Dodekanesas-2011: 8/11 – Spėkit mįslę

2011-06-13, pirmadienis, Simi: 36-36,936N 027-50,220E

Spėkit mįslę-devyngyslę:

“Jei sudėti vėją, dėl kurio apsisukome ir grįžome į Lindą, vos iš jo išplaukę, su bangomis, kurios paskalbė plaukiant iš Rodo į Simi, ką gautume?“

Teisingas atsakymas – šiandienos orų prognozę (pirmadieniui, birželio 13-tai dienai).

Todėl trims įgulos nariams, kuriems ši kelionė jau baigėsi ir jie ryte išskubėjo į keltą, pasiūliau vis tik nepamiršti išgerti vaistų nuo užsupimo – laivas bus didelis, bet jūra ne tokia ir lygi. Kaip paaiškės, patarimas buvo ne tik labai naudingas, bet ir savaitė, praleista jachtoje, davė vis tik tam tikrą “užsigrūdinimą“: kuomet kiti keleiviai ėmė aikčioti ir puolė į lengvą paniką (šis tarpmiestinis “autobusas“, kaip suprantate, ne asfaltu gi važiuoja), buvusiai įgulai tai nebeatrodė verta dėmesio…

O aš pats nuėjau pas Simi uosto “autoritetus“ (Port Authority) pasitvirtinti naują įgulos sąrašą. Nuobodžiaujantis prie televizoriaus pareigūnas pasirodė ne toks formalistas, kaip jo kolega Rode, tad patingėjo net antspaudą uždėti, numojęs ranka, kad uždėsiąs, kuomet aš į Turkiją sumąstysiu plaukti, o kol kas – pakaks tik mano naujo sąrašo ant jų oficialaus blanko (senojo su Koso pareigūno antspaudu verčiau neišmesti).

Ne veltui graikų respublika vadinasi “heleninė demokratija“, nes, kaip paaiškės, kitoje saloje – tvarka bus dar pagal vietinį “supračių“…

Simi įlanka nuo “malūnų“ kalno

Gi mums, kad jau “užrakinti“ esame uoste (tai dar gerai, kad Simi, o ne kokioje negyvenamoje Alimijoje, į kurią kelionė jau atšaukiama), tai dera susigalvoti ekskursiją į kur nors, antraip, nukvaišime nuo šito “atviruko“ grožio.

Kaip važinėja autobusai, tai ir vietiniai sunkiai paaiškintų, plaukti turistų laivu – brangiau, nei išsinuomoti automobilį (iš tikro už Opel Agilą susimokėjome penkiese tiek, kiek vienas būtų už reisą kateriu!), juolab, kad gi savo laivą ir taip turime, tai kam ieškotis kito?

Turistinių laivų kapitonai papuolė dviejų tipų: vienas, matyt, buvo ekstremalas, braviūriškai pareiškęs, kad vešiąs aplink salą, įskaitant ir kepsnius bei maudynes paplūdimiuose (prie 6 balų vėjo kažkodėl atrodo, kad bus daugiau ne valgančių, o žuvis šeriančių). Antrasis pasakė sąžiningai, kad iki pietinio iškyšulio (ten yra garsus Panormithi vienuolynas) net neplauks, nes ten nėra dengimo nuo vėjo ir bangų – kam dar jam žmones kankinti?

Ir jei neprigaudys “žąsinų-klientų“, tai nieko tokio – jam svarbu, kad žmonėms kelionė patiktų, o ne uždarbis bet kokia kaina. Dėl to ir aš neplaukiu, prisipažinau jam dėl oro prognozės.

“- Ir teisingai!“ – šyptelėjęs pritarė mano sprendimui.

Kažkaip puikiai supratome vienas kitą iš šių kelių apsikeistų frazių nuotrupų… Dar vienas mano sutiktas čia profesionalas, kuriam pajutau pagarbią simpatiją.

Simi senamiestis kalvose

Tad išsinuomavome bene paskutinį miestelyje likusį automobiliuką ir leidomės į kelionę per visą salą ir per kalnus iki Panormičio vienuolyno. Kad jau negalėsime nukakti į Patmą, tai ši vieta, nors ir kiek nuvarginta turistų srautų, yra bent jau vietiniams graikams ne mažiau svarbi ir reikšminga (maždaug, jei ne Aušros Vartų koplyčia, tai bent Šiluva).

Važiavimas Simi pagrindine gatve miestu yra savaip žavus – mūsų senamiestyje tokiomis gatvelėmis eismas, matyt, net nebūtų leidžiamas iš viso kaip “neįmanomas“ ir per daug pavojingas! Todėl nenuostabu, kad mašinos čia apdaužytais bamperiais, apibrūžintais šonais, padužusiais žibintais bei lipnia juosta apklijuotais veidrodėliais. Ir kam tai rūpi?…

Kalnuose gi įsijungdamas trečią pavarą – jau iš esmės važiuoji “greitai“! Mūsų kelių policija čia su savo greičio matuokliais mirtų iš bado nuobodulio ir įstotų į vienuolyną atgailauti už save ir kitus plentų nusidėjėlius.

