Sezono atidarymas


2008-06-11
trečiadienis
Trakai

Na, vėlokai jis prasidėjo man šiemet, vėlokai, bet, sakoma, geriau vėliau, negu niekada. Tad šiandien tą savarankiško buriavimo sezoną ir atidariau sau.

Išsinuomavau “Conrad 25RT“ tipo jachtą “Venta“ (LTU9) iš savo mokytojo Rimanto Galvėje trims valandoms, tai spėjau ir iki Skaisčio nueiti ir dar ten pasimalti pagal jo patarimus tarp salų ir įlankėlių – tą seniai jau norėjau padaryti, nes valtimi nuo draugo prie tilto irkluoti net iki ten tingisi, o su varikliu manęs, kažkodėl, neleido, nes paaiškino, kad, neva, uždrausta Vidaus vandenų inspekcijos. Tad nueiti su burėmis – gera mintis!

Turėjo gautis “korporatyvinis“ pasiplaukiojimas, bet ponas direktorius Andrius su savo šeima kažkodėl savo planus atšaukė, nors tartasi buvo prieš gerą mėnesį (“manjana“ – negali pykti), todėl pasiplaukiojimas gavosi man tiesiog “šeimyninis“, o ir vietos dėl to kokpite buvo – nors skersai, nors įstrižai gulkis!

Oras buvo puikus: saulė nesvilino (vienok, veidas nukentėti vis tik spėjo – dabar berašant net, rodos, niežti), nes kepurės nebereikėjo, o beidevindu einant ir striukę prisiminiau turįs. Debesuotumas 5-10 proc., oro temperatūra +21C, vėjas vakarų (W) 12-13 mazgų (F4 pagal Bofortą, 6-7 m/s) – čekų vėjų guru tinklapis neapgavo. Tad grotas buvo surifuotas per vieną (tačiau gavosi kažkoks per daug pilvotas, mano galva), o bandymas kelti stakselį Skaistyje begrįžtant laviruotėmis atgal, “kad greičiau būtų“, akivaizdžiai parodė, kad vis tik dar bent vienos rankos (net poros nereikia – bent sumanios rankelės prie rumpeliuko…) tam ir prie tokio vėjo man trūksta – jūreivis būtų visai ne prošal… Arba stakselis ant furlingo – tuomet iš kokpito nereiktų valkiotis link bako jį keliant, o paskui vargti su išplazdenančiais stakselšotais, kada rumpeliu reiktų išlaikyti jachtos nosį gerai į vėją, nes jos balansuotė keičiasi didinant šį burių plotą, nosis nuslysta lyg netyčia ir žiū – jau ta “paklodė“ pilna vėjo veržiasi į laisvę nesutramdomai…

Bent jau man taip atrodė. O ir veteranai, kaip Kostas, šiandien be stakselio bei surifuotu grotu vaikščiojo – tai ko man draskytis, bandant sau kažką įrodyti ar išbandyti? Tačiau šie nedideli iššūkiai vis tik man patinka – smagu gi, kvėpuojasi pilna krūtine! Nors kai kas vis tik panikuoti ima, tad ir išvada peršasi savaime: jachtoje reikia buriuoti, o to nenorintys – te mina vandens dviračius, arba tiesiog reikia atskirti “šeimyninį“ pasiplaukiojimą nuo smagaus (mano supratimu) buriavimo esant smagiam vėjui – tuomet lūkesčių neatitikimas negąsdins vienų ir neleis nusivilti nuobodžiaujantiems kitiems. Čia man, kaip kapitonui, įsiminti, kitąkart organizuojant kelionę. Vienok, buvo vis tik smagu ne man vienam, nes pageidavimų pakartoti ir kitąkart yra.

Švartavomės lengvai, dreifuodami tiesiog pavėjui link prieplaukos, kol per tą laiką nuleidau grotą, o ir Rimantas pasitiko ant lieptelio – viskas gavosi jo dėka idealiai ir sklandžiai.

