Tai ir buvo pavadinta kitaip. 😉 Aš tiesiog į žodyną vertimo pažiūrėjau. 🙂

Pataisau genutę – maniau, kad Olando laivė turi genakerį, nes genujas pas mus labai dažnai irgi stakseliais kažkodėl vadina.

Parašyk atsiliepimą čia:

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.