Ne kniaukiantys, o skriejantys katinai! (Vilius Tamkvaitis)


Pastebėjote, kad retkarčiais čia galite užtikti ir ne vien mano rašinėlius, bet aš dalinuosi man įdomesnių autorių tekstais, ištraukomis ar mano padarytais vertimais.

Gal būtų jų ir daugiau, jei tai būtų ne šiaip tinklaraštis, o komercinis leidinys arba tinklapis: nemokamas ar pardavinėjamas, išsilaikantis iš dotacijų, aukų, reklamos ar prenumeratos – nesvarbu būdas, bet svarbu tai, kad būtų kompensuojami informacijos parengimo kaštai ir laikas (o laikas – babkės!) ne vien garbe, populiarumu, žinomumu ir liaupsinančiais merginų komentarais bei jų telefono numeriais (SMS autorei, kuri, matyt, per klaidą atsiuntė “sriuba austa kada ateini laukiu taves vis dar karsta“ – ačiū, žaliaake, man nešalta ir nesu sriubų mėgėjas, bet va dėl gero steiko – tai ir pasmaugti galėčiau!…).

O kad viską darau todėl, kad man šiaip patika ši aistra – buriavimas ir marinistika plačiąja prasme, – tai kitąkart imu ir pasidalinu gal ne labiau už mane nukvaišusiųjų toje srityje mintimis. Šįkart – tikrai visiems Lietuvos buriuotojų pasaulyje puikiai žinomas Pamušalas, kuris maloniai leido jo įrašą socialiniame tinkle G+ publikuoti čia (vos vos paredagavus spausdinimo klaideles).

Nes daugiakorpusiams ir aš jaučiu šiokią tokią silpnybę (jau matau, kaip Šveiko dvasia aplanko mano draugą škiperį Docentą Storą – nepainioti su Storu docentu!…), o tekstas jo – per geras, kad nugrimztų į internetinę Letą (aha, mano tinklaraštis, tai kaip epitafijos marmure – amžiams!).

“Katinai“ dabar netgi tapo katamaranų (daugiakorpusiai yra dar ir trimaranai…) pravarde, nors tikrieji “katinai“ iš tikro visada buvo ketai (angl. cat-boat) – vienos įstrižos burės nedidukai laivai (beje, Gintarė Sheidt kaip tik ir buriuoja tokiu “katinu“).

Tačiau mūsų suvokime dabar viskas susisuko taip, todėl vat yra taip, kaip yra vat. Ir, priminsiu, kad America’s Cup regatose dabar jau varžosi būtent daugiakorpusiai laivai, ir netgi ateinančiąjai pastatyti iki šiol sunkiai įsivaizduojamos dydžiais ir sprendimais buriavimo technologinės pabaisos… Dveji paskutiniai apiplaukimo aplink Žemę rekordai, nenuostabu – priklauso irgi daugiakorpusiams burlaiviams.

Ačiū autoriui už leidimą ir jo mintis!

Ir tegul “Verslo klasės“ redaktorius dabar pavydi, kad aš pirmas nusičiupau! (čia įdėti pagranduką, rodantį ilgą raudoną liežuvį)

* * *

Vilius Tamkvaitis

via G+

Prisipažinsiu, turiu aistrą daugiakorpusinėms jachtoms (katamaranams ir trimaranams). Su “chebra“ turim savo žaizdotą senuką Tornado, ir nesvarbu, koks jis nuvargęs bebūtų, kiekvieną kartą su juo išplaukus jausmas toks – lyg pirmą kartą merginą čiupinėjant: niekada nebūsi tikras, ar labiau baisu, ar labiau malonu… Kiekvienas škvaliukas stengiasi tau iš po užpakalio ištraukti šitą pabaisą. Bet, kai apsipranti prie nenustojančio kaukimo ir įtartinai dažnai užtaškančių bangų, pradeda darytis ne taip jau ir baisu.

Svarbiausia, šitie daugiakorpusiniai laivai nėra priversti su savimi vežtis balasto gabalą, kad ir kokia forma jis būtų sumontuotas. Todėl ir duobę vandenyje gerokai mažesnę tie katamaranai rausia. Va čia ir yra visos šitos magijos šaknys! Nepaisant to, kad gali, žmogau, sau be didelio vertimosi per galvą plaukti 3 kartus greičiau, nei bet kuris kitas panašaus dydžio laivas, visokie troseliai ir kiti “jachtiniai šūdakai“ gali būti 3 kartus plonesni.

Ir plaukia šitos pabaisos kitaip. Plaukdamas jachta, jautiesi lyg buldozeryje: viskas įsitempę, kiekvienas elementas dirba tam, kad stumtų šitą vandenio kalną prieš save. Ne be reikalo, katamaranus lietuviška tautosaka “akėčiomis“ vadina (tarp kitko – labai gerai iliustruoja lietuvių “jūriškumą“). Plaukdami jie nestumia kalno, nearia “plūgu“ po vandeniu, o tiesiog braižo vandens paviršių.

Katamaranistai visais laikais buvo ir, manau, bus atskira bendruomenė. Jachtuotojai (čia tie, kur čiugūną vežiojasi ant falškilio) nesupranta katamaranistų ir vertina juos kaip savižudžius, nes, supraskite, “jie gali apsiversti, ir dažnai, be šalutinės pagalbos, ir atgal nelabai gali sugrįžti!“…

Na, o katamaranistai deda ant to, kad jų nesupranta, ir toliau, gal truputį pabrukę uodegą (nes jie tikrai gali apsiversti), laksto ratais aplinkui šituos vienkorpusinius “buldozerius“…

Kaip bebūtų, daugiakorpusininkai, neapriboti savo regatose ir visokiausių balo formulių ir kitų formalumų, yra daug inovatyvesni, atviresni radikaliems sprendimams ir technologinei pažangai: pvz, “C“ klasės katamaranais jau kiek metų su sparnais buriuojama?

“C“ klasė čia, galbūt, išskirtiniausia klasė, tačiau, mano nuomone, inovatyviausias burinis daiktas ever yra štai šis “Team Philips“ monstras – praėjusio tūkstantmečio inžinerinis stebuklas. Na ir kas, kad vieną kartą beveik, o kitą kartą galutinai nuskendo? Šis monstras buvo pralenkęs laikmetį mažiausiai 10 metų, nes šiai dienai jo inovatyvumo niekam nepavyko pavyti.

Kodėl jis nuskendo? Prisiminkime, kokie kompiuteriniai pajėgumai mums buvo prieinami 1999 aisiais… Beveik esu tikras, kad inžinieriai dirbo kompiuteriais – ne ką galingesniais už šį ofisinį Dell, kurio klaviatūrą dabar tarškinu. Kadangi dauguma mazgų šiame laive buvo terra incognita, klasikinis projektavimo metodas, statyti laivus pagal praktikoje išbandytas jachtų proporcijas, netiko, o gyvenimas parodė, kad kompiuterinės simuliacijos buvo netikslios.

Visgi, geriant šeštadienio ryto kavą, gera prisiminti, o gal ir pasvajoti apie šias vandeniu skriejančias pabaisas…

Greičiausiai Žemę apiplaukusiojo Francis Joyon trimaranas IDEC (nukniaukta iš iš solarnavigator.net)

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.