Daugiausia iš visos kelionės ir užtruko kaip tik tas išsimalimas iš Skaisčio link Galvės pro visus tuos sąsiaurius prieš vėją “į snukį“, kada teko dažnai venduoti trumpomis laviruotėmis gaudant škvaliukus bei siauručiu koridoriumi prasimušantį nuo kranto dengimo vėją. O visai beįeinant į Galvę netoli Užtrakio – tai ir pasisupome smagiai, nes banga ritosi, kaip ežerui, jau padori, su “avytėmis“ keterose ir pasitaškymais ant bako, o vėjas dar buvo ten užslopintas – bet išsimalėm. Tad ir kelionė atgal užtruko dukart ilgiau, nei pirmyn. Bet iki Skaisčio vertėjo eiti, nes jo aname gale, netoli Žydiškių, pats labiausiai įsibėgėjęs per visą Skaistį vėjas ir buvo! Užėjus į siaurą įlanką link Kariotiškių jis, deja, buvo visai uždengtas ir netvarkingai vietomis sūkuriuojantis – atidėsime šitai kitam kartui, nes ten labai geri gyliai, kada galima beveik ir iki kranto prieiti.

Visumoje aišku, kad dviejų valandų abiems šiems ežerams būtų per mažai, o trys tokiam pasiplaukiojimui – pats tas. Man norėjosi dar poros, grynai palakstymui, bet…

Norai te nusikelia kitam kartui, o gal ir Kuršmarėms, kurias praėjusį savaitgalį apšniukštinėjau nuo kranto, užsukdamas ir į Rusnę, ir į Mingę (buvo geras ir šviežias sterkas!), ir į Ventės ragą (kaip ten viskas seklu!). Ir dar pasižiūrėjau Sony Open Baltic Race regatos dalyvių jachtas (o va tas estų, berods, trimaranas būtų puikus dalykas sekliose Kuršmarėse…) greta Klaipėdos Pilies uosto (remontuojamas, todėl visi stovėjo laivų remonto gamyklos reide, prie Kruizinio laivų terminalo). Ir kur mūsų gerbiamas pamusalas su savo dalyvayjančia regatoje “Lady L“ (viena iš trijų lietuvių jachtų!) įgula puikiai leido laiką ant denio, gurgšnodamas privalomą ir papildomą grogo (bei ne tik) porcijas. Tikiuosi, kad švęsti buvo ką. O aš jau už pusvalandžiuko susipyliau litrą “Memelio“ šviesaus – bet čia jau kita istorija.

…o aš šiandien vėl ir vėl prisimenu, kaip einu kairiu halsu – ir širdis džiaugiasi, nes diena praėjo puikiai!