Beje, kaip ir graikų policijos čia nėra iš viso – tik minėtoji uosto policija, kuri, nesuprasi, gal yra pavaldi “limenikams“ (pakrančių apsaugai), gal šiaip yra koks nors “helenistinės demokratijos“ teisėsaugos atributas (jūrinė valstybė gi!). Šiems visokių kalnų šunkelių (tiksliau – ožiakelių), kad ir asfaltuotų, “džigitai“ rūpi mažiausiai.

Simi krantinė šalia muitinės pro autonuomos kontoros balkoną

Vagystės čia yra sunkiai suvokiamos ir laikomomis beprasmėmis (ne, čia, matyt, nelaikoma “mokėjimo suktis“ požymiu vogtų daiktų įsigijimas), o automobilį išnuomojusi moteris, kartais sudariusi įspūdį kaip apsirūkiusios Delfų orakulės, nepilnai dar sugrįžusios iš savojo užsitęsusių vizijų pasaulio, pasakė man palikti raktelius ir 10 eurų už kurą (sąnaudas nustatė iš akies, matyt, trečiosios…) jos biure, jei grįšiu anksčiau 16 val. (siesta, suprask, o ji gal užsitęs) – jai daugiau nerimo kėlė tai, kad aš negrįžčiau anksčiau laiko, o ne kokie nors finansiniai formalumai.

Grįžau, aišku, anksčiau, nes sala tikrai nedidelė, pakako sočiai laiko nuvažiuoti ir į kitus kaimelius ir paplūdimius, o jos biurą radau nerakintą (ir apie automobilio signalizaciją čia gal niekas ir nėra girdėjęs – ačiūdiev!). Taip ir palikau raktelius su pinigais po kreditinių kortelių skaitytuvu, kad vėjas pro atdarą balkoną nenupūstų…

Panormithi vienuolynas nuo paplūdimio pusės

Panormičio vienuolyną tikrai vertėjo aplankyti, ir to nenupasakosiu netgi visomis nuotraukomis, kurias padariau (kai kuriomis “paparaciškai“, nes ne visur leidžiama fotografuoti, ypač blykste), tad dalinuosi tik keliomis.

Viduje, greta centre esančios pagrindinės cerkvės su gausiomis freskomis (virš įėjimo – pragaro scenos, kurios įkvėptų ne tik Jeronimą Boschą), yra liaudies muziejus bei dar “bizantiškasis“ (taip pavadintas).

Vienuolyno pagrindinės bažnyčios freskos

Pirmame eksponatų gausa nedidelėse patalpose lenkia ne vieną lietuviškąjį matytą (Rumšiškės tiesiog konkuruoja dar ir užmoju).

Ypač į akis krinta tai, kad, greta ir pas mus įprasto valstietiškos buities inventoriaus, labai panašaus, beje, čia nemažą vietą užima jūrininkiškas: naro kostiumas ir darbo įrankiai (Simi, kaip ir Kalymnas, garsėjo pinčių, pas mus vadinamų dar “pemza“, žvejais ar nardytojais), jūreiviškų mazgų ir virvių blokelių pavyzdžiai, barometras (žemdirbiui jis visiškai nesuvokiamas, ir pagal jo parodymus niekas į bulviakasį iš miesto į tėviškes bei sodus netraukia).

Kaimo buitis salose gali būti ir tokia…

Bizantiškame (pusantro euro bilietas tinka abiems) – greta liturginių drabužių ir reikmenų, dar gausu įvairių paaukotų dovanų (katalikams: votų), kur mane ypač sužavėjo burlaivių modelių kolekcija, vie tik viena siena akivaizdžiai pranokusi Klaipėdos Jūrų muziejaus visų turimų eksponatų kiekį!

Kaip ir laivas, prikrautas butelių su maldomis. Gal ir mums derėjo palikti savąjį?…

Maldų buteliais prikrautas paaukotas laivas

Išėję patraukėme į visai gretimai esantį paplūdimį. Dušo čia nėra, todėl išdžiūvus vilktis marškinėlius – kaip šlifavimo popieriumi odą vietomis pašveisti! Pylingas įeina į bendrą paslaugos paketą – all inclusive, žodžiu.

Jau traukiant į automobilį pastebėjome ir išpranašautą meltemi sustiprėjimą – bangos net ir uždengtoje įlankoje ėmė lipti į krantinę, tarsi besiprašydamos į vienuolyną…

Dalis jūreivių aukų Panormithi vienuolynui

Vakarop gi – jau ir Simi uoste apniuko ir kažkur arčiau turkų krantų (Simi sala – tarsi įsispraudusi į jų teritorinius vandenis) prasiautė audra, o mes čia matėme, kaip žaibavo. Matyt, tas vakar matytas cumulus nimbus debesis pasireiškė.

Tad sprendimas neplaukti ir paslikti, kaip sakoma apie atsargumą, kuris gėdos nedaro, buvo ir vėl teisingas. O ir diena praėjo ne veltui, nors ir ne už vairaračio (šturvalo), o už vairo (“parankos“).

Ryt kol kas pranašaujamas kiek silpnesnis vėjas, tik (?) 5 balų, nors ir priešinis. Trauksime ryt į Tilos salą, o ten jau buvome, nieko naujo: kraštas laukinis, interneto nėra, tai ir žinių iš manęs nebus.

Žibintas Panormithi vienuolyno krantinėje

O poryt – matyt, Nisiras, kai iš jo – jau ir Kosas, namų uostas…