Komentarų: 25

  1. Viskas ten paprasta – gautum pačiupinėti, ir prisimintum viską! 🙂
    Tiesiog marinistinės (jūreivystės) sąvokos daugelyje šalių yra vartojamos pagal savo kilmę (virš 80 proc. žodžių yra olandiškos šaknies – olandai mūsų buriuotojus dėl tų sąvokų žinojimo gerbia, beje), adaptuojant tik galūnes ar žodžio tarimą, o reta šalis, dažniausiai, tik “didi“ ir su pretenzijomis į viešpatavimą jūrose, yra, kuri sąvokas vertė į savo kalbą (anglai, “startavę“ tolimuose plaukiojimuose po Nyderlandų, tarkime, bet jų kalbos yra gana giminingos, tai taip nesijautė, kaip kokių suomių, kurie stengiasi dabar ligi šiol viską išsiversti). Mūsų kalbininkai irgi bandė kištis į procesą, pavadindami grotą didbure (neretoje jachtoje spinakeris, genakeris arba genuja yra už grotą didesni – cha!), bet paskui, bent jau laikinai, numojo ranka – čia baisiau, o ir tradicijos gilesnės, nei kompiuteriuose! 🙂
    Verčiu:
    Beidevindas – kryptis kampu prieš vėją (stačiai – leventikis, bet tuomet burlaivis neplaukia). Halsas – vėjas pučia į vieną iš bortų, gikas (apatinis didburės buomas) priešingoje pusėje (kairys halsas – vėjas pučia į kairį bortą, gikas dešinėje pusėje). Halsuoti – pakeisti giko ir laivo padėtį (halsą) pavėjui, o venduoti – pakeisti halsą, kai laivo nosis pereina vėjo liniją prieš vėją sukantis (laviruojant). Fordevindas – kursas pavėjui, bakštagas – vėjas kampu į galą, halfvindas – “pusvėjis“, pučia į šoną. Kairys bortas vadinamas bakbortu (“nugariniu“, nes senovėje laivas buvo valdomas per dešinįjį išmetus irklą, tuomet vairininkas nugara stovėjo į kairįjį), o dešinys bortas – štirbortu (“steer bort“ – oland., “vairo bortas“). Angliškai kairys vadinamas “port“ (“portveinas“ – “raudonas“ – “eiti na lievo išlakti“), o dešinys “starboard“ (žr. “steerbort“). Šotais valdomos burės apačia, falais jos keliamos. Krenas – posvyris į vieną ar kitą šoną. Rumpelis – vairalazdė. Kokpitus – jau ir “skraidūnai“ žino… 🙂
    Kas ten dar tekste buvo neaiškaus?… 😉

    Patinka

  2. Ačiū! Mumi baigėsi, žinia, laimingiau (nors kai kas groto giko šotais gavo per ausį – mano kaltė perhalsuojant, neapsižiūrėjau prie tokio vėjelio…).
    Vėjas nebuvo toks jau lengvas, jei rifuoti reikėjo. 😉 Bet kairiu halsu beidevindu – uchhh, kaip įsikvepia į plaučius oras, sutinku! 🙂

    Patinka

  3. Apie alų nelabai ką turėčiau pasakyti, o va draugas Čikagoje kaip tik pradėjo virti (pirma partija – dabar rūgsta…) – tai pasiklausinėsiu, kaip jam sekėsi, ir gal sutiktų savo pastebėjimais pasidalinti. 🙂
    Ir ačiū už puikius pasiūlymus dėl Klaipėdos ir paburiavimo! Būtinai teks pasinaudoti dar šiemet… 😉
    O čarterio tai man reiktų gal rugpjūčiui ir Kuršmarėms (kuriose, kaip tyčia, regata 2-10 dienomis), nes į jūrą savarankiškai LBS nuomone išeiti negaliu netgi geru oru ir savo rizika. Palyginimui, lenkai tokia pačia sena licencijavimo (kad pas mus diplomuoja, kaip LBS ir įstatymas teigia, o ne licencijuoja – akivaizdus melas) sistema leidžia 20 jūrmylių nuo artimiausio uosto. Tad dabar, maždaug, gaunasi, kad išsilaikei vairuotojo teises, tai ne tik kad važinėk golfuku, bet dar ir į gatvę nevažiuok (dvidešimt auklių prižiūri, o vaikas taip ir lieka, sako, be galvos – ką jau ten apie “jūrinės valstybės viziją“ pliurpti). 🙂 Čia būtų atskira tema, aišku.
    Tad prašysiuosi ant denio su labiau patyrusiais… 😉

    Patinka

  4. jei turėsi kokį tekstuką apie alų – mielai publikuosim:)
    O dėl paburiavimo Klaipėdoje planų, tai duok žinią – padėsiu paorganizuoti. Nes su ‘charterinėm’ jachtom čia pas mumi didelė bėda – jų beveik nėra..

    Patinka

  5. “O ką mes? mes čia palanges dažom…“
    Šiaip, tose vietose maudausi nuo kokių 1986 m. O dabar jei geri žmonės pakviečia, tai ir alaus ant tiltelio pagurkšnoju 🙂
    Dėl to upelio – tai čia labai skambiai. Ten past galas – pelkynas, švendrynas.

    Patinka

  6. Jei gylio yra virš 1.6m, tai minimaliai su Conrad25RT praeiti dar galima, o jei neri stačia galva – tai bus ir virš 2 metrų, todėl prie to lieptelio ramiai prisišvartuočiau netgi! 🙂
    Bet va gaila, kad neapžiūrėjau: kai vėjas vakarų, o ne šiaurės arba pietų (geriausia), tai ten įsigrūsti labai sunku – per daug dengimo. Tiesa, turėjau tokį elektrinį varikliuką, bet tingėjau jį nuleisdinėti ir junginėti, nes ši kelionė buvo daugiau apsižvalgymui. Gal kitąkart… 😉
    O va ką Tu ten veiki? 🙂

    Patinka

  7. Jei kalbam apie šitą (khm khm…) ataugėlę. Tai ten yra gal kokie trys liepteliai. O gylio ten nematavau, bet nuo lieptelio galo galima drąsiai žemyn galva.

    Patinka

  8. Ačiū už sveikinimus! 🙂 Ten tikrai kaip egzotika skamba ir man viskas – dar tik apžvalginė ši kelionė buvo, nes yra salų, kur tikrai vos ne iki kranto prieiti gali (tik žinoti reikia…), ir dar įlankėlių visokių. Atrodytų, kad kiek ten to ploto, bet žiū – ir kelios valandos pralėkė (jei vėjas geras ir nepavargsti škvaliukus gaudyti)…
    O dėl Klaipėdos, žinok, labai ekspromtu kelionė gavosi, tai net tartis su niekuo neišėjo iš anksto, o ir , visai atsitiktinai ten užklydus link to “berniuko su jūreiviška kepuraite“ ir pavaikščiojus (“o, žiūrėk – regata kažokia!“), irgi taip skaniai siurbčiojo ant denio, kad siūlytis nedrįsau. 🙂
    Man patiko tas trimaranas todėl, kad jo grimzlė maža – Kuršmarėse jau, kiek suprantu, darosi problema, o į jūrą su juo puikiausiai irgi galima. O ir jo krenas menkesnis, tai svečius mažiau gasdina (o tai visą mano kelionę buvo vis klausiama, ar čia taip turi būti, ar dar neapvirsim, o prie stakselio tai iš viso panika prasidėjo – po poros vendų leidau žemyn…). 🙂
    Dar tikiuosi kažkaip iki Klaipėdos nusigauti vis tiek, tai tuomet tarsiuosi iš anksto, kad kažką geresnio, ne vien Memelio alaus, suplanavus. 😉 O ir Dovydėnas su Vidaus vandenų direkcija, sako, išleido Kuršmarių naujas locijas, kuriomis ten tik ir prekiaujama Pilies jachtklubo parduotuvėje, tai va irgi proga būtų nosį įkišti… 😉 Nes dar norėčiau vasarą apturėti ir savarankišką “čarterį“ po Kuršmares (ir ant sekliaus nesėsti).

    Patinka

  9. Su atidarymu!
    Trakus žinau labai menkai, todėl visi vietovių pavadinimai man skamba kaip egzotiškai tolimos salos:)
    O kodėl neperspėjai, kad būsi Klaipėdoje? Būčiau bent jau įtaisęs į ‘stebėtojų’ jachta su žurnalistais pažiūrėti startą ir trumpam išlįst į jūrą..
    o čia tavo paminėtas estų trimaranas:

    Kreivokas SONY Baltic Open Regatta tinklapis – čia: http://www.open.baltic.lv
    O sekti on-line jachtų judėjimą galima per: http://www.zini.lv/client_www/regate.html
    linkėjimai,
    K.

    Patinka

Parašyk atsiliepimą čia:

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.